Diensten

Het vergeten belang van vaktechnische opleidingen

Door keynote speaker Dirk Van Damme - dr. in de psychologische en pedagogische wetenschappenDirk Van Damme

Vlaanderen heeft een rijke traditie van kwaliteitsvol vaktechnisch onderwijs. Of moeten we zeggen “had”? Het gaat niet goed met het vaktechnisch onderwijs. Ondanks het feit dat ongeveer elke beleidsverklaring van Vlaamse onderwijsministers wel ergens “de herwaardering van het technisch en beroepsonderwijs” vermeldt, kunnen we spreken van een ernstige verwaarlozing. Er zijn nauwelijks beleidsdaden om die fameuze herwaardering in te vullen. Integendeel, het onderwijsbeleid wordt gevoerd met het algemeen secundair (of doorstroomgericht) onderwijs voor ogen. In eindtermen en leerplannen sluipt de ‘aso-isering’ ook het technisch onderwijs binnen en wordt de eigenheid van vaktechnische opleidingen miskend. Nochtans liggen de kansen voor een echte herwaardering voor het grijpen.

"De eigenheid van vaktechnische opleidingen wordt miskend."

Het gaat niet zozeer om geld, wel om waardering van de eigenheid en om een mentaliteitswijziging die afstand neemt van de hiërarchische ordening van ons secundair onderwijs met het doorstroomgericht en hoger onderwijs als norm voor succes. Ik vrees dat die mentaliteitswijziging er niet vanzelf zal komen, maar dat ondernemingen en werkgevers de druk zullen moeten opvoeren. Zij ervaren de gevolgen van het gevoerde beleid, niet alleen in de blijvend grote tekorten in technisch geschoolde vakmensen, maar ook in de verwarring over wat die vakmensen moeten kennen en kunnen. Ondernemingen zullen ook hun verantwoordelijkheid moeten nemen. In de huidige technologische context kunnen scholen het niet meer alleen. Meer samenwerking, en dus ook leerkansen op de werkvloer, ook buiten het rigide kader van het duaal leren, zal noodzakelijk zijn.

RESERVEER UW PLAATS

Dirk Van Damme

Dirk Van DammeDirk Van Damme (PhD, Universiteit Gent) is momenteel zelfstandig consultant (o.a. voor Bain en Boston Consulting Group) en Senior Research Fellow bij het Center for Curriculum Redesign in Boston, MA, VS. Hij was tot eind mei 2021 Senior Counselor in het Directorate for Education and Skills van de OESO te Parijs en hoofd van het Centre for Educational Research and Innovation (CERI) en het Centre for Skills aldaar. Voordat hij in 2008 bij de OESO kwam, was hij professor onderwijskunde aan de Universiteit Gent en comparatieve pedagogiek aan de Vrije Universiteit Brussel, alsmede gastprofessor comparatieve pedagogiek aan Seton Hall University, NJ, VS. Hij functioneerde als expert voor talrijke internationale organisaties.

Hij was adviseur van verschillende Vlaamse ministers van Onderwijs (1992-2000), algemeen directeur van de Vlaamse rectorenconferentie VLIR (2000-2003), afgevaardigd bestuurder van GO! (2004), en kabinetschef van Vlaams minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke (2004-2008). Hij vervulde ook diverse bestuursmandaten bij kwaliteitszorgorganisaties hoger onderwijs zoals QANU (Nederland), AQA (Oostenrijk), ANVUR (Italië), de Université de Luxembourg (Luxemburg) en Trinity College (Ierland).

Zijn huidige interesses zijn de wetenschap van leren, onderwijstechnologie en -innovatie, vergelijkende analyses van onderwijssystemen, levenslang leren en onderwijsbeleid. Hij publiceerde in 2023 het boek “Emancipatie, excellentie en eerlijke kansen. Een progressieve visie op onderwijs”

Bent u nauw betrokken bij het technisch onderwijs of heeft uw bedrijf dringend nood aan goede technische profielen? Mis dan het symposium gewijd aan het belang van de samenwerking tussen Belgische bedrijven en het technisch onderwijs niet. Het symposium biedt een platform om te discussiëren over de voordelen en mogelijkheden van nauwe samenwerking tussen beide sectoren, met als doel het versterken van het technisch onderwijs in België.

Datum: woensdag 22 januari '25
Locatie: Meetdistrict Gent (Planet Group Arena)
Timing: 09:00 - 17:00 u. 

symposium.pmg.be


Deelnameprijs:
• Bedrijven/federaties: 120 euro i.p.v. 145 euro per persoon (excl. btw) = 25 euro vroegboekkorting per persoon (excl. btw)
• Scholen: 75 euro i.p.v. 145 euro per persoon (excl. btw)


Deelname omvat:
- Toegang tot het symposium
- incl. catering (ontbijt, koffiepauzes, lunch en receptie)

RESERVEER UW DEELNAME 

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine