Management services Partnercontent

Tweedehandsmarkt houdt stand ondanks oktoberdipje

Na 10 maanden blijft de markt sterker dan 2024

Oktober bracht een lichte afkoeling op de tweedehandsmarkt met -2,8% tot 65.351 eenheden, maar de sector houdt stand. Na 10 maanden blijft het aantal inschrijvingen hoger dan vorig jaar, en dat ondanks onzekerheid bij consumenten, veroudering van het wagenpark en een haperende nieuwmarkt.

Tweedehandsmarkt houdt stand ondanks oktoberdipje 1

De Belgische tweedehandsmarkt kende in oktober een rustiger maand dan in 2024, met een daling van -2,8% tot 65.351 herinschrijvingen. Toch blijft het algemene prestatieniveau sterk. Volgens Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO, “blijft de markt op een hoog niveau presteren want na 10 maanden staat de teller op 621.316 ingeschreven occasiewagens, +0,5% meer dan in 2024. Het blijft wel afwachten wat de consument de komende maanden zal doen, want het vertrouwen is niet meer top. Een mogelijke pre-Autosalonpromoperiode kan nog extra invloed hebben, net als de verstrenging van de Brusselse Lage Emissie Zone die voor extra beweging kan zorgen, al zien we die versnelling nog niet.”

Tweedehandsmarkt houdt stand ondanks oktoberdipje 2

Marktaandeel en aandrijvingen

Het aandeel van tweedehandswagens binnen het totale aantal inschrijvingen blijft groeien: van 58,4% in 2023 naar 63,5% in 2025. Bijna twee op de drie ingeschreven wagens in België is dus een occasie. De vraag blijft vooral gedreven door particulieren, die goed zijn voor 90,4% van alle herinschrijvingen.

Hoewel het aandeel van hybride- (13%) en elektrische wagens (4,3%) langzaam stijgt, blijft hun marktaandeel beperkt. Benzine blijft met 55,8% de dominante aandrijving op de tweedehandsmarkt, terwijl diesel verder wegzakt tot 26,4%. Door de dalende instroom van nieuwe diesels zal die trend zich enkel versterken.

Tweedehandsmarkt houdt stand ondanks oktoberdipje 4

Veroudering remt vergroening af

De gemiddelde leeftijd van occasiewagens blijft toenemen: 9 jaar en 10 maanden in de eerste 9 maanden van 2025, met ruim 22% van de wagens ouder dan 15 jaar. “Heel wat particuliere kopers kiezen bewust voor oudere, betaalbare modellen”, merkt TRAXIO op. “Dat versnelt de veroudering van het wagenpark en maakt het moeilijker om de vergroening te realiseren.”

Tweedehandsmarkt houdt stand ondanks oktoberdipje 5

Nieuwmarkt onder druk

De inschrijvingen van nieuwe wagens daalden in oktober met -6,8% ten opzichte van 2024. Na 10 maanden staat de teller op 357.823 eenheden, -9,0% tegenover de eerste 10 maanden van vorig jaar (393.015). De fleetmarkt blijft opvallend stil, waardoor het aandeel particuliere kopers stijgt tot 44,7%. Toch vertaalt dat zich niet in groei, want de hogere prijzen, fiscale onzekerheid en het vooruitzicht dat nieuwe verbrandingsmotoren vanaf 2035 verboden worden, maken consumenten voorzichtiger.

“Daarom kiezen steeds meer mensen voor een occasie”, zegt Rylant. “Het is een goedkopere oplossing die ook het financiële risico beperkt.”

Tweedehandsmarkt houdt stand ondanks oktoberdipje 3

De stem van het terrein

Marc Van den Kerkhof, Van Mossel: “Particuliere klanten tonen opvallend veel interesse in stockwagens, deels door de vrees voor chiptekorten. Voor nieuwe wagens blijft het volume laag, EV’s zijn nog te duur en de restwaarde onzeker. De occasiesector groeit structureel: budgetmodellen tussen € 15.000 en € 20.000 blijven erg gegeerd. Private lease en ballonfinancieringen winnen terrein, ook bij tweedehands elektrische wagens.”

Matthias Gommeren, Cardoen: “De showroomactiviteit was in oktober wat lager. Sommige klanten wachten bewust op promoties die merken in aanloop naar het Autosalon beloven. Dat, gecombineerd met het huidige economische klimaat, weegt op de koopbereidheid.”

Frédéric Vassamillet, SOCO: “Het is rustig in de showrooms door de socio-economische context. Veel gezinnen stellen hun aankoop uit of kiezen goedkopere modellen. We hopen op extra beweging in november via promoties. De strengere Brusselse LEZ heeft voorlopig geen merkbare impact, maar december kan nog verrassen.”

Tweedehandsmarkt houdt stand ondanks oktoberdipje 6

Merken en leeftijden

Volkswagen en BMW voeren na 10 maanden de lijst van meest ingeschreven tweedehandsmerken aan, gevolgd door Mercedes, Peugeot en Opel. De populairste modellen blijven de VW Golf (24.650), VW Polo (18.019), Opel Corsa (15.763), BMW 3 Reeks (13.755) en BMW 1 Reeks (12.573).

De gemiddelde leeftijd van occasiewagens stijgt tot 9 jaar en 10 maanden, terwijl de mediane leeftijd 7 jaar en 9 maanden bedraagt. 26,4% van de ingeschreven wagens is tussen 5 en 9 jaar oud, 33,5% jonger dan 5 jaar, en het aandeel van voertuigen ouder dan 15 jaar blijft toenemen. Dat bevestigt de vergrijzing van het wagenpark en maakt de klimaatdoelstellingen moeilijker haalbaar.

Vlaanderen blijft de sterkste regio voor tweedehandsinschrijvingen met 55,0% marktaandeel, gevolgd door Wallonië met 37,1% en Brussel met 7,9%. De verhoudingen zijn al jaren stabiel, maar Vlaanderen blijft de motor van de tweedehandsmarkt.

Tweedehandsmarkt houdt stand ondanks oktoberdipje 7

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Meer weten over

Lees ook