Car-Pass vermeldt voortaan ook batterijstaat van EV’s
Vanaf begin 2026 zal de Car-Pass ook de ‘State of Health’ (SOH) van de batterij van tweedehands elektrische wagens vermelden. De maatregel moet meer vertrouwen creëren bij kopers en zo de nog trage tweedehandsmarkt voor elektrische voertuigen stimuleren.

Car-Pass breidt haar werking uit door vanaf januari 2026 ook de staat van de batterij van tweedehands elektrische auto’s op te nemen in het document. Minister van Consumentenbescherming Rob Beenders en minister van Mobiliteit Jean-Luc Crucke ondertekenden daarvoor een intentieverklaring.
“Op die manier wordt het voor kopers duidelijk wat de staat van de batterij is. Tot nu toe bestond daar geen sluitende oplossing voor. Dat gaan we veranderen”, zegt minister Beenders.
De tweedehandsmarkt voor elektrische auto’s groeit trager dan gehoopt. Volgens de ministers moet transparantie over de batterijcapaciteit helpen om het vertrouwen van consumenten te versterken. De ‘State of Health’ (SOH) zal op de Car-Pass worden weergegeven als percentage, vergelijkbaar met de batterij-indicator van een smartphone.
“De omschakeling naar elektrische mobiliteit kan enkel slagen als consumenten weten waar ze aan toe zijn. Door de staat van de batterij zichtbaar te maken, maken we elektrische tweedehandswagens aantrekkelijker en zetten we een stap richting duurzame, transparante mobiliteit”, vult minister Crucke aan.
Voor de eerste negen maanden van 2025 werden 106.229 nieuwe elektrische auto’s ingeschreven, goed voor bijna 33%. De tweedehandsmarkt blijft met 21.912 registraties en een marktaandeel van circa 4% achter. “Die cijfers tonen dat kopers nog twijfelen, wat begrijpelijk is zolang ze de batterijstaat niet kennen”, aldus Beenders.
Gemiddeld verliezen EV-batterijen ongeveer 1,8% capaciteit per jaar, wat een levensduur van 10 tot 15 jaar betekent. Een duidelijke SOH kan dus helpen om de resterende waarde van een voertuig beter in te schatten.
Vandaag bestaan al diverse manieren om de batterijstaat te controleren, via merkdealers, VAB of onafhankelijke tests zoals Aviloo, Moba of Electrify. “Voor elektrische voertuigen is de batterij minstens zo belangrijk als de kilometerstand. Het is dan ook logisch dat de Car-Pass die informatie vermeldt”, zegt Michel Peelman, gedelegeerd bestuurder van Car-Pass.
Europa werkt intussen aan een gestandaardiseerd meetsysteem voor batterijen, maar België neemt met deze intentieverklaring al een voorsprong. De SOH zal vanaf januari nog niet verplicht zijn, maar vormt wel een nuttige aanvulling voor kopers en verkopers van elektrische tweedehandswagens.
