'Bij Els': krantenwinkel of conceptstore?
"Wat je op sociale media deelt, verkoopt"
De combinatie van een sterke service, een doordacht aanbod en een persoonlijke aanpak maakt van de zaak van Els en Stijn een schoolvoorbeeld van wat een dagbladhandel vandaag kan zijn. Ze besteden veel aandacht aan het uitzoeken van hippe cadeautjes voor hun klanten, telkens opnieuw. Ook in het persrayon proberen ze een dynamiek te creëren. 'Bij Els' gaat samenwerkingen aan met lokale ondernemers, onder meer voor de verkoop van brood en retouches aan kledij. Els' ambitie? Nog meer creatieve posts te delen op Facebook en Instagram.
Al 20 jaar
De West-Vlaamse Els Cambie belandde in Putte (tussen Mechelen en Heist-op-den-Berg) dankzij haar partner Stijn, die daar woonde. Els' droom was een eigen zaak te runnen. Toen haar schoonouders vertelden dat een bloeiende dagbladhandel in Putte kon worden overgenomen, was dat haar niet ontgaan. En zo geschiedde, Els nam de zaak in 2005, kort na haar studies, over. Ze runt de winkel samen met haar man, met een duidelijke visie en tonnen goesting.
Mooi gestylede tafel
Conceptstores volgen
Als je de winkel binnenstapt, waan je je niet in een dagbladhandel. Heerlijke geurtjes komen je tegemoet en een mooi gestylede tafel pal in het midden aan de ingang toont met zorg gekozen impuls- en geschenkartikelen: geurkaarsen, geurstaafjes en andere hippe cadeautjes.
"Ik verkoop die artikelen de hele dag door. Ik ben constant op zoek naar nieuwe producten en merken. Want wat vandaag verkoopt, doet dat niet noodzakelijk over een aantal maanden. Een merk dat ik vandaag apprecieer maar dat altijd met hetzelfde soort artikelen komt, volg ik niet langer. Mijn assortiment wijzigt dus regelmatig", zegt Els.
"Ik volg veel conceptstores en bestel via platforms zoals Orderchamp." Krijgt ze een 'neen' bij een bepaald merk? Dan laat ze het daar niet bij. Ze overtuigt de salespersoon dan door een aantal specifieke merken te vermelden die ze wél al verkoopt als dagbladhandel, "en dan komt hij toch langs", lacht Els.
Cadeautje in verpakking
Het is vanaf het begin dat Els die mooie artikelen verkoopt. Ze wordt er blij van, zeker als klanten haar advies vragen in hun zoektocht naar een cadeautje voor een bepaalde gelegenheid. De tips krijgt de klant er gratis bij. Als hij bijvoorbeeld een mooi notitieboekje als geschenkje koopt, zal Els de suggestie doen om er een persoonlijk woordje in te noteren voor de ontvanger. Er is geen tijd om de cadeautjes te verpakken. Maar voor amper een euro krijgen klanten een mooie kartonnen zak met een hip stickertje van 'Bij Els' op.
Planten
Ook plantjes in een leuk bloempotje gaan vlotjes over de toonbank. Dat groen staat trouwens mooi tussen de cadeautjes. Els werkt hiervoor samen met een lokale bloemenhandelaar. De potjes zoekt ze zelf.
Lage rekken
Na de overname begonnen Els en Stijn eerst met een grondige make-over van het interieur. De rekken werden als eerste onder de loep genomen. Een aantal rekken die met siliconen vastzaten aan de grond, werden verwijderd. Want een rek moet je kunnen verplaatsen, vinden ze. Ze geven de voorkeur aan lage rekken die de ruimte open houden. Daarna werd veel tijd uitgetrokken om het bestaande assortiment zeer kritisch te bekijken. Zoals al uit het voorgaande bleek, kregen de cadeau-artikelen veel aandacht.
Over nieuwe titels en klanten
Magazines voor kinderen
Ook al daalt de verkoop van de traditionele persartikelen, toch kan er nog wel wat uit die categorie gehaald worden. "Zorg voor dynamiek in het rayon. Luister eens naar een andere verdeler van printmedia. Die brengt wel nieuwe titels aan, specifieke magazines voor kinderen bijvoorbeeld. Dat was voor onze zaak een schot in de roos. Leg gespecialiseerde magazines neer op een tafel. Dat verkoopt."
Nieuwe klanten
De categorie tabak heeft te lijden onder de rokers die in Luxemburg inkopen doen. Stijn: "De klanten die vroeger een aantal fardes per week kochten, missen we wel. Gelukkig krijgen we nieuwe klanten over de vloer sinds grote supermarkten uit de verkoop moesten stappen. Al blijft de winst in dat segment natuurlijk navenant."
Wenskaarten
Naast de gebruikelijke categorieën snoepgoed, dranken, een klein beetje schoolgerief en wat speelgoed, bieden Els en Stijn een ruim assortiment wenskaarten aan, vooral te gebruiken voor alle gelegenheden. "Niet alleen van het merk Hallmark. We zijn trots dat we ook kaarten van Enfant Terrible aanbieden. Want we willen de mooiste in huis hebben", klinkt het.
Brood binnen en buiten
Al sinds jaar en dag heeft Els een deal met een lokale bakker. Ze verkoopt zijn brood in de winkel en de bakker vult de automaat buiten regelmatig aan. Ook als 'Bij Els' gesloten is.
Pakjes, droogkuis en retouches
Els en Stijn leveren heel wat diensten. Ten eerste kan je bij hen voor zowat alle pakketbezorgingsdiensten terecht. "We sorteren ze allemaal netjes per vervoerder. Jammer wel dat elke speler op een andere manier werkt en dat er nogal wat uitzonderingen op de regels zijn. Maar die afdeling is een belangrijke bron van inkomsten en ons cliënteel blijft er jong door", zegt Stijn. "Het zijn ook vaak de jongeren die de leuke hebbedingetjes 'van op onze tafel' kopen."
Verder werkt het koppel samen met een droogkuisdienst en met een naaister uit de buurt die retouches 'in geen tijd' klaarspeelt.
Sociale media als vitrine
Informatieve posts
Els is zeer actief op Facebook en Instagram, waar ze haar aanbod en soms iets anders in de kijker zet. Vanzelfsprekend deelt ze de posts van de Lotto, die vaak kant-en-klaar worden aangeleverd. Praktisch en al zeker het feit dat je er een eigen tekst kan aan toevoegen, vindt Els.
Een tweede belangrijke onderwerp voor haar posts zijn de 'praktische mededelingen' (sluitings- en vakantiedagen, een wegonderbreking door een koers enzovoort) en andere informatieve boodschappen (bijvoorbeeld over labels printen). Haar berichten zijn creatief vormgegeven. Helaas vindt Els niet genoeg tijd om haar volgers te informeren over de nieuwe must-haves, die de verkoop boosten, of voor creatieve filmpjes.
"Als ik het niet goed kan doen, doe ik het liever helemaal niet. Feit is wel dat de posts werken: onze klanten hebben ze gezien, ook al liken ze die niet altijd. Ze komen me dat vertellen in de winkel."

Ludieke filmpjes
Els trapt in de val, net zoals veel anderen: ze denkt dat een post of filmpje perfect moet zijn en dat ze er veel tijd in moet steken. Maar vaak zijn spontaan gemaakte foto's net perfect om te delen, volgens kenners (zie ook ons interview met UNIZO-coach Liesbeth Cornelis).
"Ik zou het vaker moeten doen, maar de tijd die je eraan besteedt, wordt zwaar onderschat. Ik zou graag meer ludieke filmpjes maken over dingen die me opvallen. Ik denk aan hoe sommige mensen hun pakketje afhalen: zonder een woord – lees: een groet – te zeggen, duwen ze hun telefoon onder je neus om de barcode van hun pakket te tonen."
Canva en CapCut
En toch is Els meer dan goed op weg. Wat zijn haar tips? "Foto's gewoon zelf nemen in de winkel, bij mooi daglicht, of ondersteund met ringlights (ronde lampen met een gat in het midden, red.). Om een mooie post te maken, gebruik ik het programma Canva (met de gratis versie kan je al heel veel doen, red.). Mooie overgangen in een filmpje creëer ik via de video-editor CapCut."
Meta en ChatGPT
Qua onderwerpen maakt Els voorlopig geen onderscheid tussen Facebook en Instagram. "Maar dat kan wel makkelijk als je werkt via Meta: dan kies je of je post verschijnt op Facebook dan wel op Instagram (of op beide platformen). Voor mijn tekstjes schakel ik wel eens ChatGPT in. Zeker als ik over een speelpot wil berichten. Zoniet is het bericht vaak een herhaling van een vorige", adviseert Els.
"Om meer feeds te genereren, moet ik misschien meer hulp durven inroepen. Om te beginnen die van mijn kinderen. Want socialemediakanalen zijn héél belangrijk: wat je laat zien, verkoopt! Mijn ambitie is om er vanaf nu meer aandacht aan te besteden."
Winkel in beweging
Het zakencijfer is gestaag gegroeid. "Maar dat moet wel", zegt Stijn, "want de marges krimpen."
"We rekenen erop dat de pakjesdiensten ons correct blijven vergoeden. De vervoerskosten die wij als dagbladhandelaren moeten betalen voor de levering van de persartikelen moeten dringend herzien worden. Maar voor de rest hoor je ons niet klagen", luidt het gezamenlijke besluit van Els en Stijn.
Tips van Els:
- Posts op sociale media geven je zaak een boost. "Gebruik programma’s als Canva en CapCut, en schakel Meta en ChatGPT in voor je posts."
- Blijf vernieuwen. "Wat vandaag verkoopt, is morgen passé."
- Als je creatief bent, kan je dat ook tonen in je winkel. "Ik verkocht ooit zelfgemaakte pampertaarten – met succes!"
- Doe wat bij je past. "Ik ken niets van wol, dus verkoop ik dit ook niet."
- Kijk naar wat ontbreekt in jouw buurt. "Schoolgerief? Niet te koop in onze buurt, dus wel bij ons."
- Luister naar je klanten. "Wat ze vragen, neem ik in het assortiment op."
Bij Els
Adres:
Leuvensebaan 58, 2580 Putte
Openingsuren:
- maandag en zaterdag: 07u-13u
- dinsdag t.e.m. vrijdag: 07u-18u
Contact:
Tel.: 015 75 57 08
els@bij-els.be
Website