Het Rietje in Laakdal: een gezellige buurtplek
"Zolang je je elke dag inzet, is er toekomst"
Het Rietje in Laakdal heeft een oppervlakte zoals je dat maar zelden ziet bij een dagbladhandel. Bovendien is er een parking voor minstens 15 wagens voorzien. Uitbater Liesbeth Kenens heeft dus alle ruimte om haar grote aanbod overzichtelijk te presenteren. Ze probeert veel zaken uit en wat niet werkt, verdwijnt uit het assortiment. Heel bijzonder is de grote koffiecorner. Liesbeth wil dat Het Rietje een gezellige buurtplek is. En dat is het ook, want ’s morgens schuiven mensen aan voor een koffie of chocomelk. Pakketjes worden vlot binnengebracht en afgehaald.
Van verf naar kranten
Vriendelijkheid
Liesbeth Kenens van Het Rietje in Laakdal is druk in de weer met pakketjes en lege dozen op het moment dat we haar zaak binnenstappen. Vooraleer we haar het verhaal van haar dagbladwinkel laten vertellen, wandelen we al wat rond in haar zaak. U leest het goed: 'rondwandelen'. Want er is buiten niet alleen een zeer grote oppervlakte die dient als parking, de winkel binnen is haast even groot.
De zaak ligt net iets buiten het centrum, met het marktplein en het gemeentehuis, zonder andere winkels in de onmiddellijke buurt. Het is volgens Liesbeth de toegankelijkheid en de vele parkeerplaatsen die maken dat het er een af- en aanrijden is van jewelste. Volgens ons is het misschien zelfs vooral door de vriendelijkheid van Liesbeth en haar medewerkers dat ze zich weet te onderscheiden van concurrenten. Iedereen begroet elkaar.
Verschil met tankstation
"Heel lang geleden werkte ik in een tankstation. Ik hield enorm van het directe contact met de klanten en begon dat steeds meer te missen tijdens de job die ik daarna deed. Toen ik in 2015 online een advertentie zag voor de overname van deze dagbladhandel, twijfelde ik niet. Eigenlijk is er geen groot verschil met een tankstation, alleen kunnen ze hier niet tanken", zegt Liesbeth lachend. De naam 'Het Rietje' bleef. Die had de vorige dagbladhandelaar al overgenomen van de verfwinkel die onder dezelfde naam opereerde.
Loterij belangrijke pijler
Kinderlectuur
Toen Liesbeth het pand tien jaar geleden betrok, stond de grote ruimte vol rekken. Dat is nu wel anders, er is overal enorm veel ruimte, uniek toch wel voor een dagbladhandel. De wand met dagbladen en tijdschriften is heel erg lang, ook al dunde het aantal exemplaren per titel op tien jaar tijd fors uit, vertelt Liesbeth.
"AMP stelt wel regelmatig nieuwe titels voor en ik ga in op de vraag van klanten als ze een specifiek magazine wensen. Wat sowieso goed verkoopt, zijn de kinderbladen die samen onder blister met een speeltje verpakt zitten."
Speelpotten en tabak
De producten van de Nationale Loterij zijn uiteraard een belangrijke pijler. Liesbeth kondigt speelpotten aan via Facebook, mailings en affiches in de winkel. De energie die ze daarin steekt, loont: soms schrijven tot 350 mensen zich in.
Ondanks de prijs van een pakje sigaretten in België, stijgt bij Liesbeth de verkoop van roltabak en sigaretten sinds de grote supermarkten die producten niet meer mogen verkopen. Vapeproducten kenden een onverklaarbare dip in april toen ze achter slot en grendel moesten, of toch ten minste uit het zicht, maar de situatie is intussen gestabiliseerd.
Vertrouwde buurtplek
Zaken uitproberen
Naast een ruim aanbod aan frisdranken biedt Liesbeth ook bier, wijn en kleine flesjes sterke drank aan. "Het gamma wijn en sterke drank roteert goed dankzij klanten die voor hun werk gauw een fles meenemen voor de verjaardag van een collega bijvoorbeeld", verklaart Liesbeth het succes ervan.
"Mijn credo luidt: probeer zaken uit. Producten die niet aanslaan, verdwijnen weer. Wat werkt, wordt uitgebreid. Zo heb ik op een bepaald moment broodjes opgenomen in het assortiment. Maar de kosten-batenverhouding zat niet goed omdat je extra personeel moet aanwerven om de (afbak)broodjes te maken en te beleggen. Dus ben ik ermee gestopt. Gedurende een bepaalde periode verkocht ik handtassen, en dat was een groot succes. Helaas is de leverancier ervan gestopt."
Grote koffiehoek
In de buurt van de toonbank staat een goedgevulde diepvrieskast met ijsjes, die in de winter verdwijnt.
Liesbeth heeft daarnaast veel ruimte vrijgemaakt voor een koffiehoek. Ze vertelt dat er van 9 tot 11 uur een gezellige drukte heerst en dat dát weer andere klanten uitnodigt om ook eens aan te schuiven. Met verjaardagen brengen ze taart mee. Affiches op de wanden vlakbij, met aankondigingen van lokale activiteiten, dragen ertoe bij dat Het Rietje een vertrouwde buurtplek is.
Assortiment in beweging
Voor elk wat wils
Liesbeth wil trends opvolgen en dat elke klant vindt wat hij zoekt in haar winkel. Bij gelegenheden zoals Vaderdag of het einde van het schooljaar doet ze suggesties aan haar klanten. Ze pluist het aanbod van haar leveranciers uit en maakt dan haar keuzes: sleutelhangers, grappige tekstbordjes, snoepmonsters voor kinderfeestjes, spaarpotten enzovoort. "Ik zoek altijd nieuwe geschenkjes, zodat klanten niet twee keer hetzelfde cadeau zien in de winkel."
Bloemen en breiwol
Liesbeth ging een tijdje geleden in zee met Bloomin' FlowerShop. Die firma werkt rond thema's (Pasen, Moederdag,… ) en komt zelf de rayon aanvullen en aankleden. Geen werk voor Het Rietje en het levert een mooie commissie op. Een andere opvallend grote rayon is die van de breiwol. Een blijver, ook na de coronaperiode.
Wenskaart bosklassen
Naast wat kantoorartikelen zien we veel carrousels met wenskaarten, merendeels van Paperclip Cards. Een sterke troef voor Het Rietje, zo blijkt. "De wenskaarten doen het uitstekend. Klanten die bij Het Rietje voor het eerst binnenspringen om een pakketje op te halen, worden getriggerd door het mooie aanbod. Ze komen vaak later terug om een kaart uit te kiezen. Naast de algemene kaarten bieden we een pak themakaarten aan. Denk aan die voor bos- en zeeklassen en de 'op kamp'-kaartjes."

Services: kleine dingen maken een groot geheel
Zelf het pakketje zoeken
Waar sommige dagbladhandels er bewust voor kiezen om maar met één pakketbezorger te werken, om het overzichtelijk te houden, doet Liesbeth juist het tegenovergestelde. Van Kiala tot UPS, Mondial Relay, GLS, DPD, PostNL en Vinted Go: Het Rietje groeide mee met de behoeften van de buurt.
"Alleen bpost ontbreekt ongeveer in de lijst, maar daar kan ik niks aan doen. Klanten vragen er ook naar. Helaas, het enige wat bpost mij toestaat, is het plaatsen van een locker-automaat op de parkeerplaats. Maar ik wil 's avonds en 's nachts geen overlast veroorzaken", vertelt Liesbeth. Ze moedigt haar klanten aan, via een poster, om zélf hun pakket te zoeken tussen alle leveringen. "Als ze de naam van de vervoerder kennen, vinden ze het snel terug", aldus Liesbeth.
Kopieën, nummerplaten, droogkuis
"Klanten vragen ons soms het adreslabel voor hun pakje te printen. Vandaar de vrij grote kopieermachine. Die gebruiken we toch een tiental keer per dag. Ze dient ook om oudere mensen te bedienen die een kopietje willen." Ook voor nummerplaten en droogkuis ben je bij Het Rietje aan het juiste adres. "Veel kleine dingen vormen tenslotte één groot geheel", redeneert Liesbeth.
Vertrouwd gezicht
Liesbeth is duidelijk een bezige bij; ze is meestal in de zaak. Op de parttimers, Astrid en Zeno, die elk respectievelijk 30 en 20 uur meedraaien, kan ze ondertussen al een aantal jaren vertrouwen. Beiden wonen in de buurt en zijn goed ingeburgerd. "Dat is belangrijk voor het aspect 'buurtplek' ook, waar ik zo'n belang aan hecht. Onze klanten – zo’n 90% zijn trouwe klanten – waarderen vertrouwde gezichten. Ze voelen zich hier welkom en begrepen."
Communicatie & sociale media
De winkel heeft een website, maar Facebook is het belangrijkste communicatiekanaal. "Daar houden we het luchtig, met een foto van een kat op de toog die zomaar binnenwandelde, een bekende klant in de winkel, of een net gevulde themastand." De communicatie rond de speelpotten gebeurt via mailings en uiteraard ook via Facebook.
Toekomst verzekerd door wilskracht
De omzet is in de voorbije tien jaar gestaag gestegen. "We werken er dan ook hard aan. Als iets niet werkt, stoppen we ermee. Als iets wel werkt, dan gaan we ervoor. In de toekomst zal ik nog verder op zoek gaan naar zaken die van onze kant niet veel investering vragen."
"Ik zie de toekomst met vertrouwen tegemoet. Zolang je vriendelijk bent tegen elke klant, zolang je gemotiveerd bent en veel wilskracht hebt en je je elke dag smijt, is er altijd een toekomst. Ik zal er alles aan doen om een vertrouwde buurtplek te blijven."
Kortom: wat Het Rietje bijzonder maakt, is de 'warmte'. Iedereen voelt er zich welkom.
Tips van Liesbeth:
- Hanteer ruime openingsuren.
- Wees vriendelijk voor je klanten, elke dag opnieuw, voor elke klant.
- Varieer in je aanbod en presenteer telkens weer nieuwe artikelen.
- Probeer nieuwe dingen uit, durf te veranderen.
Dagbladhandel Het Rietje
Adres:
Smissestraat 57/1, 2430 Laakdal
Openingsuren:
- maandag t.e.m. vrijdag: 05u-18u
- zaterdag: 06.30u-15.30u
Contact:
Tel.: 013 66 62 30
info@dbh-hetrietje.be
Facebook