Snacks

Q8 lanceert 'digitale foodmarket’ in 75 stations

Na groot succes van samenwerking met foodtech startup Noahs in Denemarken

Q8 digitale foodmarket

Samen met de Deense foodtech startup Noahs, lanceert Q8 een soort ‘spotify voor eten’ in 75 van zijn stations in België en Luxemburg. Via deze nieuwe digitale foodmarket waaraan een compacte ‘smart kitchen’ verbonden is, kunnen klanten verschillende soorten kant-en-klare gerechten zoals taco’s, pizza en hamburgers bestellen alsook hun boodschappen van de shop. En dit zowel aan kiosken in het station, als online. De eerste van vijf piloot-stations opent dit najaar in Luik. “Bij Q8 in Denemarken is dit al een groot succes: stations met dit concept zagen hun retail-inkomsten bijna verviervoudigen in amper 6 maanden”, vertelt Sarah Pillen, Shop & Dealer Performance Manager bij Q8.

Zo groot mogelijke convenience on-the-go 

De rol van tank- en snellaadstations is enorm snel aan het veranderen. Onder meer door de veranderende consumentenverwachtingen onderweg én ook de opkomst van elektrische wagens, wat het tijdsgebruik op een station helemaal verandert. Q8 beseft dan ook dat zijn aanbod digitaler, sneller en flexibeler moet. Hierop speelt het in via een partnership met de Deense foodtech startup Noahs. “Wat Spotify gedaan heeft voor muziek, willen wij nu doen voor eten”, zo legt Daniel Baven, CEO van Noahs, uit. “Tank- en snellaadstations zijn hiervoor de ideale uitvalsbasis met hun grote en diverse publiek dat op zoek is naar zo groot mogelijke convenience on-the-go.” 

De horecabranche door de ogen van Dimitri Beckers van C.Group
10 artikels
Alles over foodconceptenOntdek ons digitaal magazine over foodconcepten
Lees magazinechevron_right

Q8 digitale foodmarket2

Slimme keukens met groot aanbod aan gerechten 

Het innovatieve digitale foodmarket-concept van Noahs werkt met slimme compacte keukens, geconnecteerd met een digitaal platform. Vanuit één compacte ruimte - vanaf amper 1m² - worden kwalitatieve versies van populaire gerechten bereid: taco’s, hamburgers, poke bowls, salades... “Het aanbod kan voortdurend aangepast worden.

Eén station kan vijf merken uittesten in vijf weken en daarna een volledig nieuw aanbod creëren”, legt Sarah Pillen uit. “Alles wordt dagvers aangeleverd vanuit een centrale foodhub en klaargemaakt op bestelling. Op deze manier bieden we een uitgebreider lunch- en diner-aanbod aan voor onze klanten in onze stations én online. Want alle gerechten, alsook alle boodschappen uit de Delhaize Shop & Go en de sandwiches van Panos zijn online te bestellen via één platform, dat beschikbaar is via kiosken in de stations, en bestaande bestelplatformen zoals Deliveroo, JustEatTakeaway en UberEats. Alles kan dus ook per fietskoerier geleverd worden thuis, op kantoor of onderweg. We zijn er zeker van dat dit de toekomst is.” 

Q8 verwacht dat dit uitgebreide aanbod de consument ook op meerdere momenten van de dag naar het station zal lokken. “Op dit moment zijn vooral de ochtend en de middag erg druk, maar we willen dit ook meer naar de avond trekken. En met dit extra aanbod aan verse maaltijden én via digitale platformen, geloven we dat dit mogelijk is.” 

Q8 digitale foodmarket3

Verkoop voeding verviervoudigd

Het concept is dan ook al een groot succes bij Q8 in Denemarken. “Hier zijn er intussen al 88 stations uitgerust met het platform van Noahs. We hebben bij de locaties waar een smart kitchen te vinden is een verviervoudiging gezien van de inkomsten uit voeding in de eerste zes maanden”, aldus Sarah Pillen. “De grootte van de bestellingen ging met 228% omhoog en we trokken 80% nieuwe, online klanten aan. Een enorm succes dat alle verwachtingen overtrof. En we zijn er zeker van dat dit ook voor België een gamechanger zal zijn.”

Snel schalen naar 75 stations

De ambities voor de toekomst zijn dan ook stevig. “We starten met vijf pilootlocaties, waaronder een eerste in Luik. Maar we zijn van plan om dit heel snel uit te breiden naar in totaal 75 stations. Ons concept is namelijk heel snel te schalen naar meerdere locaties.”

Verdere internationalisering

Voor foodtech start-up Noahs is dit partnership met Q8 in België en Luxemburg een eerste stap naar internationalisering. “Het is onze eerste lancering met Noahs buiten Denemarken, maar we denken dat het heel snel kan gaan nu”, zo geeft Daniel Baven aan. “Niet alleen aan tank- en snellaadstations, maar ook voor supermarkten, hotels, pretparken, kantoren en zelfs scholen. We kijken er alvast naar uit om het globale voedingsaanbod overal digitaler en (kost-)efficiënter te maken.”  

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Tom D'Halluin18 juni 2025
Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine
Cookies

Dobbit maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.