IAA Mobility 2025: nieuwe modellen tekenen de koers uit
De IAA Mobility in München ligt inmiddels achter ons, maar de echo’s van de vele wereldpremières klinken nog na. De beurs bevestigde dat de Europese en Aziatische constructeurs volop inzetten op elektrificatie, maar ook dat er ruimte blijft voor hybride aandrijflijnen, software-innovatie en praktische carrosserievormen. Wat vooral opvalt: betaalbaarheid en efficiëntie worden cruciale speerpunten, terwijl premiummerken zich onderscheiden met design, software en laadinfrastructuur.

Duitse precisie: nieuwe platformen en technologie
Bij BMW stond de nieuwe iX3 in de schijnwerpers. Het is het eerste productiemodel op de Neue Klasse, een volledig nieuw elektrisch platform dat lichter en efficiënter is dan de huidige architectuur. De iX3 koppelt verbeterde accutechnologie aan een minimalistisch interieur met de Panoramic iDrive, een brede glasstrook die instrumenten en infotainment samenbrengt.

Mercedes-Benz zet in op de elektrische GLC EV, gebouwd op het nieuwe MB.EA-platform. De constructeur claimt een rijbereik tot 713 km en introduceert een indrukwekkend 39,1-inch breedbeeldscherm. De GLC EV mikt op vlootklanten die elektrische mobiliteit willen zonder compromis op actieradius.
Bij Audi draaide het om emotie en design. De Concept C is een studiemodel dat de lijnen uitzet voor een elektrische sportwagen die rond 2027 productierijp moet zijn.

Porsche koppelt traditie aan innovatie met de aankomende Cayenne Electric, die als eerste productiemodel beschikbaar zal zijn met inductief laden tot 11 kW. Dit draadloze AC-laadsysteem is vooral interessant voor residentieel gebruik en haalt een efficiëntie van meer dan 90%.
Volumemerken mikken op bereikbaarheid
Volkswagen presenteerde de ID. Cross, een compacte SUV die in 2026 op de markt moet komen. Dit model wordt strategisch gepositioneerd onder de ID.4 en Tiguan en moet elektrisch rijden toegankelijker maken voor gezinnen en fleets.
Zustermerk Škoda trok de aandacht met de Vision O, een breakconcept dat bewijst dat ook in het elektrische tijdperk vraag blijft naar praktische en ruime modellen.

Renault haalde de zesde generatie Clio boven, die consequent hybride aangedreven wordt. Met de E-Tech-technologie profileert de Clio zich als efficiënt alternatief naast de volledig elektrische R5.
Cupra bracht de Tindaya Showcar, een studiemodel dat de nieuwe designtaal van het merk benadrukt. Met koperaccenten en uitgesproken lijnen zet Cupra zijn sportieve en emotionele positionering kracht bij. Hoewel het een concept is, mogen we verwachten dat toekomstige Cupra-modellen elementen van dit ontwerp zullen meenemen.

Opel vierde dubbel feest met de Corsa GSe Vision Gran Turismo en de Mokka GSe. De Corsa GSe VGT is een spectaculaire showcar met twee elektromotoren, een 82 kWh-batterij en tot 880 pk in boost, ontwikkeld voor het spel Gran Turismo 7 maar tegelijk een visitekaartje voor toekomstige GSe-modellen. De Mokka GSe daarentegen is een productiemodel met circa 280 pk, 345 Nm, een 0–100 km/u in 5,9 seconden en een topsnelheid van 200 km/u. Marktintroductie is voorzien eind 2025.
Hyundai onthulde de IONIQ Concept Three, een compacte elektrische hatchbackstudie die de nieuwe designrichting van het merk illustreert. Met een vloeiend “aero hatch”-silhouet en sculpturale lijnen geeft Hyundai een voorproefje van zijn toekomstige instap-EV’s. Technische details volgen later, maar een productiemodel wordt verwacht in 2026.

Nieuwe golf uit Azië
Kia breidt zijn gamma uit met de EV4, een compacte elektrische hatchback die eind 2025 op de markt komt, en de Concept EV2, een kleinere crossover. Daarnaast toont de PV5 dat Kia ook in het segment van bedrijfsgerichte EV’s ambities heeft, zoals eerder al meegegeven.
De Chinese merken lieten zich nadrukkelijk gelden. Leapmotor introduceerde de B05 en B10, elektrische modellen die vanaf 2026 via het distributienetwerk van Stellantis in Europa beschikbaar worden. BYD presenteerde de Seal 6 DM-i Touring, een plug-inhybridebreak die inspeelt op Europese voorkeuren. Ook het Turkse Togg zette zijn Europese offensief kracht bij met de T10X SUV en de T10F sedan.

Polestar toonde de definitieve Polestar 5, een elektrische grand tourer op aluminium basis en met een 800-voltarchitectuur. Het topmodel levert tot 884 pk en haalt een bereik van circa 670 km. Met zijn combinatie van prestaties en efficiëntie positioneert Polestar zich duidelijk naast merken als Porsche en Tesla in het premiumsegment.
OMODA en JAECOO, beide onderdeel van de Chery-groep, zetten hun Europese ambities kracht bij met een reeks nieuwe SUV’s. De OMODA 5 BEV richt zich op het compacte EV-segment, terwijl de JAECOO 5 BEV lichte offroadaccenten toevoegt. Daarnaast is er de OMODA 7 SHS, die met het Super Hybrid System efficiëntie koppelt aan een elektrisch rijbereik tot 151 km. Deze modellen tonen hoe Chinese merken betaalbaarheid en technologische innovatie combineren.

Bosch, MAHLE, Valeo & Schaeffler: technologiemotoren achter de merken
Niet alleen automerken maakten nieuws. Toeleveranciers lieten op IAA zien dat zij het fundament leggen voor de auto van morgen.
- Bosch zette in op sensoren en semiconductoren (SiC, MEMS), actuatormodules en schaalbare hardware/software voor ADAS en softwaregedefinieerde architecturen.
- MAHLE presenteerde een 85 kW range extender, geïntegreerde warmtepompen die het EV-bereik tot 20% verhogen en ethanol-compatibele motoronderdelen. Het bedrijf benadrukt technologieneutraliteit en het blijvend belang van duurzame verbrandingsoplossingen.
- Valeo focuste op slimme verlichting, LiDAR-sensoren, modulaire interieurs en systemen voor thermisch beheer en laadoplossingen.
- Schaeffler breidde zijn portfolio fors uit (met o.a. de overname van Vitesco) en toonde de EMR4 e-axle, nieuwe hybride transmissies, een steer-by-wiresysteem met force feedback en zone controllers voor softwaregedefinieerde voertuigen.
Deze innovaties onderstrepen dat de werkplaats van morgen evenveel met elektronica, software en kalibratie te maken krijgt als met mechanica.

Thema’s achter de nieuwigheden
De rode draad doorheen de nieuwigheden is duidelijk. Betaalbaarheid komt centraal te staan: Volkswagen, Kia, OMODA en Leapmotor mikken op modellen die een brede groep klanten moeten aanspreken. Efficiëntie en software vormen de kern van de strategie bij BMW, Mercedes en Polestar, terwijl laadinnovaties zoals het inductieve systeem van Porsche nieuwe standaarden zetten. Tot slot bewijzen Škoda en BYD dat de markt voor praktische gezinswagens springlevend is, ook in een elektrisch tijdperk.

Impact op de Belgische markt
Voor de Belgische fleet- en garagewereld zijn vooral de volumemodellen relevant. De ID. Cross, EV4, OMODA 5 en Leapmotor B05 beloven de instap in elektrisch rijden te democratiseren, al starten de leveringen pas in 2026. Premiummerken leggen met hun nieuwe platformen en laadtechnologie de lat hoger, wat in de toekomst kan doorwerken naar het middensegment. Werkplaatsen doen er goed aan zich voor te bereiden op softwaregedreven voertuigen en nieuwe laadconcepten zoals inductief laden, terwijl toeleveranciers als Bosch, MAHLE, Valeo en Schaeffler aangeven welke richting de werkplaatsrealiteit uitgaat: méér elektronica, méér software en méér precisie bij diagnose.
Foto's © IAA