Aelterman bereidt staalwerken Gentse Matadibrug voor
Voetgangers- en fietsersbrug verbindt binnenstad met Oude Dokken
In de werkplaats van het Gentse staalconstructiebedrijf Aelterman zijn de voorbereidende werken aan de nieuwe Matadibrug volop bezig. Deze voetgangers- en fietsersbrug moet de Oude Dokken met de binnenstad verbinden. De brug wordt in vier segmenten gemaakt en dan per ponton vervoerd en ter plekke op de pijlers geplaatst.
De Matadibrug kadert in een breder stedenbouwkundig project om de Oude Dokken verder met de stad te verbinden. Eerder werd al de Bataviabrug gebouwd en ook de nieuwe brug wordt er één exclusief voor voetgangers en fietsers. De brug komt in het verlengde van de Kraankindersstraat. De Matadibrug zal de oostelijke oever, waar de Schipperskaai en de Kleindokkaai al heraangelegd zijn als kaaipromenades, verbinden met de westelijke oever, waar ook de Handelsdokkaai binnenkort een nieuwe aanleg krijgt.
De brug meet zes meter breed en 110 meter lang, waardoor ze in vier segmenten moet worden opgedeeld tijdens de constructie. De segmenten worden afzonderlijk gemaakt in het atelier van Aelterman in Gent. Het bedrijf werd gekozen voor haar ervaring van ruim zeventig jaar, maar ook voor haar perfecte ligging: langs het kanaal en dus uitermate geschikt om de segmenten van daar per ponton te vervoeren naar de bouwsite.
De Matadibrug is een iets simpeler project dan de Bataviabrug. Laatstgenoemde is immers geen vaste brug en moet dus allerlei mechanismen bevatten om te kunnen bewegen. De nieuwe brug is een vast exemplaar en dus eenvoudiger qua ontwerp en uitvoering. De brug krijgt een stalen wegdek, voorzien van een antislipbekleding. In de brugleuningen wordt bovendien verlichting geïntegreerd.
Terwijl de werken in het atelier vorderen, wordt ook de site zelf voorbereid. Daar is men bezig de pijlers te construeren. Hierbij worden buispalen in het water gezet, waarin dan de pylonen worden gebetonneerd. Vervolgens worden aan beide oevers de landhoofden voorbereid, waar de brug effectief op het land zal rusten. Deze werken vinden plaats in het voorjaar om dan in de zomer de segmenten te transporteren en ter plekke aan elkaar te lassen. Daarna wordt de brug verder afgewerkt, met de geplande oplevering eind dit jaar.
Zoals gezegd is de constructie van de Matadibrug relatief eenvoudig, maar hier is bewust voor gekozen. De stad wilde een sober en efficiënt ontwerp. Men wilde eveneens alles zo lokaal mogelijk produceren, waarbij men al snel bij Aelterman uitkwam. De vele ervaren lassers van het bedrijf zijn op dit moment bezig de grote aangeleverde staalplaten te lassen. De grootste uitdaging is evenwel het ter plekke krijgen en degelijk aan elkaar monteren van de segmenten.
De staalplaten worden in grote afmetingen aangeleverd en moeten eerst op maat gesneden worden. Ook dit gebeurt bij Aelterman. Voor het brandsnijwerk beschikt het bedrijf over speciale machines. Men werkt vooral met plasma- en oxygeensnijders. De gesneden platen worden vervolgens geschuurd en opgeslepen om de randen te ontbramen.
Dit plaatwerk wordt dan samengesteld tot kleinere bouwdelen die op hun beurt een van de vier segmenten zullen vormen. Wat het lassen betreft, maakt Aelterman gebruik van twee onder poederdek laskranen, terwijl alle andere lasnaden manueel worden aangebracht.
De totale kostprijs voor deze brug van ongeveer 200 ton bedraagt 2,6 miljoen euro, een kost die door De Vlaamse Waterweg nv, sogent en Europa wordt gefinancierd.