In deze uitgave van Verpakking & Label Magazine is de verkoopstimulerende functie van een verpakking of etiket een van de centrale thema’s. Want het verkoopsucces van een product staat of valt met een aantrekkelijke, bijpassende verpakking die de branding van een merk versterkt. Een geslaagd verpakkingsontwerp is bij wijze van spreken al de helft van de verkoop. Daar kunnen we ook twee prachtige voorbeelden van laten zien in deze uitgave. Twee Belgische redesigns die bovendien werden gelauwerd tijdens een mondiale verpakkingswedstrijd. Zo bracht een geslaagd redesign van het wraparound-label van de gekoelde, 100 procent natuurlijke soepen van Butterfly een forse stijging van het volume-aandeel in haar categorie in de supermarkt met zich mee.
In de categorie verzorgende producten viel een facelift van het grafisch design van de op zich al opvallende kartonnen deoroller van Nolla Care in de prijzen. Hier was de briefing aan Design Republic: "Creëer een levendig, natuurlijk en energiek ontwerp dat onze speelse en toch milieuvriendelijke merkidentiteit weerspiegelt". Kortom een naadloze aansluiting van de verpakking bij het merk.
Heel opvallend is daarnaast de opmars van herbruikbare verpakkingen in de laatste maanden. Dat geldt in ieder geval voor de aandacht die er voor deze vorm van verpakken is en die weer een trapje hoger op de circulariteitsladder staat dan om het even welke vorm van recyclage. De jongste Sustainable Packaging Summit stond er bol van en ook op All4Pack Emballage waren de voorbeelden niet te overzien. Maar de meest praktische invulling wordt nog wel gegeven door een aantal van onze eigen supermarktketens, die druk bezig zijn om een herbruikbaar champignonschaaltje begin 2026 in de winkelschappen te krijgen.
En als we dan toch moeten recycleren is daar Vanheede dat Fost Plus het recyclagepercentage PMD helpt op te trekken met een nieuwe fabriek voor nasortering van residu. En daarmee wordt het toch al indrukwekkende percentage van 97 procent dat van de huishoudelijke verpakkingen in België wordt gerecycleerd nog hoger.
Naast alle ontwikkelingen op verpakkingsgebied, gebeurt er ook van alles op machinegebied. Zo is AI ook in de verpakkingssector aan een niet te vermijden opmars bezig. We belichten in deze uitgave dan ook in hoeverre kunstmatige intelligentie (AI) een rol kan spelen in de ondersteuning van verpakkingsprocessen.
Dus er speelt veel op diverse vlakken van onze altijd evoluerende sector waar wij u graag over bijpraten in deze uitgave.
Maar dan zijn wij er nog niet, want ook op het vlak van vakbeurzen is het nooit saai in onze sector. Zo brengen wij een voorbeschouwing op Empack Den Bosch op 2 en 3 april. En we kijken in een nabeschouwing terug op ProSweets in Keulen.