“INZETTEN OP EFFICIENT, COMPACT EN MILIEUVRIENDELIJK VERWARMEN"
Hoogtechnologisch competentiecentrum G-HEAT in Bernardustechnicum
Het Bernardustechnicum uit Oudenaarde ontving in oktober van InnoVET een subsidie van maar liefst 30.295 euro. Dankzij dit bedrag, de cofinanciering van bedrijven uit de sector en de inbreng van de school wordt momenteel binnen de opleiding centrale verwarming en sanitaire installaties het G-HEAT-competentiecentrum uitgebouwd. Een knap staaltje van modernisering in het onderwijs, waarbij wordt ingezet op een efficiënte, compacte en milieuvriendelijke manier van verwarmen.
PROJECTOPROEP INNOVET
Uit het IDEA-rapport van mei 2018 kwamen een aantal uitdagingen naar voren die het belang van de op til staande evoluties onderstrepen en de bijhorende uitdagingen voor innovatief onderwijs aangeven. Het departement Onderwijs lanceerde vervolgens in het schooljaar 2018-2019 de projectoproep InnoVET, waarbij scholen vanuit hun RTC (Regionaal Technologisch Centrum) werden opgeroepen om een innovatief project voor te stellen.

InnoVET staat voor Innovatieve opleidingen in Vocational Education and Training. Hierbij wordt ingezet op de professionalisering van leerkrachten en het binnenbrengen van innovatie in arbeidsmarktgericht onderwijs. Dit alles onder de vlag 'Visie 2050' van de Vlaamse regering, waarbij men van Vlaanderen via de inzet van zeven transitiegebieden een Europese topregio wil maken. InnoVET wordt ondersteund door drie partners: het departement Onderwijs, de Vlor (Vlaamse Onderwijsraad) en de RTC's.
G-HEAT
De beoordelingscommissie selecteerde uit de 22 voorstellen 13 innovatieve trajecten die gedurende dit schooljaar werkingsmiddelen ontvangen om het project te realiseren. Het hoogste bedrag ging naar het Bernardustechnicum, dat het project G-HEAT indiende. De commissie gaf aan dat dit een sterk innovatief project is met een duidelijke link naar vier van de zeven transitiegebieden en samenwerkingsverbanden met arbeidsmarktpartners en hogescholen. G-HEAT staat voor Groene Hernieuwbare Energie en Aanverwante Technieken en is specifiek gericht op het 6e jaar bso centrale verwarming en sanitaire installaties en het 7e jaar verwarmingsinstallaties. Zij werken samen met de eerste en tweede graad tso Mechanica-Elektronica-Elektriciteit.
VIER TRANSITIEGEBIEDEN

Franklin Neyt (projectcoördinator G-HEAT): “Ons project omvat vier transitiegebieden. Het belangrijkste is de energietransitie, of met andere woorden minder CO2 uitstoten zonder in te boeten aan comfort. Dit zowel inzake verwarming als elektrische energie. Het tweede gebied is slim wonen en leven. Ik denk aan het sturen van de verwarming via Internet of Things. We werken ten derde ook rond mobiliteit door de energie die we opwekken, te gebruiken om de auto of de fiets op te laden. Tot slot focussen we op circulaire economie. Op die manier willen we de onderwijshervorming, wat betreft centrale verwarming en sanitaire installaties, voor zijn. We moeten nu investeren of we lopen hopeloos achter. We zullen zaken hebben die nog niet in het leerplan staan, en hopen in de toekomst te mogen meeschrijven aan het nieuwe leerplan."
Dirk Cosyns (leerkracht 3e graad bso centrale verwarming en sanitaire installaties): “We bieden de klassieke technieken nog aan, maar willen, ook naar de installateurs toe, mee zijn met de nieuwe technieken van de toekomst. Het ene wordt immers afgebouwd en het andere opgebouwd. Het regeerakkoord bevestigt dit. Het probleem is echter dat de leerplannen te lang meegaan. De technologie evolueert in onze sector zeer snel. Doordat wij opleidingen volgen en nog op de werkvloer staan na onze uren, hebben we genoeg voeling met de praktijk. Hierdoor kunnen we onze basiskennis uitbreiden. Ik denk bijvoorbeeld aan problematieken die zich niet in een schoolse omgeving voordoen, maar in de werkelijkheid. Veel heeft ook te maken met onze passie voor het vak, en die brengen we over op de leerlingen."
OOK VOOR INSTALLATEURS
Concreet werd in oktober gestart met het uitbouwen van het competentiecentrum. Kurt Vanmeerhaeghe (Technisch Adviseur Bernardustechnicum): “Het eindresultaat zal een expertisecentrum zijn dat wordt opengesteld voor bezoeken van andere tso- en bso-scholen en installateurs centrale verwarming en sanitaire installaties zodat ook zij kunnen kennismaken met de nieuwe technologieën. Dit op een centrale en goed bereikbare locatie. Scholen die het opleidingscentrum niet kunnen bezoeken kunnen op hun eigen campus gebruikmaken van kleinschalige experimenten rond hernieuwbare energie. We zullen in het voorjaar ook een infoavond organiseren voor installateurs waarbij de verschillende technologieën zullen worden toegelicht. De bedoeling is dat we bij elk project zoveel mogelijk stakeholders betrekken. Dit kadert binnen de ABC-visie van de school, die staat voor Autonomie, verBondenheid en Competentie."

DOORGEDREVEN SAMENWERKING MET HET BEDRIJFSLEVEN
Naast de subsidie van 30.295 euro zorgden de participerende bedrijven voor nog eens evenveel cofinanciering. Thierry Kesteleyn (leerkracht 7e jaar bso verwarmingsinstallaties): “We hebben een sterke traditie van samenwerking met bedrijven. Het is deels door de grote inbreng van de bedrijven dat er een dergelijk grote premie tegenover kan staan. Inclusief de inbreng van de school zal het totaal van het project ongeveer 80.000 euro bedragen."
HOOGTECHNOLOGISCHE UITRUSTING
Het opleidingscentrum is uitgerust met hoogtechnologische toestellen: een hybride warmtepomp en een wkk-brandstofcel van Viessmann, een hybride warmtepomp en een warmtepompboiler van Bulex, een warmtepompsplit, een buffervat en hybride systeem met de mogelijkheid om te koelen van Vaillant, meettoestel van Testo en Euro Index, ventilatiesysteem van Renson en toebehoren en hulpstukken van Sax.
Kurt Vanmeerhaeghe: “We zullen tevens samenwerken met de Wezooz-academy die attractieve lesvideo's maakt. Hierdoor kunnen leerlingen en leerkrachten van andere scholen het lesmateriaal op eenvoudige wijze raadplegen. Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan een website met foto- en lesmateriaal. Op de website zullen ook de stand van zaken en activiteiten van het project terug te vinden zijn. Op termijn is het de bedoeling dat externen via de agenda kunnen ingeven wanneer ze wensen te komen."
SAMENWERKING MET HOGESCHOLEN
Er wordt eveneens samengewerkt met twee hogescholen uit de regio, Odisee en Vives. Franklin Neyt: “Beide hogescholen hebben een studierichting Energietechnologie. Dit is niet het graduaat zoals we het vroeger kenden, maar een opleiding zoals een HBO5 voor verpleegkunde. Het gaat over een extra jaar na het zevende jaar, dat leidt naar een hogeschooldiploma. We zijn momenteel met deze scholen in gesprek om te bekijken waar de leernoden liggen. Zo kunnen leerlingen uit het zevende jaar bso die echt interesse hebben om diepgaandere kennis op te doen, toch doorstromen naar de hogeschool. Dit is het sluitstuk van ons project."