Carrosserie-inrichtingPremium

SLIM HERSTELLEN HOEFT NIET DUUR TE ZIJN

Car-ko onderscheidt zich met snelle, cosmetische herstellingen

Spot repair, smart repair, het klinkt nog te veel carrossiers als Latijn in de oren. Niet bij Car-Ko. Daar hebben ze van snelle, cosmetische herstellingen net hun handelsmerk gemaakt. Samen met zussen Hilde en Ellen zette Thomas Baele vijf jaar geleden de stap naar een eigen carrosseriebedrijf dat smart repair hoog in het vaandel draagt. Een schot in de roos want deze technieken zitten in de lift. Transparante prijzen en korte doorlooptijden met een vriendelijke bediening blijken de verdere sleutels tot het succes.




NIKS IS ONMOGELIJK

Hoewel het officieel pas in 2011 opgericht is, bestaat Car-Ko al meer dan vijftien jaar in het hoofd van medezaakvoerder Thomas Baele. In de Renault garage van zijn ouders in Zelzate had hij alle kneepjes van het carrosserievak geleerd en had hij een reputatie opgebouwd in 'speciale klusjes'. Voor Thomas was niks onmogelijk. Medezaakvoerder en zus Hilde Baele: “Ik ken niemand die zo knap een creatief idee kan vormgeven als mijn broer. Er lijkt wel een directe link tussen zijn hersenen en handen te bestaan. Voor alles wil hij een oplossing vinden. 

Voor het wegwerken van parkeerdeuken liet men Nederlandse experts naar de garage komen die het klusje snel klaarden. Thomas zag en ziet in dit soort snelle cosmetische herstellingen van beschadigd koetswerk de toekomst van de carrosseriesector. Hij legde er zich dan ook op toe om deze discipline volledig in de vingers te krijgen." Toen Renault begin 2010 met Dacia een tweede merk lanceerde, moest de showroom uitbreiden en werd de ruimte voor de carrosserieherstellingen wat te krap. Wanneer ook een pand in het nabijgelegen industrieterrein Rosteyne vrij kwam, vielen alle stukjes van de puzzel in elkaar. Samen met zus Hilde en Ellen zette hij de stap naar een eigen carrosseriebedrijf.


SLIM HERSTELLEN, NIET DUUR

“We kozen heel bewust voor een andere naam. In Zelzate en omstreken stond Baele te veel synoniem met Renault", herinnert Hilde zich, “terwijl net alle merken hier welkom zijn voor carrosserieherstellingen. Met uiteraard de focus op smart repair. De expertise die Thomas en onze andere medewerkers hier intussen in opgebouwd hebben, daar mogen we toch wel trots op zijn."Daar hoeft u Car-Ko niet op zijn woord voor te geloven. Het carrosseriebedrijf is op heel korte tijd door zowat alle verzekeringsmaatschappijen gecertificeerd, wat toch wel wat wil zeggen. “Het traject naar zo een erkenning is steeds een hele rompslomp. Door de goede contacten die we reeds opgebouwd hadden in de Renault garage, hadden we uiteraard wel dat duwtje in de rug. En ook ons lidmaatschap van het Axial netwerk hielp de zaken vooruit. Maar verzekeringsmaatschappijen zien vooral de voordelen van onze aanpak. Slim herstellen hoeft immers niet duur te zijn, niet voor de consument en niet voor de verzekeraar. We gaan beschadigde onderdelen steeds proberen herstellen in plaats van te vervangen, wat een slok op de borrel scheelt. Hier speelt ook de vrijheid ten opzichte van merkengarages een belangrijke rol. Wij hoeven daar namelijk geen targets in te halen. Bovendien kunnen smartrepairtechnieken de werktijden gevoelig inkorten, omdat er minder moet gedemonteerd worden. We combineren ze waar nodig met traditionele methodes om steeds in zo kort mogelijke tijd het koetswerk duurzaam te herstellen en er weer als nieuw te laten uitzien."


INVESTEREN IN OPLEIDING

Wie van snelheid zijn handelsmerk wil maken, moet daar ook een straffe organisatie tegenoverstellen. Car-Ko hanteert wat dat betreft één gulden regel in het atelier: elke medewerker moet elke klus aankunnen. “We kunnen momenteel een doorlooptijd van 2,5 dagen voorleggen", vertelt Hilde trots. “Dat is alleen maar mogelijk omdat elk van de vier mannen die hier aan de slag zijn alle taken kunnen uitvoeren. Zo komen we nooit in de problemen, mocht er iemand ziek uitvallen. Dat vergt in de beginfase een enorme investering van tijd en middelen. Op de schoolbanken leren ze immers niet wat ze hier in de praktijk moeten brengen. Thomas wijdt ze in het vak van smart repair in tot ze alles van A tot Z op eigen houtje kunnen afwerken. Al hebben ze elk wel nog hun specifieke specialiteiten. Dat hele traject neemt ongeveer drie jaar in beslag. Maar het resultaat is puik. En Thomas steekt er ook zelf altijd nieuwe zaken van op." Daarnaast is communicatie van goudwaarde om alles in goede banen te laten lopen. Car-Ko werkt weliswaar met een softwaresysteem om de aansturing van de planning te ondersteunen, maar Hilde Baele hamert even hard op communicatie tussen de medewerkers onderling. “Slechte wagens en slechte producten bestaan niet meer. Als er iets fout gaat in het atelier, is dat doorgaans te wijten aan een slechte communicatie. Je moet luisteren naar de klant, naar elkaar en alle informatie die er is over een bepaalde herstelling kenbaar maken. Anders word je door je eigen luizen gebeten."


WIE NIET MEE IS, LIGT TE SLAPEN

De visie van Thomas Baele dat smart repair de toekomst heeft, lijkt beetje bij beetje realiteit te worden. Veel fabrikanten hebben dit begrepen en ontwikkelen vandaag nieuwe producten en toestellen om hier op in te spelen. “Dat maakt dat je elke dag moet blijven werken om je technische kennis bij te schaven. Je mag nooit op je lauweren rusten of denken dat je er al bent. Thomas volgt daarom voortdurend nog extra opleidingen. Zo was er onlangs een cursus over hagelschade, wat nu al een echte specialiteit van ons is, maar blijven bijleren is dus de boodschap. Thomas geeft eveneens vorming aan anderen die smart repair in hun eigen werkplaats willen introduceren", verduidelijkt Hilde.

Steeds meer carrossiers dus die op de kar springen, waardoor de concurrentie voor Car-Ko groeit? “Wie niet mee is, heeft eigenlijk liggen slapen de voorbije jaren. Dit is de toekomst voor herstelbedrijven. Maar het volstaat niet om louter hoog van de toren te blazen. Je moet het ook in de praktijk bewijzen. Daarom is transparantie voor ons de derde sleutel tot succes. Of het nu een verzekeringsmaatschappij is of een particuliere klant, wij zeggen altijd heel duidelijk wat we kunnen realiseren van herstelling, hoeveel het zal kosten en hoeveel tijd het in beslag zal nemen. Geen verrassingen. En voor ons de gemoedsrust dat we kunnen waarmaken wat we beloven. Hoewel je daar geen boterham extra van eet, is dat toch een onbetaalbaar gevoel.“


CERTIFICAAT DUURZAAM REPAREREN

Hoewel Car-Ko nog maar vijf jaar bestaat, lopen de zaken uitstekend. Hilde: “We zijn hier eigenlijk net na de economische crisis gestart. Een moeilijke periode, maar we kregen van veel mensen steun en de mond-tot-mondreclame deed al heel snel zijn werk. Door de hagelschade in 2014, raakte onze naamsbekendheid in een stroomversnelling en lag er plots bijzonder veel werk op de plank. We hebben in die periode veel aan prospectie gedaan om ook erna voldoende volume te hebben om onze vier medewerkers aan de klus te houden. Dat lukt bijzonder aardig.

Smart repair zal naarmate de vrijstellingen blijven stijgen, alleen maar populairder worden. Het blijft immers een betaalbare oplossing, zeker gezien de hoge uurlonen, om je wagen weer in prima conditie te krijgen. Een bijkomende reden waarom smart repair de komende jaren de wind in de zeilen zal hebben, is het duurzame karakter van de techniek. “Smart repair is niet alleen voordelig voor de portemonnee maar ook voor het milieu. Voor ons betekent origineel herstellen dat we in de mate van het mogelijke de originele onderdelen behouden en herstellen via smart repair, zodat het koetswerk er als nieuw uitziet en een duurzame manier van repareren kan worden verzekerd. In 2015 kregen we daarom het label Duurzaam Repareren toegekend, waar we bijzonder fier op zijn", weet Hilde. 
“Hoewel een wagen nooit milieuvriendelijk zal zijn, kost smart repair amper iets extra aan het milieu. We proberen zelf ook verder de schade te beperken door bijvoorbeeld een elektrische wagen aan te bieden als vervangwagen. Er bestaan nogal wat vooroordelen rond, maar eenmaal ze het geprobeerd hebben, verdwijnen die als sneeuw voor de zon. Alle beetjes helpen."


DIVERSIFICATIE

Daarom investeerde Car-Ko onlangs in een opfrissing van zijn lakkerij volgens de laatste normen op vlak van milieu, uitgerust met warmterecuperatie voor een energiezuinige werking. “Hoewel onze prioriteit uiteraard ligt bij het afwerken van de wagens die we herstellen, kunnen ook bedrijven uit de buurt bij ons terecht voor hun industrieel spuitwerk. We kochten bijvoorbeeld rekken om makkelijk producten in te bevestigen en specifieke persoonlijke beschermingsmiddelen. Het geeft ons een stukje een plan B mocht de auto-industrie door een economische crisis weer in het slop geraken. We willen vooral niet blijven stilstaan. Thomas is vandaag al het grootste deel van de week op de baan om bij andere carrossiers en garages smart repair te gaan uitvoeren. Deze mobiele dienst willen we in de toekomst nog verder uitbreiden. Voor hetzelfde geld hebben we binnen een aantal jaren alleen nog maar mobiele werkplaatsen", knipoogt Hilde.
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.

Gerelateerde artikels

Bij pitss herstellen hyperspecialisten cosmetische schades binnen de dag

In carfix 83 – oktober 2015 – kon u al kennismaken met carrosseriebedrijf lakk en zijn ambitieuze zaakvoerder jan nuwel. sinds begin deze maand opende op de terreinen van lakk ook een nieuw ‘one-day-repair’-atelier officieel zijn deuren. pitss – in dezelfde huisstijl als moederbedrijf lakk – vormt het antwoord op het dalende aantal grote schadegevallen en concentreert zich op de cosmetische schades die vaak binnen de dag op te lossen zijn. daarvoor beschikt pitss over twee ‘all-in-one’-zones voor spotrepair, vier algemene reparatiezones en een volledige bovenverdieping waar velgreparaties worden uitgevoerd.

Interview met anne beeldens

Een van de sterktes van betonwegen is hun lange levensduur. maar hier ligt ook meteen hun zwakte. door het robuuste karakter van betonverhardingen wordt een goed onderhoud immers vaak vergeten. de schade die daardoor ontstaat, wordt vaak niet of slechts rudimentair hersteld, om kosten te besparen. deze herstellingen zijn echter niet duurzaam en leiden al snel tot grotere schade. maar wat houdt dat juist in, het duurzaam onderhouden en herstellen van betonwegen? infrastructure ging hierover in gesprek met prof. dr. ir. anne beeldens, oprichtster van adviesbureau ab-roads en gastprofessor aan de ku leuven.

Carrosserie daniel legrand, een referentie in de sector

Daniel legrand heeft een carrosseriebedrijf van ruim 2.800 m² met 17 werk­nemers in de industriezone wex in marche-en-famenne. sinds zijn eerste werkervaring als arbeider in een carrosseriebedrijf, heeft hij een enorme weg afgelegd. dat erkennen ook zijn conculega’s, die van alle uithoeken van belgië komen om de nieuwe installaties in zijn bedrijf, een echte referentie in de carrosseriewereld, te bezichtigen. deze gloednieuwe vestiging telt 24 werkposten en geavanceerd technisch materieel. vandaag werkt de meester-carrossier samen met zijn echtgenote christine en zijn zoon boris.

Ketelonderhoud in small, medium en large

Van groothandel tot installatiebedrijf met een duidelijke focus op onderhoud: dat is het traject dat yves malfroid de voorbije decennia aflegde. met eurinstal en een reeks uitgekiende contractformules houden malfroid en zijn zoon vandaag tal van verwarmingsinstallaties in en rond meise draaiende. en daar komen ze wel eens wat tegen. de zaakvoerder zit dan ook niet verlegen om een uitgesproken mening over het wel en wee van de belgische verwarmingssector.

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine