SLIM HERSTELLEN HOEFT NIET DUUR TE ZIJN
Car-ko onderscheidt zich met snelle, cosmetische herstellingen

NIKS IS ONMOGELIJK

Voor het wegwerken van parkeerdeuken liet men Nederlandse experts naar de garage komen die het klusje snel klaarden. Thomas zag en ziet in dit soort snelle cosmetische herstellingen van beschadigd koetswerk de toekomst van de carrosseriesector. Hij legde er zich dan ook op toe om deze discipline volledig in de vingers te krijgen." Toen Renault begin 2010 met Dacia een tweede merk lanceerde, moest de showroom uitbreiden en werd de ruimte voor de carrosserieherstellingen wat te krap. Wanneer ook een pand in het nabijgelegen industrieterrein Rosteyne vrij kwam, vielen alle stukjes van de puzzel in elkaar. Samen met zus Hilde en Ellen zette hij de stap naar een eigen carrosseriebedrijf.
SLIM HERSTELLEN, NIET DUUR




INVESTEREN IN OPLEIDING
Wie van snelheid zijn handelsmerk wil maken, moet daar ook een straffe organisatie tegenoverstellen. Car-Ko hanteert wat dat betreft één gulden regel in het atelier: elke medewerker moet elke klus aankunnen. “We kunnen momenteel een doorlooptijd van 2,5 dagen voorleggen", vertelt Hilde trots. “Dat is alleen maar mogelijk omdat elk van de vier mannen die hier aan de slag zijn alle taken kunnen uitvoeren. Zo komen we nooit in de problemen, mocht er iemand ziek uitvallen. Dat vergt in de beginfase een enorme investering van tijd en middelen. Op de schoolbanken leren ze immers niet wat ze hier in de praktijk moeten brengen. Thomas wijdt ze in het vak van smart repair in tot ze alles van A tot Z op eigen houtje kunnen afwerken. Al hebben ze elk wel nog hun specifieke specialiteiten. Dat hele traject neemt ongeveer drie jaar in beslag. Maar het resultaat is puik. En Thomas steekt er ook zelf altijd nieuwe zaken van op." Daarnaast is communicatie van goudwaarde om alles in goede banen te laten lopen. Car-Ko werkt weliswaar met een softwaresysteem om de aansturing van de planning te ondersteunen, maar Hilde Baele hamert even hard op communicatie tussen de medewerkers onderling. “Slechte wagens en slechte producten bestaan niet meer. Als er iets fout gaat in het atelier, is dat doorgaans te wijten aan een slechte communicatie. Je moet luisteren naar de klant, naar elkaar en alle informatie die er is over een bepaalde herstelling kenbaar maken. Anders word je door je eigen luizen gebeten."
WIE NIET MEE IS, LIGT TE SLAPEN
De visie van Thomas Baele dat smart repair de toekomst heeft, lijkt beetje bij beetje realiteit te worden. Veel fabrikanten hebben dit begrepen en ontwikkelen vandaag nieuwe producten en toestellen om hier op in te spelen. “Dat maakt dat je elke dag moet blijven werken om je technische kennis bij te schaven. Je mag nooit op je lauweren rusten of denken dat je er al bent. Thomas volgt daarom voortdurend nog extra opleidingen. Zo was er onlangs een cursus over hagelschade, wat nu al een echte specialiteit van ons is, maar blijven bijleren is dus de boodschap. Thomas geeft eveneens vorming aan anderen die smart repair in hun eigen werkplaats willen introduceren", verduidelijkt Hilde.
Steeds meer carrossiers dus die op de kar springen, waardoor de concurrentie voor Car-Ko groeit? “Wie niet mee is, heeft eigenlijk liggen slapen de voorbije jaren. Dit is de toekomst voor herstelbedrijven. Maar het volstaat niet om louter hoog van de toren te blazen. Je moet het ook in de praktijk bewijzen. Daarom is transparantie voor ons de derde sleutel tot succes. Of het nu een verzekeringsmaatschappij is of een particuliere klant, wij zeggen altijd heel duidelijk wat we kunnen realiseren van herstelling, hoeveel het zal kosten en hoeveel tijd het in beslag zal nemen. Geen verrassingen. En voor ons de gemoedsrust dat we kunnen waarmaken wat we beloven. Hoewel je daar geen boterham extra van eet, is dat toch een onbetaalbaar gevoel.“
CERTIFICAAT DUURZAAM REPAREREN
Hoewel Car-Ko nog maar vijf jaar bestaat, lopen de zaken uitstekend. Hilde: “We zijn hier eigenlijk net na de economische crisis gestart. Een moeilijke periode, maar we kregen van veel mensen steun en de mond-tot-mondreclame deed al heel snel zijn werk. Door de hagelschade in 2014, raakte onze naamsbekendheid in een stroomversnelling en lag er plots bijzonder veel werk op de plank. We hebben in die periode veel aan prospectie gedaan om ook erna voldoende volume te hebben om onze vier medewerkers aan de klus te houden. Dat lukt bijzonder aardig.
Smart repair zal naarmate de vrijstellingen blijven stijgen, alleen maar populairder worden. Het blijft immers een betaalbare oplossing, zeker gezien de hoge uurlonen, om je wagen weer in prima conditie te krijgen. Een bijkomende reden waarom smart repair de komende jaren de wind in de zeilen zal hebben, is het duurzame karakter van de techniek. “Smart repair is niet alleen voordelig voor de portemonnee maar ook voor het milieu. Voor ons betekent origineel herstellen dat we in de mate van het mogelijke de originele onderdelen behouden en herstellen via smart repair, zodat het koetswerk er als nieuw uitziet en een duurzame manier van repareren kan worden verzekerd. In 2015 kregen we daarom het label Duurzaam Repareren toegekend, waar we bijzonder fier op zijn", weet Hilde.
“Hoewel een wagen nooit milieuvriendelijk zal zijn, kost smart repair amper iets extra aan het milieu. We proberen zelf ook verder de schade te beperken door bijvoorbeeld een elektrische wagen aan te bieden als vervangwagen. Er bestaan nogal wat vooroordelen rond, maar eenmaal ze het geprobeerd hebben, verdwijnen die als sneeuw voor de zon. Alle beetjes helpen."
DIVERSIFICATIE
