ARIE-JEAN LEIDT VOOROORLOGSE OLDTIMERS
DE 21E EEUW BINNEN
SYMBIOSE VAN KLASSIEKE EN HEDENDAAGSE TECHNIEKEN
Wie de werkplaats van het Waarschootse Arie-Jean binnenstapt, wordt instant gekatapulteerd naar het begin van de 20e eeuw. Vintage Bugatti's, Rolls- Royces of Minerva's vinden gemakkelijk hun weg naar het Belgische restauratiebedrijf en stationeren zich er voor enkele jaren om hun glorie van weleer te heroveren. Wie denkt dat zaakvoerder Arjen Geirnaert de oldtimers ook benadert met vintage restauratietechnieken, is eraan voor de moeite. Zo historisch de wagens, zo hightech is de technologie waarmee hij dienstverlening bewerkstelligt op het hoogst mogelijke niveau.
”Het geld op de bank brengt steeds minder op. Oldtimers behouden hun waarde en je beleeft er bovendien ook nog eens heel veel plezier mee”
- Arjen Geirnaert
ENGELSE ROOTS
Zaakvoerder Arjen Geirnaert heeft een duidelijke visie. Enkel het beste is goed genoeg. Een visie die hem geen windeieren legt, zo bevestigt de werkplaats vol, al dan niet rijdende, geschiedenis. Het succes van vandaag heeft Arjen met vallen en opstaan opgebouwd dankzij één constante, zijn voorliefde voor restauratie.
“Ik heb altijd graag zaken gerestaureerd. Na twee jaar handelswetenschappen te hebben gevolgd, besloot ik om mijn passie te volgen en schreef ik mij in voor een opleiding automechanica. Daar organiseerde ik in mijn laatste jaar zelf mijn eindwerk en stage, en kwam ik bij het Engelse A. Archer terecht waar enkel vooroorlogse wagens werden gerestaureerd. Ik had tot dan toe geen kennis van deze wagens en wist zelfs amper dat dit soort restauratie bestond. Het is dan ook daar en dan dat mijn interesse voor vintage cars is geboren."
Arjen zet in 2004 uiteindelijk zelf de stap en bouwt een bedrijf op dat amper vergeleken kan worden met het bedrijf waar hij stage liep. Daar waar bij A. Archer zo goed als alles met de hand werd gedaan, is er bij Arie-Jean meer dan ooit aandacht voor de modernste technologieën. Arjen slaagt er dan ook in om oldtimers binnen te leiden in de 21e eeuw.
OOG VOOR HISTORISCH DETAIL
Restauratie
Waanzinnig omvattend, zo kun je het restauratieproces van Arie-Jean het best omschrijven. Door de jaren heen ontwikkelde het bedrijf zijn eigen unieke methodes en slaagde het erin om voor werkelijk elk onderdeel een restauratieproces uit te werken. Van bladveren over kabelgoten tot uitlaten en motorblokken, het team van Arjen Geirnaert gaat geen enkele uitdaging uit de weg. “Wanneer een oldtimer bij ons binnenkomt voor een restauratie, doe ik, indien mogelijk, altijd een testrit. Meestal eindigt mijn rit niet waar hij begonnen is, maar weet ik ondertussen wel waar ik het restauratieproces moet inzetten. Ons hoofddoel is het in stand houden van deze wagens, maar naarmate we de wagen verder ontleden, komen we vaak verborgen problemen tegen die, wil men nog jaren genot hebben van de wagen, dienen te worden aangepakt. Zo hebben we hier momenteel een Bentley 6½ Liter uit 1927 die door zijn wielen is gegaan, maar ook een gescheurd motorblok blijkt te hebben. Dat is ook de reden waarom de meeste van deze wagens vaak jaren in de werkplaats staan."
Historische kennis

komt men bij Arie-Jean al een heel eind verder
De meeste wagens in de werkplaats zijn tachtig à negentig jaar oud. Het restaureren van deze wagens is dan ook geen sinecure. Met de juiste tekeningen en handleidingen komt men bij Arie-Jean al een heel eind verder, maar de vraag is natuurlijk waar men anno 2018 deze documenten nog kan raadplegen en kennis kan vergaren. “Die kennis is meer een verhaal van kopiëren van wat er al is. Daarnaast voer ik ook enorm veel opzoekingswerk uit. Dit zowel in archieven als in musea en bij collega's. Via het internet heb ik ook al enkele originele handleidingen en gebruiksaanwijzingen van Audi en Rolls-Royce kunnen bemachtigen. Niet alles is altijd even bruikbaar, maar vaak helpt het ons al een heel eind op weg. Bovendien heb ik een zeer uitgebreid netwerk van ervaren en merkspecifieke collega's die me willen bijstaan. Dankzij originele werkplaatstekeningen hebben we onder meer de aandrijfas en de versnellingsbak van een Bugatti type 55 in ere kunnen herstellen."

gereproduceerd worden
REVERSE ENGINEERING
Restaureren betekent vaak ook vervangen. Aangezien wisselstukken voor dit soort wagens niet wijdverspreid zijn en geen enkele wagen hetzelfde is, fabriceert en reproduceert Arie-Jean elk denkbaar motoronderdeel zelf via SolidWorks 3D Development en tal van andere ontwikkelingssoftware. Onderdelen kunnen gebouwd worden, vertrekkende van technische tekeningen, bestaande motoronderdelen, schetsen of foto's. “Dit is een techniek die we nog maar sinds goed een jaar uitvoeren. Omdat geen enkele wagen in mijn werkplaats gestandaardiseerd is, is dit een techniek die al snel elke dag wordt ingezet. Bovendien zijn al deze wagens destijds met de hand in elkaar gezet en zijn wisselstukken bijgevolg dan ook zo goed als onbestaande. Omdat we vaak geen basis hebben, alles op maat gemaakt moet worden en stukken vaak al behandeld zijn door anderen, is dit een proces dat véél tijd in beslag neemt."
Werkwijze
“We beginnen meestal met het opmeten van het te vervangen onderdeel. Dit kan zowel met de hand als met de FARO meetarmen waarmee we zowel kunnen tasten als laserscannen. Vervolgens maken we van de 3D-tekening een mal en bekijken we de mogelijkheden. Op dit moment reviseren we een cilinderkop voor een Audi 920. Deze wagen had een nieuwe cilinderkoppakking en een nieuw kleppendeksel nodig. Zonder onze machinerie zou dit een onbegonnen werk zijn. Bovendien zijn we dankzij ons uitgebreide machinepark amper afhankelijk van derden en hoeven we niet meer te wachten op bestellingen, wat het restauratieproces toch ietwat inkort."
CILINDERKOP AUDI 920
Voor de cilinderkop van een Audi 920 maakte Arie-Jean de cilinderkoppakking en het kleppendeksel via SolidWorks 3D. Momenteel worden er in de cilinderkop opnieuw rondingen gefreesd en wordt er voorzien in nieuwe studs en caps. Omdat de bevestigingsgaten tijdens een vorige restauratie werden dichtgelast, worden deze opnieuw in de cilinderkop geboord. Ook de kurken dichtingen werden via de OMAX waterjet uitgesneden. De recente investeringen resulteren dus in een symbiose van klassieke en hedendaagse technieken.
Materiaal
Om dergelijke restauraties te kunnen bewerkstelligen, investeerde Arie-Jean in heel wat machinerie. Zo beschikt het bedrijf over een OMAX-waterjet, een CNC-draaibank, twee CNC-freestafels, vier conventionele machines, een plooibank, een CAM-pakket, een CAD-pakket en twee FARO-meetarmen. “Er zijn wel degelijk bedrijven die net zoals wij werken, maar deze werken met vijftig of zestig man en situeren zich meestal in de metaalindustrie i.p.v. in de automotive. We zijn met andere woorden uniek in onze branche en dat werpt zijn vruchten af."
SERVICE
Topnotch dienstverlening
Arie-Jean biedt dienstverlening aan op het hoogst mogelijke niveau en drijft deze filosofie door in al zijn werkzaamheden. “We dringen er elke dag opnieuw, bij zowel klanten als personeel, op aan dat onze dienstverlening top is. Er is ook geen enkel onderdeel dat in een wagen wordt gemonteerd dat niet door minstens twee mensen, waaronder ikzelf, gecontroleerd wordt. Ook is er geen enkel project/tussenstadium dat verloopt zonder dat ik er deel van uitmaak. Vanzelfsprekend speelt ook de ervaring van mijn medewerkers een heel belangrijke rol in het aanbieden van dit soort service. Naar de klanten toe is het vooral een kwestie van continue communicatie om een goede verstandhouding te kunnen behouden."

wordt volledig nagemaakt
Binnenstebuiten
Het restauratieproces limiteert zich niet enkel en alleen tot wat er zich onder de motorkap of de carrosserie bevindt. Indien gewenst, kunnen ook het interieur en de carrosserie zelf worden aangepakt. Het betreft voorlopig nog een dienst in ontwikkeling, maar er zijn wel degelijk plannen voor een gegronde uitrol van deze diensten binnen het bedrijf.
“Mijn vader neemt steeds de restauraties van het houtwerk voor zijn rekening. Dit gaat van stukken voor het dashboard en interieur tot de volledige houtstructuur voor het plaatwerk. Ook voor de herstelling en restauratie van de carrosserie en het interieur zijn er concrete plannen. Al moet hiervoor eerst nog het nodige materiaal worden aangekocht."
Assistentie vintage rally's
Arie-Jean zorgt verder ook voor volledige technische ondersteuning en assistentie bij vintage rally's waar ook ter wereld. “Meestal zetten we wagens volledig klaar voor de rally. Daarnaast kunnen we ook onderhoud of herstellingen uitvoeren tijdens het concours en kunnen we voorzien in transport naar de eventlocatie. We bieden ook technische ondersteuning aan voor organisatoren van oldtimerevents. Zo boden we onze diensten al aan op de Grosser Bergpreis, de Flying Scotsman en op Eiffelrennen (Nürburgring)."
PERSONEEL
Goed tien jaar geleden was het vinden van geschikt personeel geen sinecure voor Arjen: “Ik wist niet hoe of waar ik moest zoeken om openstaande vacatures in te vullen. Vandaag weet ik echter dat ik in de scholen moet zijn. Ik heb jarenlang met ervaren personeel gewerkt, maar mensen met ervaring kan je niet meer vormen. Jonge, goed opgeleide mensen vormen een oplossing voor dit probleem. Het is veel gemakkelijker om hen mee aan boord te krijgen en hun al doende de normen en waarden van het bedrijf bij te brengen. Hierbij wordt hun eigen inbreng natuurlijk nooit uit het oog verloren. Vaak heeft de jonge garde immers betere ideeën dan ik. Zo heb ik momenteel drie medewerkers in dienst die hun weg naar onze werkvloer vonden via een stage of vakantiejob."
TOEKOMSTVISIE
Als Arjen Geirnaert met Arie-Jean één iets bewijst, dan is het wel dat de oldtimermarkt nog volop floreert. “De oldtimermarkt zal, als er geen 'groene atoombommen' worden gedropt, verder blijven evolueren. Hoewel de Belgische oldtimermarkt nog in haar kinderschoenen staat, komen er steeds meer professionele bedrijven op de markt. Bovendien is er vandaag veel interesse van jonge mensen. De vintage wagens die in mijn werkplaats staan, mogen dan wel te duur zijn voor hun portefeuille, de Volkswagen busjes en R4's zijn dat duidelijk niet. Heel veel jonge mensen kopen vandaag een oldtimer aan, en naarmate ze ouder worden, zullen de interesse en de portefeuille alleen maar groter worden. Bovendien brengt geld op de bank steeds minder op. Oldtimers behouden hun waarde en je beleeft er daarnaast ook nog eens heel veel plezier mee", besluit Arjen.
