Verlaging terugbetaling accijnzen op professionele diesel
Ook voor bouwbedrijven een probleem

Vooruit wil het fiscale voordeel op professionele diesel terugschroeven. Hierover berichtte de krant De Morgen onlangs. "In de bouwsector maken heel wat bedrijven gebruik van dit voordeel. Denk bijvoorbeeld aan bedrijven in grond-, wegen- of infrastructuurwerken die met vrachtwagens van meer dan 7,5 ton rondrijden. De terugbetaling verlagen, zal ook onze sector raken", waarschuwt Bouwunie-topman Jean-Pierre Waeytens.
Een bijkomende kostenverhoging
Volgens de bouworganisatie kan de bouwsector, die al in zwaar weer zit, deze bijkomende kostenverhoging missen als kiespijn. Maar ook de consument of klant, aan wie de kost zal worden doorgerekend. De redenering dat bedrijven met een verlaging van het voordeel zo zullen overstappen naar meer duurzame alternatieven, zoals HVO (fossielvrije brandstof) of elektrische voertuigen, klopt volgens de bouworganisatie niet, wegens te duur en/of onvoldoende performant.
Bouwunie pleit voor drastische verlaging op accijnzen HVO
Hoe duurzame alternatieven goedkoper maken?
"Eerder dan fossiele brandstof nog duurder te maken, zou de overheid moeten bekijken op welke manier ze duurzame alternatieven zoals HVO goedkoper kan maken. Pas dan zullen bedrijven bewust kiezen voor duurzame alternatieven". Idealiter ligt de prijs van HVO ergens tussen rode diesel en professionele diesel in.
HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) is een duurzame en hernieuwbare brandstof die wordt geproduceerd uit plantaardige oliën en vetten (niet geschikt voor voedselconsumptie), met belangrijke milieuvoordelen ten opzichte van traditionele diesel. Het is een alternatieve brandstof waarmee gebruikers hun CO2-impact kunnen verlagen. Maar HVO is duur. Ter vergelijking, kost diesel vandaag 1,7360 euro inclusief btw per liter, dan moet je voor HVO 2,9940 euro per liter neertellen. Bouwunie pleit er daarom voor om de accijnzen op HVO drastisch te verlagen.