Bouwunie helpt consumenten makkelijker aannemers controleren
checkup.bouwunie.be
“Jammer genoeg lees of hoor je regelmatig schrijnende verhalen van consumenten die het slachtoffer werden van een malafide aannemer. 100 procent sluitende garantie is er nooit, maar er zijn best heel wat zaken die je als consument kan, en eigenlijk best moet checken voor je met een aannemer in zee gaat”, zegt Bouwunie-topman Jean-Pierre Waeytens.
De cowboys moeten eruit
Consumenten gaan het best even na of een bouwbedrijf bestaat en correct is geregistreerd, of er sociale of fiscale schulden zijn en of de zaakvoerder niet op de zwarte lijst JustBan van aannemers staat.
“We beseffen dat niet iedereen weet wat je best wel of niet controleert. Daarom willen wij het de consumenten makkelijker maken. Want ook wij willen die rotte appels eruit. Ze besmeuren de reputatie en imago van de hele sector”, aldus Waeytens. Om die reden lanceert Bouwunie de site checkup.bouwunie.be.
Checkup.bouwunie.be
De website moet het proces voor de consument vergemakkelijken. Hij heeft enkel het btw- of ondernemingsnummer nodig van de aannemer waarmee hij overweegt te werken. Dat vindt hij bijvoorbeeld op de offerte, in de voetnoot van de e-mail of op de site van de aannemer. Als hij het nummer op de website ingeeft, krijgt hij meteen een overzicht met een link naar de juiste websites. Het gaat onder meer om JustBan en de Kruispuntbank van Ondernemingen. De consument vindt er ook informatie over de erkenning als aannemer en hij kan er ook doorklikken om te zien of er al dan niet fiscale of sociale schulden zijn.
Wat hij daarnaast ook best doet, is referenties opvragen en - indien mogelijk - een kijkje gaan nemen op werven waar de aannemer op dat moment aan de slag is. En hij kan zich ook laten bijstaan door specialisten. De architect, natuurlijk, maar ook een bankier of de notaris kan een belangrijke rol spelen. Banken kunnen immers financiële gegevens raadplegen, en de consument op die manier helpen om de betrouwbaarheid van een aannemer in te schatten.