Oosterweelverbinding – Antwerpen
Winnaar categorie ‘Precast in Structures’

De werken aan de Oosterweelverbinding in Antwerpen zijn niet alleen groot qua omvang, maar verzetten ook bakens op technisch vlak. Daarbij speelt prefabbeton een belangrijke rol, want dankzij dat materiaal konden belangrijke uitdagingen succesvol worden afgerond. Zo liet het gebruik van geprefabriceerde betonnen liggers een vlotte uitvoering toe van het Ecoduct over de Ring, de reeds geopende kluifrotonde over de E34 en het knooppunt Antwerpen-West waaraan nog volop gebouwd wordt.
Daarnaast vergden de spoorwegoverbruggingen voor dat knooppunt een knap staaltje van prefabbetonoplossingen. Maar liefst 74 brugliggers met een lengte van 22 tot 35 m en een gewicht van 36 tot 78 ton werden geplaatst. Uitzonderlijk daarbij is dat de landhoofden van die bruggen gefundeerd werden op gewapende grond.
Architect: Zwarts & Jansma Architects BV
Aannemer: THV Rinkonien (CIT Blaton sa, Artes Roegiers nv, Mobilis bv, Stadsbader nv)
Studiebureau: Arcadis Belgium nv – Ney & Partners nv
Opdrachtgever: Lantis nv
Prefab betonelementen: Ergon nv
Mening van de jury
De jury prijst dit project voor de technische uitwerking van de vele uitdagende constructies. De unieke betonnen elementen zijn voorgespannen en zijn door verscheidene factoren onderhevig aan vervorming. Lengte, graad van voorspannen en omstandigheden bij productie en stockage zijn immers telkens anders.
Die moeilijkheid werd opgelost door in functie van de opgemeten opbuiging na productie de positie van de tijdelijke steunpunten zorgvuldig te kiezen: balken met een grotere opbuiging werden gestockeerd op steunpunten in de nabijheid van de uiteinden. De steunpunten van elementen met een kleinere opbuiging werden meer naar het midden geplaatst. Dat resulteerde in elementen waarvan de opbuiging quasi gelijk is.
