Oud-directeur blijft jongeren enthousiasmeren voor techniek
Marc Govaert gaat van school tot school met initiatief WiNaDoe
Ex-leerkracht en gewezen directeur Marc Govaert is een oudgediende in het onderwijs. Hij was actief als leerkracht fysica en wiskunde, nam de leiding over diverse technische scholen en is vandaag, ondanks zijn pensioengerechtigde leeftijd, nog steeds op pad om jongeren te overtuigen van het fun-gehalte van technische uitdagingen en fenomenen.
"Je kunt ook in deze tijden nog steeds kinderen en tieners enthousiasmeren voor techniek. Het geheim ligt in de passie die je zelf uitdraagt."
Wetenschap en techniek op school
Technische opleidingen en wetenschappen blijken niet heel erg populair bij jongeren. Het is een oud zeer, waar men maar geen remedie voor weet te vinden. Er is niet één 'hoofdoorzaak' voor de smet op het imago van deze richtingen, het is eerder een allegaartje van factoren dat speelt. "Wetenschappen worden als te moeilijk ervaren en voor kinderen is het vaak abstract om te begrijpen welke rol wiskunde en wetenschappen zullen spelen in hun toekomstige job", zegt Govaert.
In 1998 richtte Govaert WiNaDoe (Wiskunde Natuurkunde Doen) op. “Ik had en heb nog steeds het gevoel dat ik mijn ‘missie’ niet heb volbracht. Er is nog werk aan de winkel.” Govaert is er niet enkel op uit om kinderen warm te maken voor techniek en wetenschap, hij hoopt ook leerkrachten te triggeren om zelf ‘out of the box’ te denken. “Ik hoop telkens opnieuw dat de workshop het begin is van een lessenreeks en dat leerkrachten zelf op zoek gaan naar leuke manieren om deze onderwerpen begrijpelijker te maken.”
Nieuwsgierig maken en tonen hoe hun wereld werkt
Govaert is positief ingesteld en gelooft nog steeds dat veel afhangt van de manier waarop lesgegeven wordt. "Een gepassioneerde leerkracht die zijn stiel beheerst en die met volle overgave zijn kennis doorgeeft, is van goudwaarde. Enthousiasme werkt aanstekelijk. Dat de materie niet elke leerling even hard prikkelt, is bijzaak."
Experimenten die de verbeelding prikkelen
Govaert neemt kinderen mee in de 'wondere wereld der techniek' met een aantal eenvoudige en herkenbare experimenten. De leerlingen die de workshop volgen zoeken samen met de leerkracht naar antwoorden in de basiswetten van de natuurkunde. "Ik gebruik alledaagse materialen en voorwerpen, zodat kinderen makkelijker kunnen begrijpen waarover het gaat. Tijdens de experimenten komen verschillende thema's aan bod: warmte, lucht, evenwicht, geluid en elektriciteit."
Triggeren met een paradox
De ex-leerkracht wetenschappen legt de leerlingen tijdens zijn voorstelling telkens een paradox voor. "Hoe is die te grote ballon in die fles geraakt? Waarom valt een evenwichtskunstenaar niet van zijn 'koord'? Dergelijke tegenstrijdigheden motiveren de kinderen om een verklaring te zoeken voor de fenomenen die zich op dat moment voor hun eigenste ogen afspelen."
Ook ver buiten onze landsgrenzen
De ex-leerkracht en directeur heeft meer dan dertig jaar ervaring in het onderwijsveld. Toch beperkt hij zich niet tot Vlaanderen met zijn ‘techniekshow’. “Ik kom in het hoofdstedelijk gewest en ik doe ook Wallonië aan met mijn project.” Met het geld dat Govaert via zijn initiatief inzamelt, ondersteunt hij o.a. ontwikkelingslanden. “Ik schenk aan diverse landen koffers met didactisch materiaal. Je zou ervan opkijken in welke landen mijn ‘techniekboxen’ al zijn opgedoken.”
Awardwinnend concept
Govaert trekt als ‘wetenschapsgoochelaar’ van school tot school en dat bleef ook de zeven grootste wetenschappelijke instellingen van Europa niet onopgemerkt. Het project werd door Science On Stage gelauwerd voor de speelse manier waarop wetenschap op een interactieve manier wordt voorgesteld. Dat leverde Govaert de ‘Physics Teacher Award’ op.
“Deze interactieve show neemt leerkrachten op een speelse manier mee in de wereld van de fysica. Het doel? Leerkrachten het vertrouwen geven om leerlingen te begeleiden bij het ontdekken en begrijpen van de fenomenen om hen heen. Met eenvoudige experimenten en alledaagse materialen worden natuurwetten op een toegankelijke manier tot leven gebracht. Zo krijgen leerkrachten een stevige basis om wetenschappelijke onderwerpen aan te snijden, de nieuwsgierigheid van leerlingen te prikkelen en die om te zetten in waardevol ontdekkend leren”, zo beschrijft Science On Stage Festival het in zijn introductie van de workshop.
Meer weten over het initiatief? Scholen kunnen contact opnemen via marc.govaert5@telenet.be