Bijna 2500 jongeren en 23 bedrijven op eerste TechFair
Leerlingen werden van hun sokken geblazen door nieuwe technologieën
Op donderdag 7 en vrijdag 8 november organiseerde Technopolis voor het eerst de TechFair, een gloednieuwe beurs voor scholen. Op de affiche: een brede waaier van straffe technologieën. Technopolis sloeg hiervoor de handen in elkaar met 23 innovatieve topbedrijven uit heel uiteenlopende sectoren in Vlaanderen. Samen haalden ze alles uit de kast om bijna 2500 leerlingen uit de 3e graad secundair van hun sokken te blazen met concrete toepassingen van STEM.
23 bedrijven stellen voor…
Eerste technologiebeurs voor scholieren
In Vlaamse bedrijven en organisaties worden vaak de meest indrukwekkende technologieën ontwikkeld en gebruikt, maar toch zijn ze voor de meeste jongeren niet zichtbaar. Met die gedachte in het achterhoofd ontstond het idee voor de TechFair, de eerste technologiebeurs voor scholieren in Technopolis. In het voorjaar werd contact opgenomen met innovatieve topbedrijven uit heel uiteenlopende sectoren in Vlaanderen en al heel snel kreeg de eerste TechFair vorm.
Uiteindelijk zorgden maar liefst 23 bedrijven voor een unieke showcase van coole applicaties en innovaties die jongeren anders nooit te zien zouden krijgen:
- ArcelorMittal Belgium,
- Bayer,
- Beckhoff,
- Belgian Offshore Platform,
- Caeleste,
- Citymesh,
- Cronos Groep,
- De bouw Kijkt Verder,
- De Lijn,
- Defensie,
- Elia,
- Gamified,
- Howest,
- Inetum Belgium,
- Materialise,
- NMBS,
- Regionaal Technologisch centrum Antwerpen,
- Stäubli Robotics,
- Tosoh,
- VDAB,
- VINCI Facilities,
- V‑Sure en
- Yondr
Als event voor deze doelgroep is de TechFair is dan ook uniek in Vlaanderen.
Niet alleen de grote evenementenhal 'Einstein' was 2 dagen lang gevuld met standen maar ook de welkomsthal. Er waren zelfs demo’s tot op de parking.
"De eerste editie van de TechFair was een enorm succes. Daar zijn wij en alle deelnemende bedrijven heel blij mee. De komende maanden gaan we bekijken wat heel goed liep en wat de volgende keer misschien nog beter kan. Dus ja, er komt zeker een volgende editie, want het concept is zonder enige twijfel een meerwaarde in ons aanbod voor scholieren van de 3e graad secundair. Ook vanuit de bedrijfswereld is er duidelijk nood aan een TechFair om aan jongeren te laten zien wat ze in huis hebben. Bedrijven die zich willen aanmelden voor de volgende TechFair, mogen me nu al contacteren", Marjan Verhaegen, COO Technopolis.
Gratis toegang en vervoer
Om alle scholen de kans te geven om deel te nemen, was de toegang tot de TechFair voor alle leerlingen en leerkrachten volledig gratis. Toch kon voor sommige scholen de kost van het vervoer naar Technopolis een drempel vormen. Om die reden werd voor een 900-tal leerlingen het vervoer betaald door Coca-Cola België, Inetum Belgium, NMBS en Tosoh Europe. NMBS schonk daarnaast aan meer dan 50 leerlingen ook een gratis klasbezoek weg. Coca-Cola België trakteerde tot slot alle leerlingen op een drankje.
Bruisende ontmoetingsplek voor 2500 jongeren
Twee dagen lang kregen scholieren uit de 3e graad secundair een unieke blik op wat er zich achter de bedrijfsmuren afspeelt en vooral welke indrukwekkende technologieën hier in Vlaanderen worden ontwikkeld. Zoals je van Technopolis mag verwachten, kregen de jongeren ook de kans om heel wat dingen zelf uit te proberen. Geen typische beurs deze TechFair, wel een bruisende ontmoetingsplek waar innovatie tot leven kwamen tijdens interactieve demo’s en tal van doe-momenten. Heel interessant dus voor álle jongeren, ongeacht welke studierichting ze volgen en of ze al interesse hadden in STEM of niet.
Bovendien vonden op beide dagen op verschillende tijdstippen 2 lezingen plaats: één over Apple Vision Pro (door Pieter Van Leugenhagen) en een andere over extended reality (XR) (door het Regionaal Technisch Centrum).
Inspireren en blik verruimen
Op de TechFair wilde Technopolis niet alleen indruk maken op jongeren, maar ook hun blik verruimen. Scholieren kregen de unieke kans om te zien en te ervaren hoe ze met een interesse (of opleiding) in wetenschap en technologie op heel wat plekken terecht kunnen en in heel uiteenlopende rollen. Misschien zelfs op plaatsen en in bedrijven waarvan ze het helemaal niet verwachtten.
Innovatie en nieuwe technologieën spelen ook een steeds grotere rol in de expo’s en zones van Technopolis. Eerder dit jaar werd al ON/OFF geopend, waar kinderen al spelend een hele galerij aan (nieuwe) technologieën kunnen ontdekken. Vanaf 3 december opent een gloednieuwe themazone over AI, een primeur in Vlaanderen (en ver daarbuiten). Om het aanbod naar een hoger niveau te tillen, werkt Technopolis voor heel wat interactieve opstellingen samen met innovatieve bedrijven.