HYDREG+: eerste virtuele opleiding waterzijdig inregelen
Veel animo voor uniek initiatief GTI Mortsel en PTS Boom
GTI Mortsel en PTS Boom, twee secundaire scholen, hebben de handen in elkaar geslagen voor een innovatief project over het waterzijdig inregelen van verwarmingsinstallaties. Opleiding en Techniek coördineert de samenwerking waarbij ook andere partners betrokken zijn.
Vernieuwend op vele vlakken
Het project is innovatief op technisch gebied (er bestaan geen virtuele opleidingen over dit onderwerp), op educatief vlak (gepersonaliseerde feedback naar de lerende, geïntegreerd evaluatiesysteem, samenwerking tussen lerenden stimuleren …) en ook technologisch (gebruik van de nieuwste Mixed Reality-technologie).
Algemene doelstelling
"We ontwikkelen samen met experts en partners een innovatieve MR-toepassing (Mixed Reality) voor de leerlingen van de derde graad secundair onderwijs uit het studiegebied koeling en warmte. Deze toepassing is ook bedoeld voor het Se-n-Se-jaar om de competenties over het waterzijdig inregelen van verwarmingsinstallaties aan te leren en te beheersen."
"Bij uitbreiding kunnen ook de studenten van HBO5 (graduaat) deze toepassing gebruiken, evenals de cursisten van het Volwassenonderwijs, SYNTRA, VDAB en andere opleidingsorganisaties voor volwassenen. Het project is noodzakelijk omdat de nieuwe Beroepskwalificaties en bijbehorende opleidingstrajecten (leerplannen) de competenties voorzien voor het inregelen van de verwarmingsinstallaties."
Verwachte resultaat
3D-modellen ter ondersteuning
Het resultaat van dit project is een virtuele verwarmingsinstallatie, die de leerling zal opbouwen en instellen met een MR-toepassing op basis van verschillende parameters. De leerling wordt ondersteund door 3D-modellen van het in te regelen verwarmingsonderdeel (kraanwerk, pompen ..) die ze een goed inzicht geven in de werking van deze onderdelen.
In tegenstelling tot een 'echte' verwarmingsinstallatie zal het inregelen onmiddellijk merkbaar zijn in deze virtuele opstelling: de verwarmingsinstallatie hoeft niet op te warmen, in evenwicht te komen of af te koelen. Het meten van de debieten, drukverschillen en temperaturen zal virtueel gebeuren en visueel gemaakt in deze virtuele
toepassing.
Leren op maat
Leerlingen leren op maat via gepersonaliseerde feedback aan de hand van een 'pedagogical agent' tot er uiteindelijk een goed resultaat bereikt is. De leerlingen kunnen collaboratief samenwerken door te zoeken en redeneren zodat ze samen hun communicatie- en probleemoplossende vaardigheden kunnen versterken. Ook de leerkracht kan in dezelfde virtuele opstelling de leerlingen observeren en begeleiden.
Een geïntegreerd evaluatiesysteem met een leerlijn die wordt aangepast i.f.v. de leerling is inbegrepen. De resultaten worden geregistreerd in de toepassing, zodat de leraar de evolutie voor het bereiken van de competenties (leerdoelen) kan opvolgen. Naast het inregelen en meten wordt ook een 'opleidingsmodule' voorbereid, waarin de temperaturen, debieten en drukverschillen in één schema worden getoond.
Door een (bestaande) fysieke opstelling uit te breiden en te actualiseren (o.a. met QR-codes) zal
deze opstelling worden ingezet als ondersteuning voor de virtuele toepassing.
Partners en stakeholders
Volgende partners/ stakeholders hebben al hun medewerking toegezegd: CONSTRUCTIV, RTC Antwerpen, VDAB Mechelen, Universiteit Antwerpen, Thomas More.
Andere opleidingspartners en onderzoekcentra hebben ook al interesse getoond voor een mogelijke samenwerking, evenals verschillende fabrikanten van centrale verwarmingstoebehoren die zeer enthousiast waren na de
kick-off van het project.