Onderwijsaanbod afstemmen op de arbeidsmarktvraag
Visie Open VLD door Jean-Jacques De Gucht
"Er is de voorbije jaren te weinig aandacht geweest voor het beroeps- en technisch onderwijs", vindt Jean-Jacques De Gucht, Vlaams Parlementslid en lid van de Commissie voor Onderwijs voor Open VLD. "De hervorming hiervan, op het vlak van organisatie en financiering, wordt dan ook een van de grote uitdagingen voor de volgende legislatuur."
Problemen
"Als we inzoomen op de top tien van huidige knelpuntberoepen, dan zien we dat de helft daarvan technische beroepen zijn. Onze secundaire scholen slagen er helaas niet in om die in te vullen. Zij bieden soms opleidingen aan waar niemand om vraagt, of schrappen juist opleidingen waar de arbeidsmarkt naar snakt. We zien ook dat scholen uit een verschillend net in dezelfde wijk exact dezelfde opleidingen aanbieden en geen samenwerking aangaan. Ze tellen elk slechts enkele leerlingen en vinden zo geen geld om dure machines aan te kopen", kaart De Gucht aan.
"Ook in het hoger onderwijs gaat er te weinig aandacht naar technische beroepen. Daardoor gaan Vlaamse bedrijven arbeidskrachten zoeken in het buitenland, bouwen ze hier bepaalde activiteiten af door het tekort aan technisch geschoold personeel, of verhuizen ze die zelfs volledig naar het buitenland", aldus nog de Open VLD-politicus.
Oplossingen
Maar wat zijn de oplossingen hiervoor? "Volgens ons is het noodzakelijk dat leerlingen in de basisschool reeds getriggerd worden om een beroeps- of technische opleiding te volgen. In de eindtermen moet er dus voldoende aandacht gaan naar STEM en deze leerlingen moeten een duidelijk beeld krijgen van de mogelijkheden in deze richtingen. Ook voor het hoger onderwijs is diezelfde oriëntering cruciaal en moeten we afstappen van het zogeheten watervalsysteem van 'afzakkers'. Elke leerling moet zijn talenten maximaal benutten, afgestemd op de arbeidsmarkt."
"Het is absurd dat twee scholen uit een verschillend net in dezelfde wijk niet samenwerken" - Jean-Jacques De Gucht, Open VLD
"Het huidige financieringssysteem van het beroeps- en technisch onderwijs moet gewijzigd worden: van een aanbod- naar een vraaggestuurd model", vervolgt De Gucht. "Dit moet de secundaire scholen aanzetten om dié opleidingen aan te bieden waar er effectief vraag naar is. Die rationalisatie moet er bovendien komen over de netten heen. We moeten scholen stimuleren om samenwerkingen aan te gaan, zodat zij niet alleen de noodzakelijke investeringen kunnen doen voor kwalitatieve opleidingen, maar ook over voldoende vakleerkrachten kunnen beschikken."
"Elke leerling moet tijdens zijn opleiding een bedrijf van binnenuit gezien hebben, zodat die over bruikbare ervaring beschikt wanneer hij of zij op de arbeidsmarkt komt", klinkt het verder. "Het onderwijs en de bedrijfswereld moeten dus nog meer samenwerken om jongeren samen op te leiden voor arbeidsmarktgerichte opleidingen. Hiervoor is financiering nodig, maar ook verantwoording. Lokale besturen kunnen hierbij een coördinerende rol spelen, want zij hebben goed zicht op de lokale noden en zijn een spil in een netwerk van alle actoren die ertoe doen."