Socio-economischPremium

De vierde generatie staat klaar

op bezoek bij F. Claesens et Fils in Verviers

en visite chez
Bruno en François Claessens: "Wij blijven een familiebedrijf en dat is ook onze kracht tegenover bedrijven die steeds meer financiële bedrijven worden"

Het familiebedrijf F. Claessens et Fils in Verviers is bijna honderd jaar oud, maar het heeft nu zijn intrede gedaan in de moderne wereld en zijn toekomst is verzekerd door de achter-achterkleinkinderen van de stichter Franz Claessens, François en Maxime. Aanvankelijk was de grootvader van de huidige directeur Bruno Claessens gespecialiseerd in dakbedekking. Vandaag hebben ze deze sector volledig achter zich gelaten ten gunste van sanitaire installaties, die 60% van alle activiteiten vertegenwoordigen, en verwarming voor de rest.


Een dakdekkersbedrijf

"Mijn grootvader was acrobaat", zegt Bruno Claessens, huidig directeur van het familiebedrijf. "Ik hoorde dat als hij een haan op een kerk zette, hij een kopstand op de haan deed." Toen hij in 1926 begon, specialiseerde hij zich in dakbedekking. Zijn zoon, François, bekend onder de naam Fiquet, ging in de leer bij zijn oom, die ook dakdekker was, maar ook een sanitair bedrijf opstartte. De sprong was genomen.

"Niet iedereen kan werven aannemen die wij aannemen"


Een vrije keuze

Bruno heeft lang getwijfeld tussen gymleraar worden of in het familiebedrijf van zijn vader gaan werken. "Oorspronkelijk was ik niet van plan om in mijn vaders voetsporen te treden. Het moet gezegd worden dat ik nooit onder druk ben gezet en mijn keuze mocht maken. Ik was vrij om mijn beslissing te nemen. Na mijn humaniora, in de richting Latijn-Wetenschappen, wilde ik eerst gymnastiekleraar worden. Maar helaas, zwemmen was nooit mijn sterkste kant en ik faalde ... Dus ging ik in 1979 bij mijn vader in het bedrijf werken. Ik was 18 jaar oud. Ik had al een idee van de baan en wat me te wachten stond, omdat ik hem tijdens de schoolvakanties had geholpen. Dus leerde ik de basis door met hem te werken."

thv
"Ik heb mijn zoon op geen enkele manier verplicht of gepusht om het bedrijf over te nemen. Het is zijn eigen keuze. En dat brengt ons al bij de vierde generatie ..."

 

Van verwarming tot sanitair

Maar om het beroep te kunnen uitoefenen, volgde Bruno cursussen en leercontracten. "In die tijd", vertelt Bruno, "als je verwarming in je zaak had, had je automatisch toegang tot sanitair, omgekeerd was het niet zo." In 1992 nam Bruno de teugels over van het bedrijf, dat hij omvormde tot een naamloze vennootschap.

Vandaag maakt dakbedekking geen deel meer uit van de activiteit en de sanitaire sector vertegenwoordigt nu 60% van de activiteiten van F. Claessens, tegenover 40% voor verwarming.


Leerlingen zijn geen 'mandais'

"Wij leiden onze leerlingen en stagiairs zelf op. We leren ze het vak. Wij beschouwen hen niet als "mandais", zoals wij thuis zeggen. We leren hen iets anders dan vegen (ook al is het belangrijk om een werf proper achter te laten) ... en we snoepen ons personeel nooit af van onze collega's. Anderzijds gebeurt het tegenovergestelde een beetje te vaak naar mijn zin. Dit bewijst waarschijnlijk ook de kwaliteit van onze opleiding (lacht).

De onderneming werkt momenteel met iets meer dan twintig werknemers, terwijl het administratieve gedeelte door vijf mensen wordt afgehandeld.

tabel


Een wisselende klantenkring en ...

Het doelpubliek van de onderneming is zeer variabel. Zij bestaat uit aannemers, vaklui, architecten en natuurlijk particulieren.

"Door de overstromingen in de regio afgelopen juli hebben we op dit moment veel extra werk," zegt Bruno. "En we hadden dit niet echt nodig." Gewoonlijk heeft de onderneming een gemiddelde van 350 offertes per jaar. Eind september was dat aantal al gestegen tot 456 dit jaar. Bruno schat dat ongeveer 250 daarvan het gevolg zijn van de overstromingen. Onze regio en ons personeel zijn bijzonder zwaar getroffen. Ons bedrijf zelf verloor twee bestelwagens bij de ramp, maar dat is slechts materiële schade, niets vergeleken met de menselijke tragedie die een van onze collega's trof.

"Ik ben niet bang voor zwartwerk. Buitenlandse arbeiders vormen een probleem"


... hoofdzakelijk Waals

Het familiebedrijf dat nu door Bruno wordt geleid, werkt hoofdzakelijk in Wallonië en met name in de regio's Luik en Verviers. Maar niets belet het bedrijf om verder weg te gaan, inclusief Brussel. De klantenkring is trouw en reclame wordt hoofdzakelijk gemaakt door mond-tot-mondreclame.

"We hebben veel werk dat we dankzij onze reputatie hebben verworven. Ik ben niet zo bezorgd over zwartwerk. Wat me meer zorgen baart, is de concurrentie van buitenlandse arbeidskrachten", vertelt Bruno. "Wij blijven een familiebedrijf en dat is ook onze kracht tegenover bedrijven die steeds financiëler, ziellozer en zonder persoonlijk contact worden. Voor mij blijft de relatie met de klant een zeer belangrijk element in onze stiel."

thv
Om de beste producten tegen de beste voorwaarden te verkrijgen, werkt de firma Claessens et Fils niet uitsluitend met enkele vaste leveranciers

 

Niet te veel concurrentie

Bruno Claessens vindt dat hij niet te veel last heeft van concurrentie. "Niet iedereen kan de werven aannemen die wij aannemen. Onze sterke punten zijn service, termijnen en de kwaliteit van ons werk, zij het bescheiden", zegt hij. "En bovendien hebben we een zeer goede prijs-kwaliteitverhouding, die niets verpest."

"Wij blijven ook zeer flexibel wat de planning betreft, waardoor wij ermee kunnen jongleren, afhankelijk van de gevaren van een locatie, eventueel absenteïsme, leveranciers van materiaal en al die elementen waarover wij geen controle hebben."

Om de beste producten tegen de beste voorwaarden te verkrijgen, werkt Claessens et Fils niet uitsluitend met enkele vaste leveranciers. Zij geeft er de voorkeur aan hen met elkaar te laten concurreren en werkt daarom met de meeste Belgische groothandelaren samen om de beste keuze, voorwaarden, termijnen en prijzen te verkrijgen. Altijd met de bedoeling om de klanten zo goed mogelijk te dienen en hun belangen te behartigen.

"Onze regio en ons personeel zijn bijzonder getroffen door de overstromingen"

Opleiding van het eigen personeel

Blijkbaar heeft het bedrijf niet al te veel last van absenteïsme. "We proberen ons personeel tevreden te houden. Wij leiden ze van a tot z op en het is natuurlijk jammer als onze collega's ze soms komen afsnoepen. Het is namelijk zeer moeilijk om kwaliteitspersoneel te vinden omdat er steeds minder leerlingen zijn, wat niet wordt geholpen door de gezondheidscrisis. We hebben een gebrek aan motivatie opgemerkt sinds de crisis. Het is waar dat de beroepen in de bouw zware beroepen zijn, maar zij hebben ook vele voordelen. Het is aan ons om ze te promoten. Voor ons is een goede oplossing, naast de opleidingsfilialen, en die voorgesteld door Forem, die ons stagiairs zendt die wij vervolgens zelf opleiden.


Stijgende grondstofkosten

Over covid gesproken, de sector wordt momenteel ook geconfronteerd met een stijging van de grondstofprijzen en dit begint zeer verontrustend te worden voor alle spelers in de sector. Zo is de prijs van radiatoren onlangs met 14% gestegen en wordt in de nabije toekomst een verdere stijging van 14% verwacht. Dit alles is natuurlijk niet erg goed voor de toekomst van de sector "maar we zitten allemaal in hetzelfde schuitje", voegt Bruno eraan toe.

thv
"De stijging van de grondstofprijzen is natuurlijk niet erg goed voor de toekomst van de sector, maar we zitten allemaal in hetzelfde schuitje"

 

De realiteit van het financiële aspect

Alle verwarmingstechnieken worden door F. Claessens et Fils gebruikt en aangeboden. "Wij staan voor alles open", legt Bruno uit, "en de keuze voor een bepaalde techniek is altijd het resultaat van een gesprek met de klant, ook al ben ik persoonlijk meer gespecialiseerd in gas. Wij moeten ook rekening houden met de financiële middelen van de klant en met het feit dat de gebouwen van vandaag steeds beter geïsoleerd zijn. Persoonlijk denk ik, gezien de huidige politieke besluiten, dat we in de toekomst zullen overschakelen op de warmtepomp met fotovoltaïsche panelen, maar dit is op dit moment nog steeds de duurste optie."

thv
"De keuze voor een bepaalde techniek is altijd het resultaat van een gesprek met de klant, ook al ben ik persoonlijk meer gespecialiseerd in gas"

 

Het papierwerk

Voor de papierwinkel kan het bedrijf een beroep doen op zijn vijf administratieve medewerkers, maar het kan ook een beroep doen op gespecialiseerde bedrijven naar gelang van de problemen die zich voordoen, of hulp en informatie krijgen van bijvoorbeeld de Confederatie Bouw, waarvan Bruno een actief lid en een groot voorstander is.

Om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen, nieuwe technieken en nieuwe wetgeving, wint F. Claessens et Fils informatie in bij de groothandel, de Confederatie, het Wetenschappelijk en Technisch Centrum voor het Bouwbedrijf (naar de mening van Bruno te weinig gebruikt door zijn collega's) en via vakbladen.


De toekomst van de onderneming

"Ik zie mijn toekomst op een serene manier," zegt Bruno. "Ik ga binnenkort met pensioen en zal me wijden aan mijn persoonlijke passies zoals tennis en auto's. En het zijn mijn zoon François en mijn neef Maxime die de zaak zullen overnemen. Zij zijn iets meer dan tien jaar geleden bij ons in dienst getreden en beiden zijn nu al zeer betrokken bij het bedrijf en daar ben ik bijzonder blij om, want net zoals mijn vader 42 jaar geleden bij mij heeft gedaan, heb ik mijn zoon niet gedwongen of gepusht om het bedrijf over te nemen. Het is zijn eigen keuze. En dat brengt ons al bij de vierde generatie ..."

thv
"De sanitaire sector vertegenwoordigt 60% van de activiteit, tegenover 40% voor verwarming"
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Françoise Soetens

Meer weten over

Gerelateerde artikels

Nieuwe generatie acculaders houdt rekening met laadcyclus

De acculader, een instrument voor elke garage, is het laatste decennia sterk geëvolueerd. dit in de eerste plaats door het enorme aanbod van verschillende accutypes. garages dienen meer rekening te houden met de elektronica van moderne wagens. accu's uit moderne wagens hebben dan ook een zwaar leven. zelfs wanneer de wagen in rust is, moet de accu actief blijven, want diverse componenten dienen onder stroom te blijven staan. de nieuwste generatie van acculaders heeft intelligente interfaces die gebruiksvriendelijk en multifunctioneel zijn. zo zijn er veel verschillende modellen op de markt, elk met een specifiek gebruiksdoel. in dit artikel gaan we dieper in op deze intelligente acculaders en hun techniek.

"we maken het onze klanten niet gemakkelijk"

Al sinds 1865 bestaat afwerkingsbedrijf meuleman uit kortrijk. het werd opgericht door de betovergrootvader van huidig zaakvoerder peter meuleman, inmiddels de vijfde generatie. schilderwerken en binnenschrijnwerk zijn al bijna twee eeuwen de specialiteit van dit west-vlaamse bedrijf.

Zorgdomotica geschikte ondersteuning voor zorgsector

Om in de behoeften van de groeiende groep ouderen te kunnen voorzien en om ook andere zorgvragers zoals mensen met beperkingen of mensen met chronische aandoeningen te kunnen ondersteunen, kan zorgdomotica een oplossing zijn.

Propaan weer populairder als koudemiddel bij warmtepompen

In tegenstelling tot enkele veelgebruikte synthetische koelmiddelen heeft propaan nauwelijks een impact op de klimaatopwarming. maar daarnaast kan het ook gewoon uitpakken met uitstekende thermodynamische eigenschappen. en de pijnpunten op het vlak van veiligheid? daar bestaan tegenwoordig oplossingen voor.

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine