Spadel boekt sterke halfjaarresultaten in 2025
De Spadel Groep, producent van natuurlijke mineraalwaters, heeft in de eerste helft van 2025 stevige vooruitgang geboekt. De omzet steeg met 10,8% en het operationele resultaat (EBIT) klom met 12,6%. Daarmee bevestigt de groep niet alleen de positieve trend van de voorbije jaren, maar zet ze ook haar groeipad kracht bij.
Groei in alle markten
De omzetgroei werd gerealiseerd in alle markten waarin de groep actief is, zowel in de Benelux als in Frankrijk en Bulgarije. Dit was voornamelijk te danken aan een stijging van de verkoopvolumes, voortkomend uit de sterke dynamiek van de markt, die een gunstig klimaat bood voor de merken van Spadel. Het erg warme weer in juni speelde ook een positieve rol. Daar kwamen nog de uitspraken van enkele politici bij, die sterk adviseerden om flessenwater en andere eerste levensbehoeften in te slaan vanwege de geopolitieke spanningen. Deze uitspraken hebben Nederlandse consumenten ertoe gebracht meer flessenwater te kopen.
“De consumenten hebben een aantal nieuwigheden die de groep in de eerste helft van 2025 lanceerde goed onthaald"
“De context is inderdaad gunstig, maar de goede prestaties van het eerste halfjaar zijn ook te danken aan het leiderschap en de dynamiek van onze lokale merken, die marktaandeel blijven winnen of zich consolideren”, benadrukt Marc du Bois, CEO van Spadel. “De consumenten hebben een aantal nieuwigheden die de groep in de eerste helft van 2025 lanceerde, zoals de nieuwe Devin Bublz-limonades, het nieuwe Devin Air Fresh-gamma van gearomatiseerd water in Bulgarije en het nieuwe gamma van gearomatiseerd bronwater Carola Création (Mojito, Passion Fizz en Pina Colada) in Frankrijk, goed onthaald. Ook de Eco Pack Spa Reine van 5 en 10 liter en de Wattwiller Fountain waterfontein van 5 liter vallen bij de consument in de smaak. Dit bewijst eens te meer dat Spadel in staat is om producten op de markt te brengen die aansluiten bij de veranderende behoeften van de consument.”
Het operationele resultaat (EBIT) is vooral te danken aan de omzetstijging, maar ook aan algemene kostenbeheersing ondanks inflatoire druk op bevoorradings- en goederenkosten en de personeelskosten.
80 miljoen euro aan investering
Op basis van de sterke resultaten van het eerste semester verwacht de Groep over heel 2025 een beter resultaat te behalen dan in 2024, op voorwaarde dat de marktdynamiek zich bevestigt.
Er zijn twee belangrijke redenen voor deze voorzichtige benadering van de rest van het jaar. De Groep volgt nauwlettend de geopolitieke spanningen in de wereld die de grondstofprijzen zouden kunnen opdrijven. De Groep blijft ook waakzaam voor mogelijk negatieve effecten van de invoering van een zwerfvuiltaks in België. Deze toename van de belastingdruk zou Belgische consumenten immers kunnen aanmoedigen om meer natuurlijk mineraalwater in het buitenland te kopen.
Als multilokaal marktleider in mineraalwater blijft de Groep trouw aan zijn uniek en onderscheidend businessmodel. Spadel wil zijn inspanningen en investeringen voortzetten om consumenten voortdurend vernieuwende producten aan te reiken, met focus op gezondheid, hydratatie, natuurlijke ingrediënten en duurzaamheid. Spadel besloot daarom om de komende jaren fors te investeren in zijn industriële vestigingen. In totaal investeert Spadel de komende drie jaar 80 miljoen euro in zijn fabrieken, in het bijzonder op de sites van Spa Monopole en Devin. Meer dan ooit streeft het bedrijf ernaar zijn engagement voor sociaal en milieu te verwezenlijken.