Sneak Mechelen
FIRMA: Sneak / bvba Kenmerck
NAAM EN VOORNAAM: Ken Merckx
TELEFOONNUMMER: 0472096788
E-MAILADRES: info@sneak.bar
PROJECT: Nieuwe sneakerstore / koffiebar in Mechelen.
DOELSTELLING(EN): Het 1ste doel was de integratie van een koffiebar en sneakerstore in 1 ruimte. Het 2de doel was om de winkel een zo licht en fris mogelijk uitzicht te geven.
LOCATIE VAN HET PROJECT: Adegemstraat 17, 2800 Mechelen
ONTWERPER(S) VAN HET PROJECT: King George uit St.-Niklaas (https://kinggeorge.land)
UITVOERDER(S) VAN HET PROJECT: De grote metalen kast waarin de schoenen staan: Van Eeckhoudt uit Meise (https://www.vaneeckhoudt.be)
Verlichting: Van Craen uit Brussel (https://www.vancraen.design)
Zitbanken: Stoffering Sioen uit Menen (https://www.stofferingsioen.be)
Toog: Nijbergen uit Mechelen (https://www.nijbergen.be/houtbewerking-houtfrezen-houtdraaien)
BUDGETTERING:
Vooropgesteld budget: 25.000 euro
Uiteindelijk budget/totale kostprijs van het project: 40.000 euro
Architectuur/design
Hoe is de ontwerp van de winkel opgevat (zowel buiten als binnen)?
Het doel was om veel licht en kleur te creeren zodat de winkel van buiten zeker goed opvalt en dat deze uitnodigt om binnen te komen. Hier werd ook voor gekozen omdat het pand volledig bestaat uit glas aan de voorkant en dus een goede zichtbaarheid heeft.
Langs de binnenkant werd er gekozen om de mensen eerst langs de schoenen te sturen en zo in het bargedeelte terechtkomen.
Hoe staat de architectuur ten dienste van de winkel en/of klanten?
De winkel moet een duidelijk overzicht geven van de producten die we verkopen. Hierdoor werd er gekozen voor een zeer groot wandrek als eyecatcher waar de schoenen een centrale rol in spelen.
Ook werd er gekozen voor comfortabele zitelementen zodat de klanten in alle rust hun sneakers kunnen passen en/of hun koffie kunnen drinken.
Welke waren uitdagingen voor de implementatie (bv. tijdens de uitvoering) en hoe is dit opgelost?
De grootste uitdaging was om het bargedeelte in de winkel op een vlotte manier te integreren. Dit is opgelost door 2 ruimten te creeren die in elkaar samenvloeien. Vooraan is het winkelgedeelte en achteraan het bargedeelte waar de mensen ook hun sneakers komen afrekenen.
Invulling ruimte
In welke zones is de winkel ingedeeld en waarom?
De winkel bestaat uit 2 zones. Als je binnenkomt ben je in het winkelgedeelte en achteraan heb ke het bargedeelte waar de mensen ook komen afrekenen.
Het winkelpand is een vrij smalle ruimte waardoor het moeilijk was om het bar- en winkelgedeelte in 1 zone samen te brangen zondar het winkelcomfort van de klanten te hinderen.
Is er een bepaalde routing uitgetekend?
Ja, als je binnenkomt ga langs de etalage naar de grote kast met de sneakers en kom je in het bargedeelte terecht. Bij het omkeren lopen de mensen langs onze sneakwear kant met sweaters, t-shirts en sokken.
In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones?
In het winkelgedeelte werd gekozen voor verlichting die de sneakers en andere producten extra belicht, terwijl in het bargedeelte werd gekozen voor gezelligere hanglampen.
Hoe is de etalage opgevat?
De etalge bestaat uit een aantal lage "rekken" (zelfde materiaal als de grote kast) waarop enkele modellen van schoenen staan uitgestald.
We kiezen er ook voor om niet te veel in de etalage te leggen, aangezien dit nogal cheap kan overkomen.
Keuze materialen
Welke zijn de voornaamste materialen die werden gebruikt?
Het meest in het oog springende is de kast waarop de sneakers staan, deze is samengesteld uit metaal met houren deurtjes en leggers.
De toog/toonbank bestaat uit hout, aangevuld met metrotegels.
Voorts neemt het zitgedeelte ook een prominente plaats in de winkel, zo staat er een grote pouf (voor het passen van de schoenen) die bestaat uit een donkerblauwe stof. Deze stof werd ook doorgetrokken naar het pashokje. Dit blauw komt ook terug op de muren van het bargedeelte.
Verder is het bargedeelte dus geverfd in roze en donkerblauw, waarbij beide kleuren looi in elkaar samenvloeien.
In welke mate dragen de gebruikte materialen bij aan het concept/ de beleving die de de winkel wil uitstralen?
De bedoeling was om een "cleane" winkel uit te stralen, aangezien ons publiek toch tussen de 25 en 55 jaar ligt. Het moet een winkel zijn waarbij de mensen het gevoel hebben dat we kwaliteit en comfort aanbieden.
Is er rekening gehouden met de beoogde klanten bij de keuze van de materialen?
Ja, kwaliteit en comfort staan steeds op de 1ste plaats als we nadenken over veranderingen in ons interieur.
Kleuren
Hoe en welke kleuren worden er ingezet om de sfeer en het gevoel in de winkel te sturen?
De hoofdkleuren van de winkel zijn roze en donkerblauw. Deze kan je subtiel terugvinden in enkele elementen van de grote schoenkast.
Het blauw komt terug in de zitelementen en beide kleuren werd ook gevruikt om het bargedeelte aan te kleden en een frisse toets te geven.
Verlichting
Hoe is het lichtplan (geheel van soorten verlichting om bepaalde sfeer te creëren en/of klemtonen te leggen) opgevat en waarom?
In het winkelgedeelte is er gekozen voor verlichting gericht op de sneakers en etalage om deze extra in de verf te zetten.
In het bargedeelte werd eerder gekozen voor gezelligere hanglampen.
Afwerking
Hoe werd er bij het project aandacht geschonken aan een kwaliteitsvolle afwerking?
Voor elk van de onderdelen ben ik op zoek gegaan naar een specialist in het vakgebied.
Voor alles wat met hout maken heeft, via een schrijnwerker, metalen kasten via een metaalbewerker, stoffen zitgedeelte via een stoffeerder, ...
Dor dit allemaal rechtstreeks bij deze vakmensen zelf te regelen, kan je ook alles zelf beter opvolgen en dit steeds in samenspraak met King George zodat we het eindresultaat zeker ook niet uit het oog verliezen.
Duurzaamheid
Hoe duurzaam is het concept?
Waar ik kan werk ik steeds met mensen uit de buurt: schrijnwerker uit Mechelen, lichtreclame via Artvision uit Antwerpen, Neonverlichting via Neonart uit Antwerpen, bloemen via Vincent Moens uit Mechelen, metaalbewerker uit Meise.
Bij de producten die ik verkoop zijn er 2 Belgische sneakermerken (Fiamme en Komrads), 2 ecologische merken (Woden sneakers en sweaters van het Duitse Rotholz).
Ook binnen mijn drankenarrangement probeer ik hiermee rekening te houden. Zo serveer ik koffie van Or Roastery uit Westrem die er zelf op toezien dat de koffieboeren ter plaatse in goede omstandigheden kunnen werken en een eerlijke verloning krijgen. Mijn tasjes voor de koffie zijn van het Belgische merk Serax.
Voor mijn frisdranken doe ik beroep op Fritz-Kola uit Hamburg en werk ik ook enkel met glazen flesjes.
Technologie
Welke technologische tools zijn er geïntegreerd in het winkelconcept om de service, beleving en interactie met de klanten te vergroten?
In de winkel zelf zijn er niet echt technologische tools geintegreerd.