Electro Rosseel
FIRMA: Electro Rosseel
NAAM EN VOORNAAM: Rosseel William
TELEFOONNUMMER: 050/209565
E-MAILADRES: william@electrorosseel.be
PROJECT: Een nieuwe en exclusieve Bang & Olufsen belevingswinkel op de Grote Markt 36 te Kortrijk.
DOELSTELLING(EN): Het creëren van een unieke, luxueze belevingswinkel op een toplocatie in Kortrijk waar de klant op een aangename manier de Passie, Trots en Volharding van het Deense merk Bang & Olufsen kan ervaren en op een professionele manier wordt bijgestaan in zijn keuze van hoogwaardige beeld- en muziekapparatuur.
LOCATIE VAN HET PROJECT: Grote Markt 36, KORTRIJK
ONTWERPER(S) VAN HET PROJECT: Lieven Musschoot & Cas Moor
UITVOERDER(S) VAN HET PROJECT: Electro Rosseel - Bang & Olufsen
UITVOERINGSTERMIJN: zomer 2018 - 15 december 2018
BUDGETTERING: vooropgesteld budget: € 100.000, totale kostprijs: € 125.000
Arichitectuur/design
Hoe is de ontwerp van de winkel opgevat (zowel buiten als binnen)?
Van buiten is de doelstelling voornamelijk om nieuwsgierigheid op te wekken voor de buitengewoon mooie producten van Bang & Olufsen. Van binnen staat alles in dienst van de allesomvattende beleving in een sfeer van sereniteit en wordt alles in werk gesteld om de klant zich er onmiddellijk thuis te laten voelen. De producten staan speelklaar opgesteld en vormen een synergie met het design-interieur.
Hoe staat de architectuur ten dienste van de winkel en/of klanten?
Er wordt gemikt op een uitstraling van vakmanschap, passie en luxe. De klant ontdekt de magie van het merk, kan er even de tijd vergeten en wordt er met expertise en oog voor detail geïntroduceerd in de magische wereld van Bang & Olufsen. De afwerking bestaat uit speciale akoestische materialen om de ruimte om te vormen naar een akoestisch perfect geheel.
Welke waren uitdagingen voor de implementatie (bv. tijdens de uitvoering) en hoe is dit opgelost?
Door de hoge plafonds werd gebruik gemaakt van speciale akoestische wanden en plafonds.
Een gans tussenverdiep werd geliquideerd om een ruimtelijker gevoel te creëren.
Invulling ruimte
In welke zones is de winkel ingedeeld en waarom?
De winkel heeft een centraal element met stoelen om de klanten comfortabel te laten zitten bijvoorbeeld tijdens de bespreking van bouwplannen, het noteren van gegevens het afronden van een verkoop of om gewoon te genieten van een koffie. Vervolgens worden de verschillende productgroepen gepresenteerd op speciaal ontworpen systeemwanden. Iedere systeemwand is specifiek en volledig aangepast aan de productgroep die er op gemonteerd werd. De klant kan ook rustig rond wandelen om de producten van dichtbij te bewonderen en beluisteren.
Is er een bepaalde routing uitgetekend?
Ja, de klant wordt bin binnenkomst ontvangen met een hartelijke begroeting en afhankelijk van zijn/haar vragen ofwel de natuurlijke flow volgen om even rond te kijken ofwel heel concreet geholpen worden.
In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones?
De verlichting is van cruciaal belang en moet zorgen dat de productgroepen goed uit de verf komen. De sfeer moet tegelijk helder en warm zijn een klare, open maar tegelijk huiselijke ruimte te creëren.
Hoe is de etalage opgevat?
De etalage heeft een luxueze uitstraling, ze laat de producten tot hun recht komen en moet deze vooral nieuwsgierigheid opwekken. De verlichte foto met Peter Bang & Sfend Olufsen is van ver op de Grote Markt van Kortrijk zichtbaar.
Keuze materialen
Welke zijn de voornaamste materialen die werden gebruikt?
Er werd gewerkt met duurzame en luxueuze materialen. Elk element werd gekozen om te passen in het geheel : de vloer is een visgraat gerookt eiken parket, de wanden bestaan uit akoestisch dempende lammellen met een eigentijds design, het akoestisch plafond werd in het zwart gekozen, de stoeltjes zijn van Mobitec met een fijne buizenstructuur en aangenaam lederen bekleding, het bovenblad van de etalage, kastjes en de centrale tafel zijn in harmonie met elkaar. Geen enkel detail is ontsnapt aan de aandacht van ons en van de architect, alles werd zorgvuldig gekozen.
In welke mate dragen de gebruikte materialen bij aan het concept/ de beleving die de de winkel wil
uitstralen?
Dit moet en is een 100 % match! Bang & Olufsen werkt altijd met topdesigners wereldwijd en de showroom vertegenwoordigt de volledige filosofie van het merk. De materialen komen terug in het design van de TV's en de Audioproducten.
Is er rekening gehouden met de beoogde klanten bij de keuze van de materialen?
Uiteraard! Bang & Olufsen mikt op klanten die het design als één van de prioriteiten stelt bij aankoop van audio en video.
"Stores Like No One Else" is een begrip die dit perfect verwoordt.
Kleuren
Hoe en welke kleuren worden er ingezet om de sfeer en het gevoel in de winkel te sturen?
De kleuren zijn bepaald door de producten, het luxueze karakter van het merk en door de modetrends van dat seizoen. Veel elementen zijn aanpasbaar gemaakt om mee te evolueren in de toekomst. Harmonie en authenticiteit komen altijd in het verhaal terug.
Verlichting
Hoe is het lichtplan (geheel van soorten verlichting om bepaalde sfeer te creëren en/of klemtonen te
leggen) opgevat en waarom?
Etalage, centrale tafel en producten worden heel sfeervol belicht met als doel om een lichte, rustige sfeer te creëren waarbij de producten volledig tot hun recht komen. De klant moet een warm gevoel van "thuis komen" ervaren en tegelijk een gevoel van rust en helderheid ervaren.
Wat is het geschatte verbruik van de verlichting?
850W
Afwerking
Hoe werd er bij het project aandacht geschonken aan een kwaliteitsvolle afwerking?
Dit is prioritair en de afwerking is dan ook van het allerhoogste niveau. Er werd gewerkt met top aannemers en vakmannen. Ook ons eigen installatieteam heeft er bergen verzet om een perfecte afwerking te bereiken.
Duurzaamheid
Hoe duurzaam is het concept?
We werken altijd met duurzame materialen zoals hout, leder, aluminium, Kvadrat stoffen, ... omdat die ook voorkomen in onze producten en een kenmerk zijn van de Bang & Olufsen filosofie. Alle elementen in het meubilair zijn ook gemaakt om mee te evolueren met de toekomstige modekleuren en zijn zeer modulair ontworpen.
Technologie
Welke technologische tools zijn er geïntegreerd in het winkelconcept om de service, beleving en
interactie met de klanten te vergroten?
De klant kan er aanmelden op WiFi als gast zodat we alle nieuwe Apps van Bang & Olufsen snel kunnen installeren. De klant kan zijn eigen muziek dan laten afspelen op het toestel dat hij wil beluisteren. Tegelijk kunnen we alle nodige updates uitvoeren of instellingen controleren voor bestaande klanten. Via onze AR (Augmented Reality) App kunnen we de klant alle mogelijke uitvoeringen van onze toestellen op een virtuele manier laten zien in de showroom of bij de klant thuis.