KLEINE CENTRUMWINKEL WORDT GROTE BELEVINGSWINKEL
Grote parking, eethoek, bloemenwinkel én sushibar
Wat vroeger een kleine Carrefour Market was in het middelpunt van Wevelgem, is uitgegroeid tot een bloeiende supermarkt op de gewestweg van Kortrijk naar Menen. Van verse sushi én knapperig brood tot een bloemenwinkel en verrassende streekbieren: niets mocht ontbreken in deze nieuwe beleveniswinkel. Het interieur moest vooral rust uitstralen, zodat winkelen na een hectische dag een ontspannend moment wordt. Hiervoor werd er nauw samengewerkt met winkelrekkenfabrikant Gondella.
Weg met de pijnpunten
Frederik Lemaire: “Wij zaten vroeger in het centrum van Wevelgem. Dat was een echte centrumwinkel die heel wat passanten had. We hadden daar enorm veel pijnpunten, dus dat was geen winkel waar er nog heel veel toekomst in zat. De winkel was verouderd, had een kleine oppervlakte van slechts 870 m² en had weinig parkeermogelijkheden. Bovendien waren we een van de weinige winkels in Kortrijk die nog twee in- en uitgangen hadden, die altijd bemand moesten worden. We konden daar niet meer vooruitstrevend denken. Dan moet je op een gegeven moment de keuze maken: ofwel stop je ermee, ofwel kies je om te investeren, maar dan moet je op een goede manier investeren. Ik kon daar ook geïnvesteerd hebben, maar de pijnpunten zouden hetzelfde gebleven zijn."
Nieuwe winkel, nieuw concept
“We hebben dan ook uitgekeken naar een nieuwe locatie en op een gegeven moment viel ons oog op het vroegere Varmobil pand in de Kortrijkstraat. Met 1.400 m² is ons nieuwe pand 500 m² ruimer. Bovendien is er parkeerruimte voor een honderdtal auto's. We zijn intussen open sinds 25 april. De oude winkel heb ik opengehouden tot 21 april. We waren vier dagen officieel gesloten. Daar waren we een gezellige maar oubollige centrumwinkel. Nu is het concept volledig veranderd."
Eethoek
“Allereerst heb ik een eetcorner gecreëerd. Klanten kunnen op elk moment van de dag een belegd broodje bestellen, alsook een slaatje of bordje met kip aan 't spit, dankzij onze samenwerking met Buurtslagers. Bij het binnenkomen kan de klant aan de bedieningstoonbank een koffie nemen of versgeperst appelsiensap. Intussen kan hij nog zaken aankopen in de winkel zoals een smoothie, een vers stukje fruit of een dessertje. De klant kan dan kiezen of hij het meeneemt of in onze eetcorner opeet. Iemand die vaak op de baan is en moet eten op het moment dat alle restaurants dicht zijn, kan zo toch op zijn gemak een lunch of avondmaal nuttigen. Wij zitten hier ook op de ideale weg, een drukke gewestweg tussen Kortrijk en Menen, vlak bij de op- en afrit. Dus mensen die in het bedrijfsleven zitten en weinig tijd hebben, kunnen hier terecht. We merken al dat dit een succes is."
Alles-in-één winkel
“De dag van vandaag verwacht de klant om alles in uw winkel terug te vinden. Ik geloof ook sterk in dit concept, dus daar heb ik met de nieuwe winkel op verschillende vlakken op proberen in te spelen."
Sushimaster
“Als ik zeg alles aanbieden, bedoel ik ook echt alles. Bij onze sushistand wordt elke dag verse sushi aangeboden door een echte, zelfstandige sushimaster die daarvoor een gespecialiseerde opleiding genoot. Hij staat telkens van 8 tot 15 uur ter beschikking van de klant voor eventuele vragen of verzoekjes. Om 15 uur zorgt hij dat de toonbank vol ligt met allemaal verse sushi. De volgende dag begint onze sushichef weer van nul, want goede sushi moet dagvers zijn."
Interne bloemenwinkel
“Via een partnerschap met Bloemenhal heb ik ook een echte bloemenwinkel in de winkel binnengehaald. Een soort van shop in een shop dus. Als je iets doet, doe het goed dus als je bloemen verkoopt, zorg dan dat je een mooi assortiment kan aanbieden. De bloemen worden zodanig gekoeld dat ze zeker nog een week vers blijven bij de klant thuis. Als je bloemen verkoopt op een temperatuur van twintig graden zoals bij de meeste supermarkten, verwelken ze heel snel. De bloemenverkoop loopt heel goed: ik ben er bijvoorbeeld echt van verschoten hoeveel we verkocht hebben voor Moederdag."
Vers brood
“Ook naar onze bakkerij toe zijn we vooruitstrevend, want we doen geen bake-off. Het is deeg die binnenkomt. We laten dat rijzen in een remrijskast en bakken alles zelf. Dat zorgt onder meer voor een luchtigere, krokante pistolet en een koffiekoek die veel beter tot zijn recht komt. We kunnen zelf creatief zijn en spelen met verschillende zaadjes in het deeg, zoals eens een speciaal appelrozijnenbrood of brood met zonnebloempitten. Natuurlijk is het wel een grotere inspanning die je moet leveren. Voor de klant is het ook leuk, want we werken met een open bakkerij, zodat je kan zien hoe het brood gebakken wordt. En de geur, die is magnifiek natuurlijk."
Bio, vegan, suikervrij
“Ik heb ook de kaart getrokken van nieuwe trends die aan het opkomen zijn, zoals met een gezonde hoek van zeven meter vol biologische, veganistische en suikervrije voeding. Ook in de afdeling groenten en fruit heb ik ingezet op biologisch, zodat iedereen zijn gading kan vinden."
Kleine extraatjes
“In elke afdeling is er voor kleine extra troeven gezorgd die de klant in een andere supermarkt niet meteen zal vinden. Zo hebben we een meter grandcruwijnen van topkwaliteit en een frigo met gekoelde bakken bier. Zo kan wie onverwachts een feestje geeft, meteen frisse pintjes komen halen. Ook in de afdeling bieren staat er drie meter aan streekbieren. Allemaal West-Vlaamse bieren uit de streek die normaal niet te verkrijgen zijn in een grootwarenhuis, zoals Dikke Jan en Ouwen Duiker. Daar staat telkens een uitleg bij, vanwaar het bier komt, het soort bier, het aantal graden en een voedingspeiling, zodat de klant weet bij welk eten dit bier het best gedronken wordt. De bedoeling is dat de klant zelf een mandje zal kunnen samenstellen als geschenk, want daar is een grote vraag naar."
Rustgevend interieur
“De derde pijler was eigenlijk om een winkel te creëren met een gezellige, aangename sfeer. We zitten in een drukke, hectische wereld, dus de klant moet meteen tot rust kunnen komen, zodra hij de winkel binnenstapt, zodat hij ook opgelucht buitenkomt. Dat hebben we gerealiseerd met een aantal aspecten in het interieur."
Warmte creëren
“We hebben bijvoorbeeld met een zwart plafond gewerkt om warmte te creëren in dit ruime en hoge gebouw. Voorts hebben we gewerkt met veel houtaspecten en leuke tinten zoals gezellige gloeilampjes in combinatie met een verlaagd plafond in warm hout in de eethoek. Ook het wijnrek en de bakkerij werden afgewerkt met houtaccenten. Aan de kassa krijg je een leuke sfeer door de natuurlijke lichtinval van de hoge ramen en de gezellige koepellampen die ook van buitenaf aantrekkelijk ogen."
Lage, decoratieve rekken
“We hebben samengewerkt met Gondella, dat gespecialiseerd is in winkelrekken. Zij zorgden voor enkele speciale, decoratieve winkelrekken, bijvoorbeeld voor het salamirayon. Voor het bloemengedeelte maakten ze dan weer roostertjes die niet kunnen roesten wanneer we de planten water geven. Gondella stelde ook voor om met lagere meubels te werken, waardoor je eigenlijk altijd een stuk boven de rekken kan uitkijken. Dat zorgt voor een open gevoel."
Brede gangen
“Ten slotte hebben we gezorgd voor brede gangen. Er passen drie karren in één gang, dus als er twee klanten aan weerszijden van een gang staan, kan er in het midden nog een derde doorrijden. Zo hoeft niemand zich te ergeren omdat ze niet kunnen passeren."
Personeel verhuist mee
“Al mijn personeel van de vorige winkel is meegekomen naar de nieuwe locatie. Ik had daar ook al nieuwe mensen aanvaard, wetende dat we naar hier zouden verhuizen. Het nieuwe personeel was dus al opgeleid, waardoor de winkel openging met een vlekkeloze start. Die investering die ik toen gemaakt heb, in personeel dat ik daar eigenlijk niet nodig had, heeft dus wel degelijk gerendeerd. Er is heel veel personeel bij gekomen, maar we zijn met de verhuizing zodanig gegroeid dat ik nog steeds op zoek ben naar nieuw personeel."
Toekomst
“Je moet altijd blijven vooruitdenken, want stilstaan is achteruitgaan. We zijn wel nog maar enkele weken bezig, dus proberen we eerst alles vlekkeloos te doen verlopen, daarna kunnen we weer aan eventuele vernieuwingen denken. De veranderingen hebben er natuurlijk wel voor gezorgd dat de winkel enorm geboomd is."
Carrefour Market Wevelgem
Adres: Kortrijkstraat 307, 8560 Wevelgem
Openingsuren:
ma-vr: 08.00 u.-20.00 u.
zat: 08.00 u.-18.30 u. - zon: gesloten
Zaakvoerder: Frederik Lemaire
Verhuisd sinds: 25 april 2018
Personeel: 17 personeelsleden
Oude winkeloppervlakte: 900 m²
Nieuwe winkeloppervlakte: 1.400 m²
Aantal klanten/dag: 1.000