AANDACHTSPUNTEN VOOR COMFORTABELE SCHOOLGEBOUWEN
De schoolinfrastructuur in België is sterk verouderd en de wachtlijsten om scholen te vernieuwen zijn lang. De nood aan kwaliteitsvolle onderwijshuisvesting is dan ook groot. Er zijn nog heel wat pijnpunten die verbeterd moeten worden en ook nieuwe gebouwen zijn onderhevig aan een aantal eisen. Oververhitting en akoestiek zijn daarbij bijzondere aandachtspunten om het comfort in schoolgebouwen te verhogen. Modulaire bouwsystemen kunnen dan weer een oplossing bieden om met semi-permanente gebouwen op kortere termijn de capaciteitsnoden in te vullen.
OVERVERHITTING VAN KLASLOKALEN
Bij passiefscholen kan het gebeuren dat de warmte binnenin geen uitweg meer vindt en klaslokalen oververhit geraken. Bij oververhitting is het echter niet het passiefconcept dat faalt, maar de uitvoering ervan.
- 4 maatregelen om oververhitting in klaslokalen te voorkomen
- Criteria van de Vlaamse overheid
- Comfortproblemen opsporen via dynamische simulatie
- Workshop 'Zomercomfort in (passief)scholen, een lastig huwelijk?'
BUITENZONWERING IN SCHOOLGEBOUWEN
Ook zonwering draagt natuurlijk bij tot een aangenaam en gezond klaslokaal. We bespreken de diverse systemen en aandachtspunten bij toepassing van buitenzonwering in schoolgebouwen.
Lees meer over buitenzonwering

INTERVIEW SCHOOL VAN DE TOEKOMST: "ARCHITECTUUR STUURT ONDERWIJS"
Bert Dekeyzer en Wim Vinckier (De Vloed/Detoo Architects) van School van de Toekomst vzw spreken in dit interview over de integratie van innovatie in het onderwijs. "Architecten moeten de ambitie hebben om ons onderwijs te innoveren. Onderwijs en architectuur zijn erg nauw verbonden: het is de architectuur die de manier van lesgeven bepaalt."
Tarkett levert duurzame vloeren voor BubaO Sint-Lievenspoort
Het 140 jaar oude Sint-Lievenspoortklooster van de Zusters van Liefde in Gent werd binnen Scholen van Morgen getransformeerd tot een licht en functioneel schoolgebouw. dat plaats biedt aan 200 leerlingen met gehoor-, spraak-, taal- en autismespectrumstoornissen. Als vloerbekleding voor de klaslokalen werd gekozen voor een homogeen vinyl, de iQ Optima van Tarkett. In de stille ruimte werd er gekozen voor tapijttegels DESSO AirMaster.
Lees volledig artikel
Hergebruik van regenwater met Flexotank van O Beton in School van de Toekomst
Bij School van de Toekomst in Izegem plaatste de firma O Beton de Flexotank, een regenwaterput met kunststof ophoging. “Regenwater moet gefilterd worden", vertelt Jan Lauwers. “Er valt immers niet enkel water uit de lucht. Daarom ontwikkelden we ook ophogingen waarbij het Trident waterfiltersysteem is geïntegreerd in de toegangsschacht tot de put.
Lees volledig artikel
INTERVIEW ARCHITECTEN GROEP III: "WE KIJKEN ALTIJD NAAR DE RUIME CONTEXT"
Architecten Groep III uit Brugge is sinds haar oprichting uitgegroeid tot een ontwerpbureau met een grote maturiteit en een brede ervaring. Sinds enkele jaren ontwerpen zij in het privaat-publieke kader van Scholen van Morgen ook schoolgebouwen.
INTERVIEW BOGDAN & VAN BROECK: "SCHOLENBOUW IS OVERGENORMEERD"
“Vlaanderen is kapotgebouwd", klinkt het ongerust uit de mond van Leo Van Broeck. “Scholen bouw je dan ook niet op om het even welke plek."
AKOESTIEK IN SCHOOLGEBOUWEN
De norm NBN S 01-400-2 'Akoestische criteria voor schoolgebouwen' is van kracht sinds 1/1/2013. Deze norm bepaalt de vereisten waaraan nieuwe, afgewerkte schoolgebouwen moeten voldoen op het vlak van akoestische eisen.
Wat stelt de normering voor akoestiek in schoolgebouwen?
Eisen voor:
- Gevelisolatie
- Installatielawaai
- Luchtgeluidisolatie
- Contactgeluidisolatie

MODULAIRE SCHOLENBOUW
Wanneer men modulaire systemen in overweging neemt, heeft men keuze uit drie verschillende systemen: tijdelijke paviljoenen, semi-permanente modulaire gebouwen en permanente 3D-bouw. In afwachting van het verkrijgen van subsidies en bouwvergunningen voor permanente traditionele schoolgebouwen gaan scholen al jaren voor de tijdelijke oplossing. De ‘containerklasjes’ van weleer zijn intussen geëvolueerd tot moderne en kwalitatieve alternatieven voor de traditionele gebouwen.