Laadpalen Partnercontent

Touring: betaalbare EV’s even cruciaal als laadpalen

Touring neemt tevreden kennis van het symbolisch overschrijden van 100.000 publiek toegankelijke laadpalen in België (officieel ‘laadpunten’), een mijlpaal die de recente versnelling duidelijk bevestigt. Al in 2021 riep Touring op om het tempo fors op te drijven richting de Nederlandse standaard: toen had België slechts ongeveer 8.500 laadpalen, tegenover meer dan 61 000 in Nederland, met een verhouding EV/laadpalen van 1 op 11 bij ons versus 1 op 4 bij onze buren. De vooruitgang is reëel, maar de achterstand blijft.

Touring: betaalbare EV’s even cruciaal als laadpalen

De uitdaging is vandaag dubbel:

  1. Een netwerk dat echt werkt
    De dichtheid stijgt, maar blijft ongelijk: 337 laadpalen per 100.000 inwoners in Vlaanderen, 182 in Brussel en 94 in Wallonië. In Brussel komt daar de toegankelijkheidsdruk bij: dagelijks meer dan 400 000 pendelaars via auto. Sommige nieuwe laadpalen vervangen parkeerplaatsen voor verbrandingswagens, en PHEV’s (plug-inhybrides) bezetten die bovendien. Energiekwesties verergeren: meer dan 80% van het Brusselse laagspanningsnet draait nog op 230 V, wat schaalvergroting moeilijk maakt zonder gerichte investeringen. In Nederland is driefasige 400/230 V standaard in stedelijke zones. Het netwerk moet dus én meegroeien én strategisch worden uitgebreid – op plaatsen en momenten waar het telt.
  2. Elektrisch rijden moet bereikbaar blijven voor huishoudens
    Toegankelijkheid betekent meer dan publieke laadpalen: het gaat ook om de betaalbaarheid van wagens. De gemiddelde leeftijd van het Belgische wagenpark ligt boven de 10 jaar; veel gezinnen stellen aankoop van schonere, veiligere auto’s uit wegens financiële beperkingen. Dat België nu relatief veel EV’s telt, danken we grotendeels aan bedrijfswagens, die de elektrificatie bezorgden. De uitdaging is nu om elektriciteit écht toegankelijk te maken voor particulieren – via aankoopprijzen, tweedehandsaanbod, financiering én mogelijkheden voor thuisladen.

In de praktijk delen vandaag ongeveer 254.000 elektrische voertuigen (2024) en bijna 710.000 hybrides (HEV en PHEV) de meer dan 100.000 publieke laadpalen in België – met extra druk in dichtbevolkte stedelijke zones. In Nederland zorgt de combinatie van circa 615.000 EV’s, 458.000 PHEV’s, bijna 198.000 publieke laadpalen en een sterk ontwikkeld privaat netwerk (thuis en werk) voor vlotter dagelijks gebruik. België moet de inspanning voortzetten, met focus op beschikbare energie, afstemming op het terrein én betaalbaarheid voor huishoudens.

Touring pleit sinds 2021 voor versnelling van de uitrol, energiezekerheid én betaalbaarheid van EV’s. Voor 2025 vatten zij dat samen in drie woorden: laadpalen, stroom en betaalbare prijzen. En: als het netwerk groeit, moet het wagenpark mee evolueren. Zonder voldoende elektrische wagens riskeert België te investeren in een onderbenut netwerk – terwijl het juist de transitie zou moeten faciliteren.

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? 
company corner

TOURING BELGIUM

WETSTRAAT 44, BRUSSEL (ETTERBEEK) 1040
Fossiel aangedreven personenwagens
Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine
Cookies

Dobbit maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.