LAAT KLANTEN BEDDENGOED AANRAKEN
Kwaliteit laat zich voelen
De ene ouder weet precies welk beddengoed hij rond het matrasje van zijn kleintje wil, de andere heeft geen flauw benul. Gelukkig hoeft u voor beide types ouders geen afzonderlijke ingewikkelde verkoopstrategieën te bedenken: een overzichtelijke, sfeervolle en levensechte presentatie werkt altijd. Maar maak er vooral geen museum van: aanraken mag!
VEEL VERKOOPPOTENTIEEL
Omdat beddengoed aan een basisbehoefte voldoet, verovert het quasi moeiteloos een plekje op elke geboortelijst. Bovendien kiest menig ouder voor kwaliteit, vanwege de aangenamere textuur én de langere levensduur. Ook de esthetische meerwaarde van hoogkwalitatief beddengoed trekt menig ouderpaar over de streep. Beddengoed blijkt immers zo bepalend voor de look van de slaapkamers dat sommige ouders het zelfs als basis nemen om de rest van het interieur op af te stemmen. Ook de hoge aaibaarheidsfactor, de toegankelijke prijsrange en de brede keuze aan kleuren, stoffen en dessins maken van beddengoed een vlot roterend artikel. Hoewel onlineaanbieders te duchten concurrenten zijn, heeft u als fysieke winkel een belangrijk streepje voor: net omdat ouders aan beddengoed zo'n hoge kwaliteitseisen stellen, willen ze eerst absolute zekerheid verwerven, door het beddengoed te betasten en/of het in zijn geheel, op een bed of aan de muur, gepresenteerd te zien.
COLLECTIES: ZORG VOOR HARMONIE
Omdat elke consument een andere smaakbeleving heeft, zijn vier à zes thema's/merken met een verschillende uitstraling en een verschillend prijsniveau een minimum. Naast enkele neutrale uniseks collecties voor de meer praktisch ingestelde ouders, voorzie je het best ook enkele typische meisjes- en jongenscollecties voor ouders die gevoelsmatiger kiezen. Het is geen must om telkens de volledige collectie (van baby tot kind) in huis te halen, maar bestel wel voldoende breed, zodat u de sfeer van elke collectie/merkmooi kunt neerzetten. Stem de verschillende collectiekleuren ook goed op elkaar af, zodat de consument kan mixen en matchen metde andere spullen die hij op de geboortelijst wil plaatsen. Er zijn immers weinig merkendie alles, van pakweg lakentje tot flessenverwarmers, in eenzelfde thema aanbieden. Hardrunners zijn slaapzakken, temeer omdat ze in het kader van de wiegendoodpreventie worden aanbevolen. Ook kleine dekentjes en lakens, dekens en dekbedovertrekken in ledikantformaat verkopen goed. Blijf ook de trends volgen, bezoek beurzen en voeg regelmatig iets nieuws aan het assortiment toe.De meeste fabrikanten maken hun marges niet openbaar, maar uit de cijfers die we wel mochten ontvangen, blijkt 2,0 tot 2,5 een mooi gemiddelde.
PRESENTEER SFEERVOL EN OVERZICHTELIJK
Beddengoed verkoopt het best als het netjes per kleur in een kast wordt gepresenteerd, in combinatie met enkele complete slaapkamertjes met opgemaakte bedjes en bijpassende decoratieartikelen (knuffels, lampjes etc.). Bij gebrek aan ruimte bieden sfeerbeelden en stofstalen een goed alternatief. Heel wat fabrikanten noteren hogere verkoopomzetten in winkels waar er per merk wordt gepresenteerd, anderen adviseren een presentatie per doelgroep. Verander de presentatie minstens tweemaandelijks. Slaapzakken hangt u het best op, zodat de maat en het dessin goed zichtbaar zijn. Veel leveranciers stellen POS-materiaal ter beschikking, van folders en catalogussen over muurstickers, kubussen met sfeerfotografie, showroommodellen en displaykasten tot het samenstellen van een volledige corner gewijd aan één merk.
BEPERKTE STOCK
Met een stock van een à twee stuks per artikel per maat zit je doorgaans goed. Dankzij de korte leveringstermijnen, van vijf werkdagen tot een etmaal, kunt u immers vlot bijbestellen. Bij sommige producenten kan bijbestellen enkel vanaf een bepaald bedrag (van 75 tot 200 euro), bij anderen is dat enkel het geval als u van een franco levering wil genieten. Ook dropshipping, waarbij er direct aan de eindklant wordt geleverd, is soms mogelijk.