TuinafsluitingenPremium

Tuinafsluitingen: dé trend blijft privacy

GMP privacy omheining
Privacy blijft dé trend, om in alle rust te genieten met familie en vrienden (GMP)

Mensen willen almaar vaker buiten genieten in privacy, en zijn dus op zoek naar omheiningen waarmee ze hun tuin aan het zicht kunnen onttrekken. Denk aan afsluitingen met composietpanelen, draadpanelen met gevlochten linten of schanskorven/gevulde wanden. Tegelijk heeft groen wat afgedaan. Klanten kiezen meer voor omheiningen in zwarte en antracietkleuren, of uit composiet. Schanskorven zijn geen trend meer. Gevulde wanden lijken wel een blijver. En aluminiumpoorten? Die zijn zeker in opmars, maar nog niet ten volle doorgebroken wegens te duur.

TRENDS IN DE KEUZE

Meer privacy

Beginnen doen we met dé trend van de voorbije jaren. Mensen willen hun vrije tijd meer en meer buiten beleven, met familie en vrienden, in de eigen tuin. Dus kopen ze almaar vaker omheiningen die hun tuin aan het zicht onttrekken, zodat ze daar in alle privacy kunnen genieten. Denk bijvoorbeeld aan afsluitingen met composietpanelen, draadpanelen met gevlochten linten of schanskorven/gevulde wanden.

Kunsthaag GMP trends
Onderhoudsarme tuinafsluitingen, zoals kunsthagen, mogen op de nodige belangstelling rekenen (GMP)

Minder onderhoud

Tegelijk willen mensen hun vrije tijd optimaal invullen. Dus liever zonder al te veel in de tuin te moeten werken, als dat geen hobby is. Vandaar de stijgende interesse in onderhoudsarme tuinafsluitingen. Ook kunsthagen vergen weinig onderhoud, gaan lang mee en zijn verkrijgbaar voor verschillende draadtypes. Goedkopere kunsthagen vallen in de smaak bij jongere mensen, die willen besparen met een voorlopige oplossing.

Welke kleuren zijn populair?

Sommigen verkiezen groene omheiningen, omdat die opgaan in hun tuin. Maar steeds meer klanten zien de omheining als iets functioneels én decoratiefs. Ze kiezen dan ook meer en meer voor zwart en antraciet, zodat de omheining beter tot uiting komt in de tuin.

Zwarte omheining Betafence
Zwart is het nieuwe groen, als het over tuinomheiningen gaat (Betafence)

Welke materialen?

Qua materialen gaan klanten almaar minder voor hout en steeds meer voor composiet. Zeker mochten de materiaalprijzen verder blijven zakken. Maar zelfs als dat niet het geval is, blijft composiet een groeimarkt, omdat het materiaal duurzamer is dan hout én onderhoudsvrij. Verder blijven draadpanelen het populairst. Die zijn mooi, makkelijk om te plaatsen én stevig. Bovendien gaan ze lang mee, en zijn ze dus duurzaam.

Ook voor bestaande omheiningen

Ook als uw klanten al ettelijke jaren geleden een omheining lieten plaatsen, kunnen ze nog meesurfen op nieuwe trends. Tegenwoordig bestaan er namelijk retrofitoplossingen, waarmee ze hun eerste omheining kunnen verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan pvc-latten (verticaal) of polypropyleenstroken (horizontaal), waarmee bestaande draadpanelen volledig dicht te maken zijn.

Omheiningen composiet
Steeds meer klanten kiezen voor composietomheiningen (Betafence)

TRENDS VOOR- EN ACHTERAAN HET HUIS

Decoratieve vooraan

Welke afsluiting uw klanten plaatsen, hangt ook af van de locatie. Zo beamen meerdere fabrikanten dat huiseigenaars meer uitgeven daar waar de omheining meer zichtbaar is. Aan de voorkant dus, met decoratievere omheiningen en bijpassende poorten. Maar ook aan de achterkant van de woning, voor meer privacy.

Meer functioneel aan de zijkanten

Tussen huizen en percelen door kiezen klanten mogelijk wat meer functionele omheiningen, zoals ruitvormig, geweven gaas op een rol. Of opnieuw omheiningen die meer privacy bieden, waarover we het daarnet hadden.

Decoratieve omheiningen
Consumenten verkiezen om decoratieve omheiningen aan de voorkant van hun woning te plaatsen (Giardino)

HOE ZIT HET NOG MET …?

Tot zover enkele opvallende huidige trends in de tuinafsluitingen. Maar hoe zit het met die tendensen die al enige tijd doorgaan? Of die er al een tijd lijken aan te komen? Hoe zit het bijvoorbeeld met …

Schanskorven?

Schanskorven waren enkele jaren geleden dé grote trend. En ze zijn nog altijd te koop, zowel voor afbakening als decoratie, als eyecatcher in de tuin, vaak verkrijgbaar met allerlei stenen. De gevulde wanden, die meestal ook onder de noemer “schanskorven” worden geplaatst, blijven goed verkopen voor moderne tuinontwerpen en als privacy-oplossing. De zuivere schanskorven zijn geen trend meer. Maar wel een blijver, door de gevulde wanden die staal en steen combineren.

Aluminiumpoorten?

En wat dan met aluminiumpoorten? Die zijn zeker in opmars. Weliswaar nog niet zo populair als in de VS, maar toch. Alleen: hier haken mensen nog af op het prijskaartje. Zeker sinds het metaal duurder is geworden, zijn aluminiumpoorten in prijs gestegen. Voor een verdere doorbraak is het wachten op een prijsdaling.

Tuingaas?

Tuingaas blijft goed verkopen, maar gelast tuingaas evolueert wel meer en meer naar omheiningen met 2D- en 3D-gaaspanelen. Die zijn immers stevig, makkelijk te installeren en lang bestand tegen allerlei weersomstandigheden.

Schanskorven GTI
De gevulde wanden die staal en steen combineren, verkopen nog altijd (Giardino)

PRESENTATIE

Toon het materiaal

Het ding is: mensen willen de materialen voor tuinafsluitingen kunnen zien en voelen. En dus informeren ze zich vaak wel online, maar komen ze toch naar de fysieke winkel, vooraleer tot de aankoop over te gaan. Daar maakt u dan ook het best gebruik van displays en demostukken, om de producten zo mooi mogelijk aan te bieden.

Mensen willen de materialen voor tuinafsluitingen kunnen zien en voelen

Waar in de winkel?

Tuingaas op rol en panelen kunt u makkelijk in palletstelling aanbieden. De omheiningen toont u dan weer beter daar in de winkel waar u meer ruimte hebt zodat uw klanten makkelijk kunnen vergelijken. Daarom moeten ook stalen makkelijk vindbaar zijn. Anders is dat een extra drempel voor een aankoop.

Met welke accessoires?

Uw klant wil ontzorgd worden, en niet in verschillende winkels en gangen moeten zoeken om het nodige materiaal te verkrijgen. Bied het dus allemaal op eenzelfde plaats aan, met bijvoorbeeld de palen en toebehoren tegenover het tuingaas. Bied daarnaast zeker ook vullingen aan om de privacy te vergroten. Net als schoppen, grondboren, snelbeton, betonplaten, een waterpas, koord, kniptang, tot zelfs een gieter en een stuk tuindarm. Kortom, alles wat uw klant nodig heeft voor de plaatsing.

Complete systemen

Voor heel wat omheiningen kunt u een compleet systeem aanbieden, waarvan alle onderdelen bij elkaar horen of te combineren zijn: panelen, tuingaas, palen, toebehoren én toegangspoorten. Maar ook materialen worden meer en meer combineerbaar, waarbij uw klant met eenzelfde type aluminiumpaal draadpanelen kan combineren met schanskorven, composiet en – in de toekomst – hout, beton en veiligheidsglas. Zo kan iedereen straks zijn unieke afsluiting uitwerken en (laten) plaatsen.

Youtube promo- en installatie
Installatie- en promovideo's op YouTube zijn gebruiksvriendelijke manieren om uw klanten te informeren

Belangrijk: productenkennis

Om uw klant tot de juiste omheining te leiden, is kennis over de producten cruciaal. Bij sommige merken kunt u dan ook een opleiding volgen. Verder vindt u allerlei installatie- en promovideo’s op het YouTube-kanaal van de fabrikant om het een en ander duidelijker te maken. Via QR-codes kunnen uw klanten ook zelf foto’s en video’s bekijken, om het aanbod verder te ontdekken.

Hou genoeg op stock

Waak er ook altijd over dat u de producten zeker op voorraad liggen hebt, zodat de klant ze meteen kan kopen en meenemen. Als u de gewenste omheining eerst moet bestellen, riskeert u dat mensen alsnog verder online zoeken en daar een bestelling plaatsen. Dat u dus klanten verliest, wat u uiteraard wilt vermijden.

Met medewerking van Betafence, Giardino en GMP

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Tom Dejonghe

Meer weten over

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine