VOLOP INNOVATIE OP TUINBEURZEN
Spoga+gafa en Green onder de loep
Gent of Keulen: het was dit jaar lastig kiezen voor retailers die graag drie dagen lang naar dezelfde tuinbeurs gaan.Niettemin hoorden we over beide beurzen positieve geluiden; zagen we op beide beurzen weer tal van innovaties en kozen beide beurzen voor een duidelijke eigen richting.
SPOGA+GAFA
De beurs spoga+gafa sloot af met zo'n 40.000 bezoekers uit 114 landen. Internationalisering is al jaren een trend op de beurs die zich ook dit jaar doorzette. Met 4% erbij komt het aandeel buitenlandse bezoekers nu op 64%. Het aandeel buitenlandse exposanten staat nu op 85% van de 2.152 exposanten, afkomstig uit 61 landen.
Duidelijke thema's
Op spoga+gafa was al enkele jaren het meeste te beleven op het gebied van smart garden en barbecue, en dat was dit jaar niet anders. De 'themawerelden', zoals de Outdoor Kitchen World (voor de barbecues) en de IVG Power Place Akku (voor accugereedschap kwamen dit jaar wel nog beter tot hun recht. Ook tuinmeubilair werd erg mooi gepresenteerd tijdens de Outdoor Furniture Trend Show en het evenement Icons of Outdoor Furniture.
Smart tuinieren
De trend is duidelijk: alles moet 'smart' worden, tuinieren wordt, voor wie wil, zoveel mogelijk geautomatseerd. Het speelt natuurlijk in op de hedendaagse hang naar gemakzucht die zich steeds duidelijker manifesteert. Opvallend: ook bij de barbecues waren er modellen met thermometers die het resultaat doorstuurden naar de smartphone. Een gimmick, misschien, maar zeker symptomatisch voor de mens die, via de smartphone, steeds meer controle eist.
GREEN
Voor Green, dat op hetzelfde ogenblik plaatsvond, was er een erg goede vibe op de beursvloer, zegt organisator Gil De Vis. Green was met 223 exposanten volledig volzet en de beurs registreerde bijna 9.000 bezoekers. “De sfeer was uitstekend en er was een goede samenwerking met de federaties. Ik kijk terug op een frisse, jonge, vernieuwende editie. Dit was Green zoals we het wilden; ik vind dat we een grote stap vooruit hebben gezet. Voor 2020 zijn we wel de datum aan het herbekijken. Info volgt!"
Focus op ecologie
Net zoals op voorgaande edities was er bij de exposanten een sterke trend naar ecologische producten merkbaar, niet het minst bij de fytoproducten, maar zeker ook bij bemesting, waar ook de steeds informatievere verpakkingen opvielen. Ergonomische innovaties voor de tuin passeerden eveneens de revue. Verder is de afdeling tuinmachines sterk gegroeid.
Geslaagd concept
Innovaties van de beurs, zoals de opleidingen op de beursvloer en The Green Idea, oogden geslaagd. Het was zeker een goed idee om verschillende innovaties al bij het binnenkomen te presenteren. De bezoeker kreeg zo een duidelijk beeld van wat hem te wachten stond, en werd al even geprikkeld om door het programma te bladeren.