Bewuste keuze voor kwaliteit & duurzaamheid
Ten huize van Salin's Home Collection
In hartje Heusden-Zolder springt de stijlvolle, inspirerende etalage van Salin's Home Collection in het oog. Haluk Özüak beschikt over een ruim aanbod dat bestaat uit een mix van gekende kwaliteitsmerken en internationale aanbieders van vooral textiel. De sfeervolle opstelling van linnen en keukenwaren in combinatie met de betoverende geur van de geurkaarsen en home parfums doet de klanten wegdromen. Argus sprak met de jonge, gepassioneerde en ambitieuze eigenaar.
Jarenlange retailervaring
Salin's Home Collection is een recente aanwinst voor de sector; het opende de deuren op de Guido-Gezellelaan in Heusden-Zolder nog maar in september 2023. Eigenaar Haluk Özüak is pas 23 maar kan voor expertise rekenen op zijn vader Muzaffer.
"Met eerst een 15-tal jaar een voedingsgroothandel en daarna nog langer een supermarkt te hebben uitgebaat als zelfstandige heeft mijn vader bijna 40 jaar retailervaring. Ikzelf liep ook nog even mee terwijl ik nog studeerde. Ongeveer gelijktijdig met mijn afstuderen in de richting marketing aan de hogeschool, begon mijn vader met het maken van pensioenplannen. Ik heb wel interesse in retail, maar had weinig zin om dat in de voedingssector te doen. Het leek mij aangenamer om iets meer een band met de klant te ontwikkelen dan zomaar producten af te rekenen. Tijdens kritisch rondkijken in Limburg merkte ik op dat er niet zo'n groot aantal aanbieders van kwalitatief textiel, kook- en keukenmateriaal en geurartikelen is. Met Salin's Home Collection wil ik daar verandering in brengen. SHC staat officieel voor Salin's Home Collection maar het logo van de verbonden S, H en C staat voor de familieband tussen mijzelf en zussen Sara en Ceylin. Mijn oudste zus helpt mij trouwens in de zaak. Zij is de praktische en creatieve geest; ik hou van de administratieve en zakelijke kant. Zo zijn we een goed duo."
Ideale locatie en inrichting
Aan een invalsweg
Met de geboorte van het concept SHC moest Haluk ook op zoek naar een geschikte locatie.
"De groothandel van mijn vader was in Lommel, waarna we voor de supermarkt naar Beringen verhuisden. Ik keek eerst naar grotere steden als Hasselt en Genk, maar vond uiteindelijk in Heusden-Zolder het ideale pand. Groot genoeg en met aan de N719, dicht bij het centrum, voldoende passage van zowel auto's als voetgangers. Bovendien is er een grote openbare parking dichtbij en heb ik bij de winkel zelf ook een aantal private parkeerplaatsen voor klanten."
Optimale lay-out
"Het gebouw zelf was hiervoor een meubelzaak, waardoor de verbouwingen beperkt bleven. Vloeren, verven en elektriciteit hebben we wel aangepast. Ook voor de winkelinrichting stonden we zelf in, al namen we daarvoor wel een architect en schrijnwerker in de arm. Zo kreeg de winkel dé optimale meubelen en opstelling, volledig naar wens."
Beleving & inspiratie
De koopwaren bij Salin's Home Collection zijn binnen gegroepeerd, maar op een organische manier zodat alles in elkaar blendt.
"We wilden vooral een sfeer creëren in de winkel. Met doordachte settings, in de winkelruimte maar vooral in de etalages, willen we de klanten aantrekken en inspireren. De etalage wordt 6 tot 7 keer per jaar veranderd, zodat er steeds iets nieuws te zien is. Daar gaat altijd een grondige brainstorming aan vooraf. De verlichting van de vitrines blijft ook 's avonds aan zodat potentiële klanten op elk moment kunnen zien wat we aanbieden."
Kwalitatief aanbod
Deuren openen
Als jonge twintiger een nieuwe zaak beginnen, is niet eenvoudig. Het vergde dan ook veel energie van Haluk.
"Op mijn jonge leeftijd kroop er heel wat tijd en moeite in het overtuigen van leveranciers. Zonder al iets bewezen te hebben, is het voor die bedrijven ook niet evident om met mij in zee te gaan. Maar ik kon enkelen wel overtuigen, en zodra je daarna financieel bewijs hebt dat je vertrouwen waard bent, gaat het vlotter."
Bewuste keuzes
Bij het samenstellen van zijn aanbod overlegde Haluk intensief met zijn vader.
"40 jaar retailervaring is van onschatbare waarde, dus luisterde ik aandachtig naar zijn mening. Daarnaast had ik natuurlijk ook al een aantal zaken in mijn hoofd. Samen hebben we dan gewikt en gewogen, en over het uiteindelijke aanbod beslist. We kozen daarbij voor kwaliteitsmerken, die ook verantwoord bezig zijn. Dat is erg belangrijk; ik mag er niet aan denken dat wij textiel zouden aanbieden dat door kinderarbeid is geproduceerd. De beslissing was dus snel genomen om te kiezen voor kwalitatief, verantwoord én duurzame producten en producenten. Ook buiten textiel trekken we die lijn door, met bijvoorbeeld ons gamma duurzame bamboeproducten."
Multinationaal assortiment
Salin's Home Collection heeft bijna 2.400 artikelsoorten in het aanbod. Niet weinig, maar ook dat is goed doordacht.
"Mijn winkel moet eigenlijk alles in huis hebben wat nodig is om van je huis een leuke thuis te maken. Naast kook- en keukenmateriaal hebben we daarom ook textiel en geuren in het assortiment. De producten komen zowel uit het binnen- als buitenland, en zijn bedoeld om onze klanten 'iets anders dan normaal' te kunnen bieden. We beschikken over de collecties van BergHOFF (zie verder), naast de kitchenware van het Italiaanse Brioni. Ook de Turkse roots komt terug. Met Bambum bieden we bijvoorbeeld allerhande artikelen van bamboe. Daarnaast beschikken we ook over een groot aanbod textiel, van Dantela home collection en bed- en badlinnen van Buldans. Ook Ecocotton organisch textiel zit in het aanbod. De geurartikelen van Atelier Rebul zorgen zowel thuis bij de mensen als in onze winkel voor een aangename geurervaring."
Goede partner BergHOFF Belgium
BergHOFF – het internationale merk van Belgische bodem en met vestiging in Beringen – neemt een grote corner in van Salin's Home Collection. "Onze band met de nabijgelegen keuken- en kookgereileverancier is uitstekend. De kwaliteit van de producten - zelfs in het basissegment - is daarbij belangrijk, maar ook de service speelt mee. Door de korte lijntjes met BergHOFF zijn eventuele issues binnen de 24u verholpen. Daarnaast hebben wij met hen – net zoals met al onze leveranciers – een samenwerking die gebaseerd is op eerlijkheid en vertrouwen. Natuurlijk speelt het ook hier weer mee dat BergHOFF met zijn groot aantal producten uit gerecycleerd materiaal duurzaam hoog in het vaandel draagt."
In dienst van de klant
Ruime openingstijden
In het openingsjaar zijn de openingsuren van SHC vrij ruim; ze zijn praktisch nooit gesloten overdag.
"Bij de opstart wilde ik dat specifiek zo, om volledige beschikbaarheid voor de klanten te hebben. Daarom zijn wij nu iedere dag van de week open van 10 tot 19 uur, inclusief de feestdagen. Op termijn is het wel de bedoeling om ook sluitingsmomenten in te plannen, maar die hangen af van de klantenluwe weekperiodes. Gelukkig kan ik daarvoor ook rekenen op mijn zus. Ook vader staat ons nog regelmatig bij door in te springen in de winkel. Hoewel hij met pensioen is, is stilzitten niets voor hem.
Vertrouwen & advies
Een belangrijke reden voor Haluk om niet te kiezen voor foodretail was het creëren van een band met de klant.
"Bij de supermarkt was het afrekenen en een korte groet vaak het enige klantencontact. Dat vond ik toch wat jammer. In de winkel nu gaan we dagelijks in gesprek met klanten. Daarbij polsen we naar hun noden, hun budget... en kunnen we hen gericht advies geven. Er is daarvoor ook speciaal een koffieplekje voorzien, waar klanten rustig kunnen zitten en we rustig kunnen spreken bij een kopje koffie of thee... In onze business is het nog altijd belangrijk om iets te kunnen vastnemen en uit te proberen terwijl je meteen ook deskundige uitleg krijgt. Zeker voor textiel, dat toch zeer tactiel is, blijft face-to-face verkoop dé beste manier."
Online aanwezigheid
Beperkte online shop
Hoewel de fysieke winkel heel belangrijk is voor SHC, heeft het bedrijf ook een webshop. Er staan echter minder producten op dan de fysieke winkel aanbiedt.
"Online verkoop hoort er vandaag de dag bij", weet Haluk. "Dat betekent echter niet dat we ons volledige aanbod online zetten. Zeker voor ons exclusieve textiel geldt dat je het moet voelen en het verhaal erachter horen. Daarom staan die stuks niet online. De kwaliteit waar we voor staan, gaat niet enkel op voor de producten maar ook voor de expertise. Sommige producten hebben nu eenmaal een extra woordje nodig."
Sociale media zijn de beste reclame
Ook op sociale media (vooral Instagram) is Salin's Home Collection actief. Dit vooral om online interesse te wekken.
"Onze sociale media zijn hét nummer 1 kanaal om reclame te maken. Het bereik dat een online bericht of foto heeft, kun je met flyers e.d. niet benaderen. Het is ook gemakkelijker en goedkoper. We merken dat we online zo toch wel mensen kunnen aantrekken, die dan de weg naar onze winkel vinden. Zo bouwen we aan de naamsbekendheid van de winkel, want mensen gaan toch voornamelijk af op mondreclame, ook als die bijvoorbeeld via online kanalen verloopt."
Ambitie
Na het eerste halve jaar is Haluk best tevreden over het pad van Salin's Home Collection. Bij het kijken naar de toekomst klinkt hij dan ook ambitieus.
"Geld is niet de drijfveer, want passie is wat ervoor zorgt dat ik gemotiveerd opsta", zegt hij. "Je moet natuurlijk je boterham blijven verdienen, maar het doel daarbij is om ook onze service te perfectioneren. Als ik durf dagdromen, zie ik mezelf in de (verre) toekomst wel nog winkels zoals SHC openen. Geef mij een jaar of 20 en ik denk dat er dan misschien wel 3 of 4 SHC-filialen kunnen zijn."
Afspraak in 2044 om te zien of Haluk daarin geslaagd is.