BINNENKIJKEN IN DE WINKEL VAN DE TOEKOMST
In Barcelona bracht ik onlangs een bezoek aan de Media Markt Digital Store, die nog een stapje verder gaat dan de meeste omnichannelconcepten: vrijwel geen producten aan te raken in de winkel, wel allerlei schermen waar de klant naar hartenlust kan vergelijken, zoals hij het ondertussen van het internet gewoon is. Wordt dit een model voor de toekomst? Als het gemakkelijk is voor de klant, dan wellicht wel. Gemakzucht is een héél belangrijke driver.
MEDIA MARKT DIGITAL STORE
Steekkaart
800 winkels in 14 landen, waarvan 77 in Spanje, goed voor € 2 miljard omzet. Bezochte vestiging: 800 m², ongeveer 1.000 bezoekers per dag, 4.000 referenties.
Bijna geen producten te zien
Media Markt was bij zijn oprichting in 1979 een serieuze disruptor: met een gigantisch assortiment en erg competitieve prijzen deden ze menige elektrozaak op zijn minst het zweet uitbreken. “We hebben te lang op onze lauweren gerust", vertelt Martin Wild, Chief Innovation Officer bij Media Markt. “In 2011 hadden we nog steeds geen webshop en dat begon zich te wreken. Sindsdien zijn we beginnen te vernieuwen, onder andere met deze digitale pilootwinkel." Dat is een winkel waar zo goed als geen producten te zien zijn. Alles komt tot de klant via tablets en grote schermen. In het centrum staat een grote balie met veel medewerkers die de klanten kunnen bijstaan, maar de meeste betalingen verlopen gewoon via elektronische terminals aan de schermen. Het is een beetje een fysieke webshop.
Rendement per m² viermaal zo hoog
Men kan zich serieuze vragen stellen bij dit concept. Als je de producten niet kunt vastnemen, wat voor nut heeft het dan nog om een fysieke winkel te openen? Als je alles zelf moet doen aan een touchscreen en een betaalterminal, kun je dan niet evengoed aan je computer blijven zitten?
Het antwoord is het magazijn. “Dat is het hart van de winkel", zegt Wild. Klanten voelen er nog steeds veel voor om het product meteen te kunnen meenemen. Als dat in het hart van de stad kan, dan is dat een extra troef. Bovendien zijn de digitale winkel en de webshop verbonden. Als je overdag iets bestelt, kun je dat 24 uur op 24 gaan afhalen in een kluis, louter met behulp van een QR-code - een robot haalt het pakket er voor je uit. Bovendien is er in de winkel wel degelijk nog wat te zien: 3D-printers in actie, bijvoorbeeld. Dat het rendeert, staat vast, met een rendement dat vier keer zo hoog ligt als dat van een gewone Media Markt. Het feit dat deze digitale winkel het al twee jaar zo goed doet, bewijst dat dit meer is dan een tijdelijke gimmick. Indien goed uitgevoerd, kan dit het model van de toekomst worden.