Tips & tricksPremium

HOE EEN COMPACT FIETSENREK MAKEN

Niet veel plaats in je garage om je fiets te stallen? Met dit klusidee heb je in een handomdraai een slimme oplossing!

 

PLANKEN OP MAAT

planken fietsenrek

Een belangrijke maat is de dikte, hier 60 millimeter - de band moet er namelijk zeker tussen passen, maar mag ook niet te schuin komen te staan. Meet dus je fietsband op om te weten welke dikte je moet nemen. Duid op een houten balk de lengte van de wandhouder aan. Je hebt twee lengtes nodig voor de zijkanten van de houder. Zaag af met de handzaag.

Plaats de planken nu met de diktekanten tegen elkaar langs de rand van een plank die als onderstuk moet dienen. Samen zullen deze stukken de wandhouder vormen.

Meet de rest van de onderplank af. Hier is dat 8 cm. Er moet dus aan beide kanten één centimeter overblijven om een correcte opening voor de fietsband te behouden, namelijk 6 cm. Duid aan beide uiteindes van de onderste plank telkens 1 cm van de rand aan. Plaats de zijplanken erlangs en teken ook die af.

 

VOORBOREN

vorboren fietsenrek

Duid nu aan waar je zult voorboren om de zijplanken vast te schroeven. De schroeven die hier gebruikt worden zijn 4 op 4,5 cm, dus boor je alle gaten voor met boor nummer 5. Voorboren kan hier met een grotere diameter gebeuren omdat de schroeven geen grip moeten vinden in de zijplanken, maar wel in de tussenplank die er haaks tegen staat.

 

MONTEREN

monteren fietsenrek

Voor de lijmverbinding gebruik je D3-lijm. Breng die over de volledige lengte aan over de schroefgaten.
Schuur de kanten van de zijplanken eerst wat op. Zet de planken dan op hun plaats.

Schroef nu vast doorheen de voorgeboorde gaten. Zorg ervoor dat de planken mooi tegen elkaar aansluiten. Achteraf kun je opnieuw alles bijschuren. Als je nu je fietswiel er eens tussen plaatst, zou hij mooi moeten passen.

 

WIELHOUDER

wielhouder fietsenrek

Je hebt nu twee nieuwe latten van 580 mm nodig voor de wielhouder. Teken dus 58 centimeter af. Neem er dan de handzaag bij. Maak meteen ook al het tussenschot waar het wiel later op zal rusten tussen de wielhouder. Meet daarvoor eerst van het uiteinde van de eerste zijplank naar het uiteinde van de andere zijplank. Op die afstand kun je een stuk van een lat afzagen.

Nu komt het erop aan om te bepalen waar je de wandhouder en de wielhouder aan elkaar zult bevestigen. Teken daarvoor 5 cm af op de wielhouder en duid op die lijn het midden van de breedte aan. Op die kruispunten boor je in.
Hier neem je een boor van 7, dus een millimeter groter dan de M6-bouten die we gebruiken. De wielhouder mag straks namelijk niet volledig vast aan de wandhouder komen te zitten, maar moet nog kunnen bewegen.

Vervolgens teken je op beide zijwanden van de wandhouder een punt af op 90 mm hoogte en op 60 mm van de rand. Boor de gaten in met dezelfde boor. In ieder gat plaats je een bout. Aan het uiteinde komt dan een sluitring met daarop een moer. Draai de moer eerst lichtjes vast met de hand en span hem daarna verder aan met een moersleutel. Ook niet té hard natuurlijk, of je kunt de wielhouder niet meer opwaarts bewegen.

 

WANDHOUDER BEVESTIGEN

bevestigen fietsenrek

De wandhouder bevestig je in de muur met een plug van 8, dus moet er ook een betonboor van 8 gebruikt worden. Het geheel komt daarna op deze manier in de muur te zitten. Boor de gaten in de wandhouder. Zet hem al op zijn plaats tegen de muur en boor met de betonboor doorheen de gaten. Neem de houder weg en boor nu volledig door.

Klop de pluggen door de gaten in de wandhouder. Zet hem opnieuw tegen de muur. Sla nu de nagels door de pluggen. Zo is het wandgedeelte alvast bevestigd.

 

TUSSENSCHOT

tussenschot fietsenrek

Het enige dat nu nog ontbreekt, is het tussenschot dat moet verhinderen dat de fiets naar achteren wegrolt. Daarvoor hadden we eerder al een plankje op maat gezaagd. Breng daarop lijm aan op de kopse kanten.

Draai in de wielhouderlat al zachtjes een schroef in, zodat je hem kunt loslaten. Met de ene hand zul je namelijk het tussenschot moeten vasthouden, terwijl je met de andere hand vastschroeft. Door voor te boren maak je het jezelf gemakkelijker, want zo zullen de onderdelen beter opspannen.

Eenmaal dit gebeurd is, is je fietsrek af. Wanneer hij niet in gebruik is, klap je de wielhouder gewoon naar boven; zo zit hij compact weggeborgen.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.

Gerelateerde artikels

Hoe een compact fietsenrek maken

Niet veel plaats in je garage om je fiets te stallen? met dit klusidee heb je in een handomdraai een slimme oplossing!

Hoe maak je zelf een fietskapstok?

Een fietskapstok komt van pas als je plaats wilt besparen in je garage. om de banden niet te belasten, zorg je best voor een systeem waarbij je de fiets aan het frame ophangt. het is ook nog eens voorzien van een klep, waardoor je er kleine dingen in

Retailketens blikken vooruit op de trends van 2019

Foodretailers laten niet graag in hun kaarten kijken. toch spraken ze zich al voorzichtig uit over hun verwachtingen voor 2019. we noteren dat de consument steeds meer geïnteresseerd is in de herkomst van de producten en in hun voedingswaarde. hij staat volledig open voor geen of herbruikbare verpakkingen. de retailers hebben alle aandacht voor het milieu: nieuwe winkels of winkels die verbouwd worden, krijgen ledverlichting en warmterecuperatie. de versafdelingen en kant-en-klare bereidingen breiden verder uit. ook op het vlak van onlinebestellingen beweegt er een en ander.

Accu- en robotmaaiers rukken op

De laatste jaren zijn de accumaaiers aan een opmars bezig. ze zijn immers stil en vergen minder onderhoud. hun maaicapaciteit neemt ook toe en ze passen beter bij de moderne, kleine tuin. daarnaast winnen robotmaaiers aan succes, maar minder snel, wegens het prijskaartje. maar ook de benzinemaaier houdt stand, als krachtige oplossing voor grote tuinen. alle types komen dan ook nog steeds met nieuwigheden op de markt, want voor elk van hen bestaan er nog een tuin, een budget en een klant.

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine