Interieur en elektronica kosten helft van kwaliteitsbudget
Kwaliteitsfouten: helft van kosten komt van zichtbare en voelbare onderdelen
Volgens een recente internationale studie van kwaliteitscontrole-expert TRIGO nemen exterieur- en interieuronderdelen samen bijna de helft (50,2%) van de kwaliteitsgerelateerde kosten bij de start van de voertuigproductie voor hun rekening. TRIGO onderzocht 17 assemblagefabrieken in zeven landen en analyseerde gegevens van 229 toeleveranciers. De resultaten werpen een opvallend licht op de zwakke schakels in het productieproces van nieuwe voertuigen.
Interieurcomponenten blijven hardnekkig problematisch
Onderdelen zoals hemelbekleding, panelen, vloerbedekking en andere interieurdelen bleken verantwoordelijk voor 23% van de vastgestelde kwaliteitsproblemen. Andere veelvoorkomende boosdoeners in de passagiersruimte zijn zetels, middenconsoles, airbagsystemen, spiegels, interieurverlichting en pedalen. Hoewel deze fouten vaak geen invloed hebben op de functionele prestaties van het voertuig, zijn ze des te bepalender voor de perceptie van de klant. In een markt waarin rijbeleving en afwerking strategische troeven zijn, wegen fouten in pasvorm, uitzicht of gevoel steeds zwaarder door.
Elektronica: kleine fout, grote kosten
Hoewel elektronische componenten in slechts 8,2% van de gevallen betrokken zijn, vertegenwoordigen ze 11,2% van de totale kwaliteitskosten. Dat komt door de hoge complexiteit en waarde van de betrokken systemen. Een moderne wagen bevat tot 50 regeleenheden (ECU’s), verantwoordelijk voor alles van motorsturing en veiligheid tot comfortfuncties. Wanneer software-updates of herprogrammering (reflashing) nodig zijn, vereist dat gespecialiseerde apparatuur en vaardigheden. Vaak leidt dat tot productievertragingen.
Vier systemen springen eruit qua herprogrammeerincidenten: de motormodule, transmissiecontroller, carrosserie-elektronica en infotainmentsysteem. De afhankelijkheid van gesloten leveranciersplatformen (vendor lock-in) bemoeilijkt snelle oplossingen.
AI als nieuwe spil van kwaliteitsbeheer
TRIGO ziet in artificiële intelligentie een krachtig instrument om kwaliteitscontrole te verbeteren, zeker voor elektronica en visuele inspectie. De groep introduceerde daarvoor de AI-gestuurde oplossing Spark, ontwikkeld door dochterbedrijf Scortex. Dit systeem voert automatische optische inspectie uit aan een tempo van drie onderdelen per seconde, met constante precisie. Spark detecteert visuele fouten en verzamelt tegelijk data om structurele afwijkingen op te sporen en productieprocessen bij te sturen.
Vooruitkijken in plaats van achteraf corrigeren
Door gestructureerde dataverzameling en patroonherkenning kunnen afwijkingen niet alleen opgespoord maar ook voorspeld worden. Zo evolueert kwaliteitscontrole van een reactief proces naar een proactieve beheersing van risico’s. TRIGO pleit daarom voor sterkere controles aan het begin van de waardeketen én een bredere inzet van AI, niet alleen als detectietool, maar ook als hefboom voor duurzame kwaliteitsverbetering.