Auto onderdelen

Interieur en elektronica kosten helft van kwaliteitsbudget

Kwaliteitsfouten: helft van kosten komt van zichtbare en voelbare onderdelen

Volgens een recente internationale studie van kwaliteitscontrole-expert TRIGO nemen exterieur- en interieuronderdelen samen bijna de helft (50,2%) van de kwaliteitsgerelateerde kosten bij de start van de voertuigproductie voor hun rekening. TRIGO onderzocht 17 assemblagefabrieken in zeven landen en analyseerde gegevens van 229 toeleveranciers. De resultaten werpen een opvallend licht op de zwakke schakels in het productieproces van nieuwe voertuigen.

Interieur en elektronica kosten helft van kwaliteitsbudget

Interieurcomponenten blijven hardnekkig problematisch

Onderdelen zoals hemelbekleding, panelen, vloerbedekking en andere interieurdelen bleken verantwoordelijk voor 23% van de vastgestelde kwaliteitsproblemen. Andere veelvoorkomende boosdoeners in de passagiersruimte zijn zetels, middenconsoles, airbagsystemen, spiegels, interieurverlichting en pedalen. Hoewel deze fouten vaak geen invloed hebben op de functionele prestaties van het voertuig, zijn ze des te bepalender voor de perceptie van de klant. In een markt waarin rijbeleving en afwerking strategische troeven zijn, wegen fouten in pasvorm, uitzicht of gevoel steeds zwaarder door.

Elektronica: kleine fout, grote kosten

Hoewel elektronische componenten in slechts 8,2% van de gevallen betrokken zijn, vertegenwoordigen ze 11,2% van de totale kwaliteitskosten. Dat komt door de hoge complexiteit en waarde van de betrokken systemen. Een moderne wagen bevat tot 50 regeleenheden (ECU’s), verantwoordelijk voor alles van motorsturing en veiligheid tot comfortfuncties. Wanneer software-updates of herprogrammering (reflashing) nodig zijn, vereist dat gespecialiseerde apparatuur en vaardigheden. Vaak leidt dat tot productievertragingen.

Vier systemen springen eruit qua herprogrammeerincidenten: de motormodule, transmissiecontroller, carrosserie-elektronica en infotainmentsysteem. De afhankelijkheid van gesloten leveranciersplatformen (vendor lock-in) bemoeilijkt snelle oplossingen.

AI als nieuwe spil van kwaliteitsbeheer

TRIGO ziet in artificiële intelligentie een krachtig instrument om kwaliteitscontrole te verbeteren, zeker voor elektronica en visuele inspectie. De groep introduceerde daarvoor de AI-gestuurde oplossing Spark, ontwikkeld door dochterbedrijf Scortex. Dit systeem voert automatische optische inspectie uit aan een tempo van drie onderdelen per seconde, met constante precisie. Spark detecteert visuele fouten en verzamelt tegelijk data om structurele afwijkingen op te sporen en productieprocessen bij te sturen.

Vooruitkijken in plaats van achteraf corrigeren

Door gestructureerde dataverzameling en patroonherkenning kunnen afwijkingen niet alleen opgespoord maar ook voorspeld worden. Zo evolueert kwaliteitscontrole van een reactief proces naar een proactieve beheersing van risico’s. TRIGO pleit daarom voor sterkere controles aan het begin van de waardeketen én een bredere inzet van AI, niet alleen als detectietool, maar ook als hefboom voor duurzame kwaliteitsverbetering.

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? 
Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine
Cookies

Dobbit maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.