KansspelenPremium

Dit zijn de 5 bestverkochte krasbiljetten in 2023

Cash € 5 is nummer 1 volgens omzet én volume

Cash 5 euro scoort
Cash €5 is zowel volgens omzet als volume
het bestverkochte krasspel van 2023 

De omzet van de verkoop van krasspelen is in 2023 met 5,5% gestegen in waarde ten opzichte van 2022. Ook toen was er al een omzetstijging van 1,8% t.o.v. het jaar voordien, het jaar daarvoor zelfs van 13% t.o.v. 2020. Krasspelen blijven een zeer populair product. Het is vooral een fysiek product en het retailkanaal blijft dan ook in 2023 veruit de belangrijkste verkooppartner van de Nationale Loterij. 

Krasloten in het retailkanaal

Cash onbetwiste leider, Subito terug van weggeweest

Het gamma krasloten kende een sterke groei, met een stijging van 5,5%, goed voor bijna één derde van de verkoop in de Nationale Loterij. De Cash-familie heeft zijn plaats als de onbetwiste leider in zijn categorie verworven en draagt bij aan bijna de helft van alle kraslotverkopen voor 2023. Voor het tweede jaar op rij bevestigt Subito zijn terugkeer naar goede vorm, na de herlancering van het merk in 2022.

Eindejaarsperiode

Kadoosjes en Krasbomen blijven vaste waarden voor het einde van het jaar, en 2023 was geen uitzondering op de regel, met een goede groei in de maand december voor krasloten. De nieuwe ontwerpen van de sleeves en bomen, evenals de complete makeover van de Winter Magic en Winners Club assortimenten, droegen bij aan deze mooie prestatie.

Top 5 bestverkochte krasspelen in 2023 (volgens omzet):
1. Cash € 5
2. Cash € 20
3. Cash € 10
4. Cash € 15
5. Win For Life € 3

Top 5 bestverkochte krasspelen in 2023 (volgens volume):
1. Cash € 5 (+16%)
2. Subito € 1 (+4%)
3. Cash € 1 (+1%)
4. Win For Life € 3 (-11%)
5. Win For Life € 1 (+3%)

Winter Magic 2 euro
Feestige Geluksdagen
(Boven) Het assortiment Winter Magic kreeg vorig jaar een complete make-over
(Onder) Kadoosjes en Krasbomen blijven vaste waarden voor het einde van het jaar

Belang van perskanaal

Retail is het eerste en dus belangrijkste verkoopkanaal voor de Nationale Loterij (75%); binnen het totale retaillandschap blijft 'Pers' een historisch belangrijke partner. De andere 25% van de omzet is op rekening van het digitale kanaal. Hoewel het aandeel van de boekhandel jaarlijks daalt, doordat er meer sluitingen dan openingen zijn, groeit het boekhandelskanaal op like-for-like basis in omzet. Dit laatste betekent dat cijfers en resultaten op gelijke basis worden vergeleken en dus worden alleen dezelfde periodes, producten, locaties of andere factoren met elkaar vergeleken.

De Cash-, Subito- en Win for Life-families blijven centraal staan in de ontwikkelingsstrategie en zorgen voor een groot deel van de zichtbaarheid in de media en op de verkooppunten in 2024.

Cash, WFL en Subito
De Cash-, Subito- en Win for Life-families zorgen voor een groot deel van de zichtbaarheid in de media
en op de verkooppunten in 2024

2024: Win For Life in een nieuw kleedje

De Nationale Loterij zal de groei van krasloten blijven ondersteunen door het aanbod krasspellen verder uit te breiden, met speciale aandacht voor de herlancering van de Win For Life-familie. "De Win For Life-familie krijgt een visuele make-over en wijzigingen in de productfuncties (nieuwe spelopties, enz.), die onze spelers een vernieuwde ervaring beloven", klinkt het. "Het programma bevat een groot aantal nieuwe functies die belangrijke momenten en trends benadrukken die ons merk tot nu toe niet heeft weten te benutten."

Het nieuwe WFL-gamma biedt 2 verschillende concepten:
- het eerste concept (met 4 krasloten) die een maandelijkse prijs voor het leven biedt, zoals nu reeds het geval is
- het tweede concept (met 3 krasloten), met een jaarlijkse winst voor het leven, met 3 thema's/momenten (meer info over deze campagne volgt later dit jaar)

Naast de introductie van de jaarlijkse winsten zijn de andere nieuwe functies onder meer:
- verbeterde winstkansen + totale winsten voor de speler
- een extra speelzone die spelers de kans geeft om een gratis kraslot te winnen (met de optie om hun geluk opnieuw te beproeven)

Gewicht verkoopkanalen
* In de eerste helft van 2023 waren andere POS vooral postkantoren, maar nu zijn er ook enkele winkels bijgekomen zoals Kruidvat, AVA en wat meer ongebruikelijke verkooppunten zoals sigarenwinkels, marktkramen en cafés. Een beetje van alles dus

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Dimitri Van Moerkercke

Meer weten over

Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook