Dit zijn de 5 bestverkochte krasbiljetten in 2023
Cash € 5 is nummer 1 volgens omzet én volume

het bestverkochte krasspel van 2023
De omzet van de verkoop van krasspelen is in 2023 met 5,5% gestegen in waarde ten opzichte van 2022. Ook toen was er al een omzetstijging van 1,8% t.o.v. het jaar voordien, het jaar daarvoor zelfs van 13% t.o.v. 2020. Krasspelen blijven een zeer populair product. Het is vooral een fysiek product en het retailkanaal blijft dan ook in 2023 veruit de belangrijkste verkooppartner van de Nationale Loterij.
Krasloten in het retailkanaal
Cash onbetwiste leider, Subito terug van weggeweest
Het gamma krasloten kende een sterke groei, met een stijging van 5,5%, goed voor bijna één derde van de verkoop in de Nationale Loterij. De Cash-familie heeft zijn plaats als de onbetwiste leider in zijn categorie verworven en draagt bij aan bijna de helft van alle kraslotverkopen voor 2023. Voor het tweede jaar op rij bevestigt Subito zijn terugkeer naar goede vorm, na de herlancering van het merk in 2022.
Eindejaarsperiode
Kadoosjes en Krasbomen blijven vaste waarden voor het einde van het jaar, en 2023 was geen uitzondering op de regel, met een goede groei in de maand december voor krasloten. De nieuwe ontwerpen van de sleeves en bomen, evenals de complete makeover van de Winter Magic en Winners Club assortimenten, droegen bij aan deze mooie prestatie.
Top 5 bestverkochte krasspelen in 2023 (volgens omzet):
1. Cash € 5
2. Cash € 20
3. Cash € 10
4. Cash € 15
5. Win For Life € 3
Top 5 bestverkochte krasspelen in 2023 (volgens volume):
1. Cash € 5 (+16%)
2. Subito € 1 (+4%)
3. Cash € 1 (+1%)
4. Win For Life € 3 (-11%)
5. Win For Life € 1 (+3%)


(Onder) Kadoosjes en Krasbomen blijven vaste waarden voor het einde van het jaar
Belang van perskanaal
Retail is het eerste en dus belangrijkste verkoopkanaal voor de Nationale Loterij (75%); binnen het totale retaillandschap blijft 'Pers' een historisch belangrijke partner. De andere 25% van de omzet is op rekening van het digitale kanaal. Hoewel het aandeel van de boekhandel jaarlijks daalt, doordat er meer sluitingen dan openingen zijn, groeit het boekhandelskanaal op like-for-like basis in omzet. Dit laatste betekent dat cijfers en resultaten op gelijke basis worden vergeleken en dus worden alleen dezelfde periodes, producten, locaties of andere factoren met elkaar vergeleken.
De Cash-, Subito- en Win for Life-families blijven centraal staan in de ontwikkelingsstrategie en zorgen voor een groot deel van de zichtbaarheid in de media en op de verkooppunten in 2024.

en op de verkooppunten in 2024
2024: Win For Life in een nieuw kleedje
De Nationale Loterij zal de groei van krasloten blijven ondersteunen door het aanbod krasspellen verder uit te breiden, met speciale aandacht voor de herlancering van de Win For Life-familie. "De Win For Life-familie krijgt een visuele make-over en wijzigingen in de productfuncties (nieuwe spelopties, enz.), die onze spelers een vernieuwde ervaring beloven", klinkt het. "Het programma bevat een groot aantal nieuwe functies die belangrijke momenten en trends benadrukken die ons merk tot nu toe niet heeft weten te benutten."
Het nieuwe WFL-gamma biedt 2 verschillende concepten:
- het eerste concept (met 4 krasloten) die een maandelijkse prijs voor het leven biedt, zoals nu reeds het geval is
- het tweede concept (met 3 krasloten), met een jaarlijkse winst voor het leven, met 3 thema's/momenten (meer info over deze campagne volgt later dit jaar)
Naast de introductie van de jaarlijkse winsten zijn de andere nieuwe functies onder meer:
- verbeterde winstkansen + totale winsten voor de speler
- een extra speelzone die spelers de kans geeft om een gratis kraslot te winnen (met de optie om hun geluk opnieuw te beproeven)