Autoverkoop onder druk, maar EV-markt blijft groeien
In de eerste helft van 2025 daalde de autoverkoop in de EU met 1,9%, maar de elektrificatie zet door. Vooral hybrides en plug-ins winnen terrein, terwijl diesel en benzine verder terrein verliezen. Ook bij bedrijfsvoertuigen kleurt de markt geleidelijk groener.
Personenwagens: dalende verkoop, stijgend aandeel elektrificatie
De verkoop van nieuwe personenwagens in de EU daalde in de eerste helft van 2025 met 1,9% ten opzichte van dezelfde periode in 2024. Juni kende zelfs een terugval van 7,3%, een weerspiegeling van de moeilijke economische context voor autobouwers.
Ondanks die terugval blijft de elektrificatie van het wagenpark gestaag toenemen. Volledig elektrische wagens (BEV) vertegenwoordigden 15,6% van de markt, tegenover 12,5% een jaar eerder. Dat komt overeen met 869.271 nieuwe registraties. Drie van de vier grootste markten boekten winst: Duitsland (+35,1%), België (+19,5%) en Nederland (+6,1%). Frankrijk ging als enige grote markt achteruit (-6,4%).
Zelfopladende hybridewagens (HEV) blijven veruit het populairst, goed voor 34,8% van de EU-markt. In absolute cijfers gaat het om 1.942.762 voertuigen, met sterke groei in Frankrijk (+34,1%), Spanje (+32,8%), Italië (+10%) en Duitsland (+9,9%). Plug-inhybrides (PHEV) kenden met 469.410 stuks een marktaandeel van 8,4%, geholpen door sterke groeicijfers in Duitsland (+55,1%), Spanje (+82,5%) en Italië (+56,3%).
Tegelijkertijd verliezen klassieke brandstoffen fors terrein. Benzinewagens zakten met 21,2% naar een marktaandeel van 28,4% (1.585.357 wagens), diesel ging zelfs 28,1% achteruit naar een marktaandeel van slechts 9,4%. Frankrijk kende de sterkste terugval: -33,7% voor benzine en -34,1% voor diesel.
Bedrijfsvoertuigen: stevige terugval, maar EV-boost bij bussen en trucks
De markt voor nieuwe bedrijfsvoertuigen in de EU kreeg het in H1 2025 stevig te verduren, met dalingen voor alle voertuigtypes. Vooral bestelwagens (-13,2%) en vrachtwagens (-15,4%) gingen onderuit. Enkel in Spanje steeg het aantal geregistreerde bestelwagens (+11,2%), terwijl Duitsland (-14,7%), Frankrijk (-12%) en Italië (-11,7%) de terugval aanvoerden.
Ook bij vrachtwagens gingen alle grote markten achteruit, met Duitsland (-27,5%) op kop. In totaal werden er 155.367 trucks geregistreerd. Vooral de middelzware trucks kregen het hard te verduren (-20%), maar ook het segment zware trucks daalde (-14,5%).
In het bussegment was de terugval beperkter (-4,4%), met sterke contrasten: Italië zakte met 24,5%, terwijl België (+76,7%) en Zweden (+222,4%) net forse groeicijfers lieten optekenen.
Aandrijflijnen
Bij bestelwagens blijft diesel dominant (82% marktaandeel), al zakte het aantal registraties met 15,6%. Elektrische bestelwagens zijn goed voor 9,5% van de markt, tegenover 5,8% in H1 2024. Hybrides halen 2,6%, benzine 4,9%.
Vrachtwagens blijven massaal op diesel rijden (93,6%), ondanks een daling in absolute cijfers. Elektrische trucks zitten in de lift, met een marktaandeel van 3,6% (vorig jaar: 2,1%). Nederland speelt hierin een voortrekkersrol met +187,6% meer registraties.
Bij bussen stijgt het aandeel van elektrisch aangedreven voertuigen van 16,4% naar 21,6%. Duitsland (+105,2%) en België (+376%) zijn de voornaamste groeimarkten. Hybridebussen boeten fors in (-35,5%), terwijl dieselbussen nog altijd 64,7% van de markt uitmaken.