Chocolaterie & confiseriePremium

Sinterklaas en chocolade, een gouden combinatie

Chocolade is en blijft een grote favoriet bij jong en oud, en al zeker in een land dat internationaal bekend staat voor dit smakelijke snoepgoed. Geen wonder dus dat consumenten ook tijdens de feestdagen maar al te graag chocoladeproducten cadeau doen (en er zelf met veel plezier van smullen). Zeker Sinterklaas is een van de belangrijkste periodes voor elke chocolatier. Chocolaterie Magazine deed vorig jaar een eigen onderzoek in het kader van Sinterklaas. Dit jaar schotelen we de belangrijkste bevindingen voor aan een aantal gerenomeerde namen in de chocoladewereld.

sintterklaas creatie
Leuke Sinterklaasfiguren van Goût Fou 

Holle chocoladefiguren blijven een must

Maar liefst 77% van de ondervraagde chocolatiers gaf aan dat holgoed nog altijd de categorie is met het grootste groeipotentieel, gevolgd door marsepein (27%) en chocoladeletters (23%). Dat wordt ook beaamd door David Maenhout van Chocolaterie M en Wim Vyverman van Chocolaterie Vyverman. Deze laatste geeft ook als tip mee dat je met verschillende modellen holgoed erg creatief kan zijn door ze te gebruiken als basis voor commerciële sierstukjes.

sint holgoed gout fou
Holgoed blijft het grootste groeipotentieel hebben (Goût Fou)

Gezondheid en authenticiteit

Daarnaast wordt opgemerkt dat ‘healthy’ steeds belangrijker wordt, ook bij chocolade. Er zit dus zeker groeicapaciteit in chocoladeproducten die minder suiker en vet bevatten. Ook het verhaal achter de grondstoffen speelt voor veel consumenten een steeds grotere rol bij de aankoop van hun chocolade. “Clean labels, bio, fair trade etc, daar zit zeker potentieel in”, aldus Wim.

Marsepein en chocoladeletters

Wat marsepein en chocoladeletters betreft, zien de meeste chocolatiers dan weer een lichte terugval. David merkt op dat marsepein mogelijk wat op z’n retour is, waarschijnlijk omdat de consument steeds bewuster omgaat met suiker. Chocolatier Justine Lannoo van Goût Fou sluit zich hierbij aan, en ziet ook geen heil in chocoladeletters. “De letters zijn standaard en niet echt uniek of origineel.”

sint letters aanbod
De letters zijn eerder standaard 

Zelfgemaakte confiserie, een goede zet

Waar de verkoop van holgoed zeer stabiel blijft, ligt het wat moeilijker bij confiserie. Uit de enquête kwam naar voren dat slechts een kleine 5% daar extra mogelijkheden ziet. Al geldt dat niet voor iedereen. Zo vertelt Wim dat confiserie net wel zeer goed draait in zijn zaak. 90% is dan ook zelfgemaakt, wat de klanten erg appreciëren. Ook Justine haalt aan dat je het verschil kan maken door confiserie zoals guimoves en gummy beertjes zelf te produceren. Bovendien kent dit soort confiserie twee grote voordelen: de lange houdbaarheidsdatum en de lage kostprijs om ze te produceren.

Bij confiserie maak je het verschil door producten zelf te vervaardigen

wim vyverman confiserie
Wim Vyverman: "90% van de confiserie is zelfgemaakt, wat de klant erg apprecieert"

Cuberdons, favoriet onder toeristen

De Waalse chocolatier Edouard Bechoux van Les Chocolats d’Edouard onderstreept het belang van cuberdons, een typisch Belgische specialiteit uit Gent en Luik. “In het buitenland zijn deze snoepjes niet verkrijgbaar, wat ze erg populair maakt bij toeristen en bij Belgen die tijdens de feestdagen hun familie in het buitenland bezoeken en voor hen Belgisch lekkers meebrengen. Cuberdons zijn dan ook het hele jaar erg gewild, ook tijdens de Sinterklaas-periode”, aldus Edouard.

Hectisch laatste kwartaal

Iets meer dan de helft van de ondervraagden (58%) geeft aan dat oktober de belangrijkste productiemaand is voor Sinterklaas-chocolade is en november de belangrijkste verkoopsmaand. Dat is ook het geval voor David, met een verkoopsoverwicht in de laatste twee weken voorafgaand aan zes december. Wim haalt aan dat de laatste drie maanden van het jaar sowieso voor elke chocolatier hectisch zijn. “Oktober en november zijn voor mij de belangrijkste productiemaanden en november en december de belangrijkste verkoopsmaanden”, legt hij uit. Justine start zelfs voor oktober al met enkele producten die een langere houdbaarheidsdatum hebben. Edouard probeert dan weer niet al te vroeg te beginnen, zodat de chocolade zo vers mogelijk is. “Er is ook een verschil tussen de bedrijven, die hun chocolade graag wat vroeger geleverd krijgen, en particulieren die hun snoepgoed zo dicht mogelijk tegen de feestdag kopen”, vult hij aan.

sint justine lannoo
Justine Lannoo: "Een vleugje humor in creaties werkt altijd"

consument kiest kwaliteit

In 2020 verwachtte 45% van de ondervraagde chocolatiers een stijging in de verkoop van chocoladeproducten voor Sinterklaas ten opzichte van 2019. Ook dit jaar anticipeert men dat deze trend zich voortzet. Wim: “Ik ben voorzichtig positief en verwacht niet direct een daling. Volgens mij zijn de mensen door corona kwaliteit meer en meer gaan appreciëren en willen ze daar ook voor betalen.”

Edouard gaat hier volledig mee akkoord. Het viel hem ook op dat de consument vorig jaar veel meer geld spendeerde aan chocolade snoepgoed. “Waar men voor de covid-crisis een tiental euro spendeerde per kind, liep dat vorig jaar op tot 30 of 40 euro.” Ook hij denkt dat men meer zal blijven uitgeven aan chocolade, omdat de klant door de covid-pandemie het belang heeft herontdekt van zichzelf en zijn naasten te verwennen met hoogwaardige producten. Kwaliteit blijft dus belangrijk, en daar wil men gerust iets meer voor betalen. David vindt het eerder moeilijk om de komende Sinterklaas-periode in te schatten en speelt op zeker. “Wij zijn extreem voorzichtig en gaan naar een soort van basisproductie voor Sint 2021 waar indien mogelijk zeer veel last minute bijgemaakt kan worden”, aldus de chocolatier.

Evenwicht tussen traditie en innovatie

Ten slotte bleek uit de rondvraag dat een goede balans tussen klassieke en trendy creaties belangrijk is. Wim sluit zich hierbij aan. “Bij ons is het merendeel van ons assortiment klassiek getint en hier en daar zit er een specialleke tussen. Ik denk dat het voornamelijk belangrijk is dat je goed luistert naar je klanten en inspeelt op wat zij verkiezen en niet op wat je zelf graag wil. Er zijn genoeg manieren om met een klassiek assortiment het verschil te maken”, meent hij. Al is er volgens hem ook een duidelijk onderscheid tussen particulieren en culinaire restaurants. “Bij de restaurants kan het soms niet gek genoeg zijn.” Justine hamert dan weer op het belang van unieke producten en probeert net weg te blijven uit het klassieke. Ze geeft als tip mee dat een vleugje humor in je creaties altijd werkt.

sint sinterklaasfiguren
Traditionele Sinterklaasfiguren blijven belangrijk (Chocolade-Atelier Vyverman)

Nostalgie scoort, ook in chocolade

David haalt een bredere maatschappelijke trend aan, namelijk die van de nostalgie. Een tendens die voor 2020 al aanwezig was, maar die door corona nog meer werd versterkt. “We zien dat de consument voor Sinterklaas de laatste jaren meer teruggrijpt naar alles wat klassiek is en dit zonder veel extra details of al te kleurrijke zaken. Ook te hippe concepten, weg van wat men gewoon is, hebben hun tijd gehad”, bemerkt hij. Ook Edouard verkoopt voornamelijk klassiekere figuren (80%) aangevuld met enkele nieuwigheden. Volgens hem blijft traditie voor de Belgische consument nog altijd belangrijk. Een voorbeeld daarvan is de immer populaire chocolade Sinterklaas. “Wij maken nog altijd Sinterklaasfiguren met een kruis op de mijter, wat niet overal meer het geval is. Ik merk dat mijn klanten dit echt appreciëren”, legt hij uit.

sint chocolatiers aan het woord
V.l.n.r. David Maenhout, Justine Lannoo, Wim Vyverman, Edouard Bechoux
Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Maxine Detaellenaere

Meer weten over

Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook

Cookies

Chocolaterie maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.