Aanbod multi-brand cadeaukaarten wordt steeds groter
Planogram goed georganiseerd houden blijkt vaak nog een werkpuntje

Cadeaukaarten kennen een toenemend succes, zeker dankzij nieuwigheden zoals variabele waarden en keuze voor de verzilvering tussen een hele resem aanbieders, merken en winkelketens. Deze producten bieden voor elk wat wils en vormen een interessante supplementaire business, risicoloos en zonder prefinanciering. Uw assortiment overzichtelijk houden en tijdig aanvullen is wel noodzakelijk.
Cadeaubonnen zijn blijvers
Opmerkelijke tendenzen
De verkoop van cadeauvouchers kende een sterke stijging tijdens corona, toen mensen vaker van thuis uit shopten, online spelletjes speelden of een gokje waagden. Ondertussen liggen de cijfers opnieuw op het niveau van voor de pandemie. Opvallend in het assortiment is de opkomst van variabele waardes. In plaats van kaarten met een vast bedrag, lanceren de aanbieders vaak vouchers met een waarde naar keuze, vrij te bepalen door de koper of schenker. De consument is dan niet langer gebonden aan de standaardwaarden van € 15 - € 25 - € 50.
Specifiek tijdens het afgelopen jaar lag de focus bij Conway vooral op de lancering van enkele nieuwigheden in het segment van de multi-branded kaarten. Wie de voucher ontvangt, kiest tussen verschillende webshops, winkels of merken. De firma heeft verder ook een aanpassing van het Apple iTunes design doorgevoerd. Er zijn nieuwe kaarten op voorraad. Bedoeling is om de bestaande exemplaren de komende weken volledig te vervangen door het recentere design. Verder heeft deze leverancier ook geïnvesteerd in nieuwe displays voor cadeaukaarten, in verschillende formaten.
Zowel geschenkbonnen als gamingcards genieten steeds meer bekendheid als ‘gemakkelijk’ cadeau, geschikt voor iedereen en voor elke gelegenheid
Belangrijke uitdagingen
Binnen de sector van de dagbladhandel zijn er heel wat uitdagingen - denk maar aan de displayban - die ervoor zorgen dat het assortiment van vouchers misschien niet altijd de aandacht krijgt die het verdient. Desondanks acht Fixmer het nodig om hierover te blijven praten met zijn klanten. Om uit te leggen dat het een extra service is, met weinig risico’s, zonder te financieren voorraad.
Het blijft voor leveranciers evenwel nog moeilijk om specifieke producten op de kop te tikken. Er zijn slechts enkele grotere spelers die de nodige brands qua giftcards aanbieden en die zijn niet altijd even pro- of reactief. Sommige zaken zijn niet beschikbaar voor de Belgische markt, die in dit opzicht dikwijls te klein blijkt. Zo zijn er anderhalf jaar na de lancering van de BE-website van Amazon nog steeds geen Belgische giftcards te verkrijgen, ondanks het digitale karakter van de meeste producten.
De grotere buurlanden hebben het op dat vlak gemakkelijker. Dergelijke merken verkopen hun producten vaak per land. Zo dient een iTunes kaart gekocht in een bepaald land ook gebruikt te worden op een Apple account uit datzelfde land. Je kunt een Franse Amazon voucher enkel inruilen op Amazon.fr.
Te vermijden obstakels
Specifiek op de winkelvloer is volgens Conway het constant up-to-date houden van de displays volgens de aangeleverde planogrammen een groot struikelblok. In sommige kanalen komt deze grossier dan ook meermaals langs om ze opnieuw op orde te stellen. Dit resulteert in een navenante stijging van de verkoopcijfers bij de betrokken winkeliers.

Wisselende populariteit
De verkoop van cadeaukaarten is nog steeds stijgend. Dit is voornamelijk te danken aan een groei in het aanbod (gaming, shopping, uit eten …) en doordat er steeds meer aanbieders zijn. De mooie groei van de laatste jaren wordt vooral gedreven door ronkende namen zoals iTunes en Google. Ook gamingproducten (Playstation, Xbox, Nintendo …) doen het prima. Voor veel consumenten voelt een giftcard toch nog veiliger dan het online koppelen van hun kredietkaart in bepaalde apps.
Telecomproducten gaan een andere richting uit. Qua volume boeren ze achteruit. De operatoren zetten veel meer in op postpaid producten die ze aanbieden via hun eigen apps. Ondanks de daling in aantal verkochte stuks, blijven telecomvouchers nog steeds interessant in de dagbladhandel. Ze worden wel degelijk verkocht wanneer er behoefte aan is. Voor de fysieke herlaadkaarten is er nog een beperkt, vooral ouder publiek. Fixmer vermoedt dat het telecomgebeuren binnenkort wellicht volledig overgaat in een digitaal circuit. Dit is voor de winkelier makkelijker te managen; er is geen stock die hij of zij moet prefinancieren.
Toekomstperspectieven
Het is moeilijk exact in te schatten, maar leveranciers verwachten toch dat het segment van de cadeauvouchers blijft stijgen. Ook in andere landen nemen deze kaarten een belangrijke plaats in het traditionele dagblad- en petrolkanaal in. Net zoals bij de telecomproducten zal een groot deel makkelijk online en via de apps van de merken te verkrijgen zijn. Niettemin lanceren ondertussen meer en meer merken nog steeds giftcards, en zo creëren ze naambekendheid.
Voor de handelaar is dit een zeer aantrekkelijke aanvullende business. De marges verschillen maar zijn al bij al bescheiden. Keerzijde is dat er voor het verkooppunt geen risico aan verbonden is. Kaarten worden pas geactiveerd of geprint bij aankoop en worden gefactureerd nà de verkoop. Inspelen op de trends en een up-to-date assortiment houden, is wel cruciaal voor het succes.
Multi-brand vouchers

Binnen het aanbod van pure cadeaukaarten wordt het aandeel multi-brand vouchers steeds groter. Met deze kaarten kan de consument de kaart verzilveren bij verscheidene aanbieders zoals Zalando, Rituals, Sony Playstation, Microsoft xBox, Ici Paris XL en vele andere. Dit type kaart is dus het perfecte cadeau voor schenkers die niet goed weten aan welk geschenk de ontvanger de voorkeur geeft. Voorbeelden hiervan zijn BeCharge, Cadeau à la Carte, Fashioncheque, Beautycadeau …
Binnen het aanbod van pure cadeaukaarten wordt het aandeel multi-brand vouchers steeds groter. Met deze kaarten kan de consument de kaart verzilveren bij verscheidene aanbieders
Goed roterend assortiment
Cadeaukaarten zijn vaak een bewuste maar ook impulsgedreven aankoop. Kies een basisassortiment met de bestsellers en vul dit vervolgens aan in functie van de beschikbare ruimte. Hoe meer keuze, hoe groter de verkoopkans. Sommige cadeauvouchers en winkelketens zijn populairder in het ene deel van het land dan in het andere, maar meestal wordt het volledige assortiment op nationaal niveau aangeboden.
Wat wel opvalt, is dat het gamingsegment het beter doet in de buurt van scholen. Dan hebben we het voornamelijk over PlayStation, Nintendo en Xbox. De jeugd heeft de weg gevonden naar deze cadeaukaarten en naar giftcards voor streamingdiensten. Zowel geschenkbonnen als gamingcards genieten steeds meer bekendheid als ‘gemakkelijk’ cadeau, geschikt voor iedereen en voor elke gelegenheid. Zeker naar de belangrijkste feestdagen toe is er een enorme toename van de vraag.
Een zichtbare aanwezigheid in het winkelpunt is een eerste vereiste. Maak zeker gebruik van de displays en het promotiemateriaal zoals posters en deurstickers die de groothandelaars ter beschikking stellen.
