Papierwaren

Kleine Papeterie Petitjean uit Namen heeft hondstrouwe klanten

75% van verkoop is op rekening van bedrijven

heel divers aanbod bij Petitjean3
Papeterie Petitjean heeft niet minder dan 5.000 productreferenties

De kleine Papeterie Petitjean, gelegen dicht bij het vernieuwde treinstation in Namen op een drukke straat, houdt al bijna een eeuw stand. Zelfs in tijden van zware online concurrentie doorstaat de zaak alle stormen. Dit komt onder andere doordat de uitbaters in kleine hoeveelheden kunnen bestellen bij hun aankoopcentrale (CPRB). Op deze manier kunnen ze een groot aantal productreferenties uitstallen. Een andere troef is dat 75% van de verkopen toegeschreven kan worden aan bedrijven en professionals.

Al sinds 1933

Dicht bij station Namen

Op een vrij zonnige dag laten we de winkeldeurbel van Rue Godefroid 40 in Namen rinkelen. Middelbare en universiteitsstudenten haasten zich goedgezind naar het nabijgelegen treinstation. Sommigen van hen komen snel even binnen. De andere klanten zijn mensen van alle leeftijden die zaakvoerder Christelle Leclercq en haar medewerker Anne-Sophie Lemaire blijkbaar goed kennen.

Van grootouders naar kleindochter

"Papeterie Petitjean werd opgericht in 1933", vertelt Anne-Sophie. "Het was het echtpaar Petitjean dat in een straat vlak bij de Rue Godefroid een handel in papierwaren opstartte en daarna verhuisde met de winkel naar Rue Godefroid 36. In het jaar 1967 namen mijn grootouders de zaak over, maar de naam Petitjean bleef behouden, omdat die zo bekend was. 20 jaar later, in 1987, namen mijn ouders de zaak over. Ik hielp ze al sinds 1998. Toen mijn vader in 2009 besliste om met pensioen te gaan, wilde ik deze niet overnemen omdat hij anders nog zijn zegje zou willen doen, en dat wilde ik niet", lacht Anne-Sophie.

Anne-Sophie Lemaire (links) en Christelle Leclercq
Anne-Sophie Lemaire (links) en Christelle Leclercq, het dynamische duo achter Papeterie Petitjean

Enorme knowhow

Christelle: "Ik had sinds 1994 wat verderop een copycenter en kende de familie Lemaire goed. Omdat ik toch stilaan aan een andere uitdaging toe was en Papeterie Petitjean in mijn interessegebied lag, wilde ik de zaak van vader Lemaire overnemen, maar dan wel op voorwaarde dat Anne-Sophie me zou vervoegen. Want ze had al ruim tien jaar een enorme knowhow opgebouwd in de sector."

In alle maten

De winkel heeft niet minder dan 5.000 productreferenties en het aanbod is heel divers: allerhande stiften, (vul)pennen, Dymo-machines, cadeaupapier, schriften, mooie notitieboekjes, en etiketten in alle maten, klasseerbakjes, alle soorten bedrijfsformulieren van Exacompta, zelfs papierrollen voor diverse kleine kantoormachines, spiralen om boekjes in te binden... . Het wordt al snel duidelijk dat Christelle en Anne-Sophie dezelfde visie hebben en elkaar perfect aanvullen, elk met hun eigen specialiteit en perfect op elkaar afgestemd: een winnend duo!

Hippe rekken

Het is pas twee jaar geleden dat de dames hun intrek namen in nummer 40 van Rue Godefroid. De mooie rekken van vroeger, die er tegenwoordig heel hip uitzien, werden mee verhuisd. Ze moesten alleen – letterlijk – een beetje verkleind worden. Ze zijn zeer praktisch, mede door een uitschuifbare plank op zo’n meter hoog. "We observeren de klanten die de winkel binnenstappen: ze gaan resoluut naar de toog en hebben allemaal een specifieke vraag: 'Verkopen jullie ook perforators?' of 'Heeft u nog de kasboeken die ik vorige keer gekocht heb?' of 'Welke types rode pennen bestaan er allemaal?'."

heel divers aanbod bij Petitjean2
Je vindt vanalles bij Papeterie Petitjean

Klantrelatie is prioriteit

Leveringen bij bedrijven

"Het gebeurt zelden dat iemand 'zomaar' binnenkomt. Daar moeten we misschien nog iets op vinden", lacht Christelle. "Al onze klanten zijn eigenlijk habitués, zowel particulieren als professionals. We kennen ze allemaal. Deze laatste groep komt nog maar zelden over de vloer. Die doen hun bestellingen per telefoon of mail, en ik ga persoonlijk leveren. Dat is belangrijk voor een goed contact, voor het vertrouwen en... voor onmiddellijke bijbestellingen."

Dat alle klanten hondstrouw zijn aan de zaak, komt vast omdat Christelle en Anne-Sophie hun job zo graag doen. Ze stralen dat uit, klanten voelen dat en zeggen zelfs dat ze nergens anders nog zo goed bediend worden. "Ik ben fan van dit winkeltje", zegt een dame als ze naar buiten stapt.

Super service

"Vroeger kwamen bedrijven nog wel naar de winkel, maar reeds voor onze tijd werd er sterk ingezet op bedrijfsbezoeken en dat heeft ons geen windeieren gelegd. We moesten wel mee evolueren, want eertijds kwamen nog een pak scholieren met ellenlange lijstjes naar de winkel. Dat is verleden tijd. 75% van onze omzet komt van bedrijven, 25% van particulieren", legt Christelle uit. En die worden echt heel goed bediend.

Christelle en Anne-Sophie zoeken een en ander uit voor hen als het moet, ze geven een degelijke uitleg en zijn geduldig. "En we herstellen al eens iets gratis. Een vulpen bijvoorbeeld, terwijl velen zich zouden haasten om een nieuwe voor te stellen", gaat Christelle verder.

"Vroeger kwamen bedrijven nog wel naar de winkel, maar reeds voor onze tijd werd er sterk ingezet op bedrijfsbezoeken en dat heeft ons geen windeieren gelegd"

Webshop

We vroegen of een webshop sommige dingen zou veranderen of vergemakkelijken. "Het zou zeker veranderingen teweegbrengen, maar niet enkel in positieve zin. We hebben zo veel productreferenties en bovendien veranderen de prijzen voortdurend. Ze zijn niet langer voor een jaar vastgelegd. We moeten trouwens de prijzen op de leveringsfacturen elke keer zeer nauwkeurig controleren. Een website onderhouden zou een enorme investering van tijd vragen omdat de prijzen continu moeten worden aangepast."

"Binnenkort optimaliseren we ons boekhoudprogramma voor elektronische facturering en overwegen we tegelijkertijd misschien om een webshop met onze bestsellers te ontwikkelen", vertelt Christelle. De vrouwen maken nauwelijks gebruik van sociale mediakanalen. Christelle en Anne-Sophie zijn bijna de hele dag bezig met het verwerken van bestellingen.

klant aan toonbank bij petitjean
Klanten komen de winkel steeds binnen met een heel specifieke vraag

Correcte prijszetting

Weinig voorraad

Anne-Sophie haalt een groot verschil aan met vroeger. "Toen hadden we een pak meer voorraad in huis, want een bedrijf kon zomaar ineens 3.000 enveloppen 'on the spot' nodig hebben. Die voorraad is nu niet meer nodig want alle artikelen zijn snel leverbaar. Christelle gaat bovendien minstens een keer per week onze bestellingen ophalen bij de aankoopcentrale. We kunnen tussendoor de artikelen ook ophalen zodat het product dat we niet direct konden meegeven aan de klant in de winkel, toch vrijwel direct daarna voor hem beschikbaar is."

Kleine hoeveelheden

"Dat we in kleine hoeveelheden kunnen bestellen, is een groot pluspunt voor onze relatief kleine winkel (70 m2). Meer nog: daardoor kunnen we zelfs opboksen tegen de grote spelers uit de buurt (Club, Schleiper,...) die vaak verreweg niet zoveel verschillende items presenteren als wij. Zij hebben bijvoorbeeld geen mooie vulpennen. En uiteraard omdat we onze prijzen goed in de gaten houden", vertelt Christelle. "Wij verkopen elk product aan de juiste prijs. Een heel belangrijke troef."

"Ik bezoek regelmatig de websites om te achterhalen wat een vergelijkbaar product bij onze lokale concurrenten kost. Of ik stap gewoon bij hen binnen", vult Anne-Sophie aan.

Vrouwelijke producten

Ook make-uptasje

Laten we teruggaan naar het productassortiment. Is er een merkbare evolutie in vergelijking met de tijd van haar vader? "Misschien merk je wel op dat er nu twee vrouwen de scepter zwaaien", lacht Anne-Sophie. "Mijn vader was wat traditioneler op het gebied van aankopen. We kunnen misschien wel stellen dat het gamma wat vervrouwelijkt is." Dit wordt geïllustreerd door het make-uptasje en de boodschappentas die we aan de toonbank zien staan, evenals een grote variëteit aan aantrekkelijke notitieboekjes. De dames zijn ook naar Paper Show geweest om inspiratie op te doen.

Producten testen

Wat ons opvalt, is dat er hier en daar assortimenten zijn van niet enkel bureaugerelateerde artikelen. We zien klokjes, magneetborden, geurkaarsjes,... . Dit kan Papeterie Petitjean zich permitteren, omdat ze in kleine hoeveelheden kan bestellen. Zo kan de winkel bepaalde artikelen uitproberen zonder een groot risico te nemen.

mooie pennen bij petitjean
Mooie (vul)pennen vind je niet bij een Club of een Schleiper in de buurt, wel bij Papeterie Petitjean

Wisselende vitrine

Met specifieke seizoensartikelen pakken de dames niet uit. Alleen krijgt de vitrine bijvoorbeeld met Pasen een 'paastoets' mee. Met eindejaar laten de wereldbollen in de vitrine hun licht schijnen en zullen er al eens meer mooie pennen aan de straatkant liggen. Dat is Papeterie Petitjean ten voeten uit. Om de 14 dagen krijgen voorbijgangers zeker een ander uitstalraam te zien, in functie van de recente aankopen.

"Het voordeel van deze straat is dat hier historisch gezien veel banken en notarissen gevestigd waren. Er zijn dus weinig vitrines. En wanneer de passanten dan eens een uitstalraam zien zoals dat van ons, is hun aandacht meteen getrokken", weet Christelle.

De klanten voelen zich thuis bij Papeterie Petitjean. Op de vitrine noemen Christelle en Anne-Sophie hun klanten niet voor niks 'Vous êtes merveilleux!'

Paasvitrine bij petitjean
Met specifieke seizoensartikelen pakken de dames niet uit. Alleen krijgt de vitrine bijvoorbeeld met Pasen een 'paastoets' mee

Straatwerken overleven

Hoe ziet Papeterie Petitjean de toekomst tegemoet? "De uitdaging is om het hoofd te bieden aan de werken die hier vlak bij het station in onze straat, en bij uitbreiding in heel Namen, plaatsvinden. De straten van het centrum worden omgetoverd tot voetgangerszones. Wat dat zal geven, weten we niet.

Gelukkig hangen we niet af van voorbijgangers. Misschien moeten we nog sterker inzetten op bedrijven? Of misschien zal de voetgangersstraat veel meer uitnodigen tot flaneren en krijgen we er klanten bij? Het moet gezegd dat we de laatste tijd een toename zien van Vlaamse en Nederlandse toeristen in Namen. Als onze stad er binnenkort aantrekkelijker uitziet, is dat allicht alleen maar positief voor ons zakencijfer. Wie zal het zeggen?

Christelle en Anne-Sophie zijn er klaar voor. Ze spreken Nederlands en Engels. Nu eerst nog de periode van de werken overleven. Maar dat zal wel lukken, de klanten voelen zich bij hen immers thuis. Op de vitrine noemen Christelle en Anne-Sophie hun klanten niet voor niks 'Vous êtes merveilleux!'.

Papeterie Petitjean
Adres:
Rue Godefroid 40, 5000 Namen
Openingsuren:
- maandag t.e.m. vrijdag: 09.30u-17u30
- zaterdag: 10u-16u
- zondag: gesloten
Contact:
Tel.: 081 22 14 78
info@papeteriepetitjean.be
Facebook

heel divers aanbod bij Petitjean1

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Charlotte De Noose
Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook