Bereide gerechten

Hoe spelen food retailers in op het eindejaar 2025?

Feestmaal eindejaar 2025
Alle retailers focussen op het inspireren van hun klanten voor feestelijke hapjes en maaltijden

Binnenkort beginnen we eraan: lijstjes maken voor de feesttafels in de eindejaarsperiode. Wij hoorden al eens rond bij enkele retailers welke accenten ze leggen. Je hoort het van Karen Van den Wijngaert (Spar Colruyt Group), Gino Lauwers (Colruyt Laagste Prijzen), Tine De Keersmaker (Aldi) en Regine Van Tomme (Carrefour).

Focus op kwaliteit en betaalbaarheid

Spar: “We blijven ook met de eindejaarsfeesten trouw aan onze focus op kwaliteit. Onder de baseline ‘Zo smaakt plezier’ brengen we een feestelijk assortiment, bereid door echte vakmensen. Zo worden de kaasschotels samengesteld met zorgvuldig geselecteerde kazen, ligt de gevulde kalkoen klaar in de beenhouwerij, en zorgt de feestlijn binnen het apero-aanbod voor een gezellig samenzijn met familie en vrienden.”

Colruyt: “Colruyt Laagste Prijzen staat ook tijdens de feestdagen garant voor de laagste prijzen. Zoals steeds volgen we de prijzen van de concurrentie (nationaal en regionaal), maar we gaan ook bewust om met het seizoensassortiment. We vinden het belangrijk dat er voor ieders budget een passend aanbod is. Daarnaast voorzien we ook premiumproducten, maar altijd met aandacht voor de out-of-pocketprijs. We kiezen voor een mix van nationale merken en Boni, waarvan de kwaliteit vaak in vergelijkingen bovenuit steekt. Denk aan de Boni-luxestronk, die ook dit jaar niet ontbreekt.”

Aldi: “Onze eindejaarsbelofte is helder: ‘Alles voor je eindejaar, heerlijk betaalbaar’. We brengen een compleet feestaanbod aan lage prijzen, van basisingrediënten tot klassiekers zoals gourmet en oesters. Onze huismerken, waaronder ‘Gourmet Finest Cuisine’, bieden vaak meer dan de helft prijsvoordeel ten opzichte van A-merken, zonder in te boeten aan kwaliteit. We verruimen het assortiment met bijna 300 extra producten. Bij de dranken zien we dat schuimwijnen zoals crémant, prosecco en cava het aperitief bij uitstek zijn geworden als betaalbaar alternatief voor champagne. Ook duurzaamheid krijgt aandacht: de cacao van onze sintchocolade is 100% fairtrade en het merendeel van onze vis draagt het MSC-label.”

Carrefour: “Om het feest goed in te zetten, hebben we een uitgebreid assortiment aperitiefhapjes samengesteld: kleurrijk, smaakvol én makkelijk te bereiden. Denk aan klassiekers zoals eendenpaté met sinaasappel of veenbessen, mini-kaaskroketjes, warme hapjes in verschillende smaken en mini-coquilles met sint-jakobsvruchten. Daarnaast is er een ruime keuze aan fingerfood: blokjes kaas, olijven (natuur of gekruid) en een handige pick & mix om zelf je ideale aperitief samen te stellen. Voor wie tijd wil besparen, zijn er kant-en-klare kaasplanken of gepersonaliseerde schotels van onze kaasspecialisten in de hypermarkten.”

Gran Baron cava eindejaar
Schuimwijnen zoals crémant, prosecco en cava het aperitief bij uitstek zijn geworden als betaalbaar alternatief voor champagne

Diversiteit in feesttradities

Spar: “Met Spar vieren we elk feestmoment, groot én klein. Niet alleen de traditionele gelegenheden krijgen aandacht, ook de kleine, warme momenten daartussenin: van de nieuwjaarsdrink met de buren tot het proefkoken met het nieuw samengestelde gezin. Omdat elke klant eigen gewoontes heeft, biedt Spar een breed en gevarieerd eindejaarsaanbod, afgestemd op regionale voorkeuren. Zo vindt iedereen iets dat past.”

Colruyt: “Bij CLP spelen we al meerdere jaren in op de groeiende diversiteit, zowel cultureel als persoonlijk. We bieden het hele jaar door halalproducten, hebben een uitgebreid rayon met wereldkeuken en breiden ons assortiment voortdurend uit. Daarnaast krijgt de eiwitshift de nodige aandacht: het aanbod plantaardige feestproducten groeit elk jaar. De trend naar minder alcohol speelt eveneens een rol tijdens de eindejaarsperiode. Het bewust omgaan met alcohol is bovendien geen nieuw gegeven voor ons, en zal ook dit jaar zijn plaats krijgen in het assortiment.”

Aldi: “Een deel van ons eindejaarsaanbod bestaat uit regionale producten die inspelen op lokale smaken tijdens het eindejaar, zoals cougnou in Wallonië en varkenswangetjes in Vlaanderen. Daarnaast inspireren we klanten graag met betaalbare klassiekers uit verschillende keukens en culturen.”

Carrefour: “We breiden ons aanbod uit voor alle voedingsvoorkeuren. Onze vegetarische lijn bevat onder meer falafels in verschillende smaken, en ook bio-, vegetarische en vegan producten zijn goed vertegenwoordigd. Carrefour wil dat iedereen de feestdagen op zijn of haar eigen manier kan beleven, want feesten draaien om verbondenheid en gezelligheid.”

Oesters Aldi Eindejaar
Voor eindejaar is er bij iedere retailer een sterke uitbreiding van het assortiment
Paté Carrefour eindejaar
Kerststronk Boni eindejaar
Terry Chocolate Orange eindejaar
1/4

Gemak en tijdbesparing

Spar: “Met de feestmenu’s en handige bestelmogelijkheden van Spar vieren klanten zorgeloos eindejaar. Van zelfgemaakte kroketten zonder kroketmachine tot een boterzachte parelhoen: in enkele clicks stel je een feestmenu samen en haal je het supervers af bij je Spar in de buurt.”

Colruyt: “We zorgen ervoor dat klanten hun boodschappen efficiënt en voorbereid kunnen doen. Onze Collect&Go-service wordt tijdens de feestperiode extra opgeschaald, en met de Xtra-app maak je makkelijk een boodschappenlijstje dat meteen in de juiste winkelvolgorde staat. We geven klanten ook tips om tijdig te ‘stock-uppen’ op feestproducten zoals champagne, cava en diepvrieskroketten.”

Aldi: “We zorgen voor gebruiksgemak en convenience met een ruime keuze aan hapjes, soepen, makkelijk te bereiden hoofdgerechten en kant-en-klare dessertjes. Klassiekers zoals gourmet en fondue blijven populair door hun eenvoud. Onze dagverse schotels met Belgisch vlees en selectie kwaliteitskazen maken het plaatje compleet. Ook in non-food brengen we wekenlang alles voor een geslaagd feest: decoratie, kookgerei, cadeaus en winterkledij.”

Carrefour: “Voor wie het graag makkelijk houdt, zijn er bij Carrefour tal van kant-en-klare opties: huisgemaakte zeevruchtenschotels, ter plaatse bereide sushi, gourmetvlees van de slagerij en feestelijke bijgerechten. Voor een speelse toets op het bord zorgen aardappeltjes in de vorm van sterren of kerstboompjes van het gamma ‘Festive Creation’. Ook wie met een klein gezelschap viert, vindt bij Carrefour feest op maat: heerlijke gerechten en desserts in porties voor één of twee.”

Ervaringsgerichte aankopen en beleving

Spar: “Tijdens het degustatieweekend laten de Spar-ondernemers klanten kennismaken met het feestassortiment. Ze presenteren trots hun beste producten, die ook ter plaatse geproefd kunnen worden.”

Colruyt: “Colruyt blijft staan voor efficiëntie en eenvoud. We voorzien degustaties, maar de focus ligt op de producten en een vlotte winkelervaring. Onze medewerkers maken daarbij het verschil: beenhouwers helpen bij bestellingen, er is een aanspreekpunt voor wijnadvies. Daarnaast inspireren we via de Xtra-app en de website, met een breed aanbod aan recepten voor eindejaarsmenu’s.”

Carrefour: “Carrefour wil klanten niet alleen laten genieten van smaken, maar ook van samen ontdekken en proeven. Zo zijn er dessertbuffetten met ijsbuches, verfijnde entremets, mignardises en plantaardige alternatieven. Ook het drankengamma nodigt uit tot variatie: champagne, cava, crémant, prosecco én alcoholvrije alternatieven zoals mocktails en premium sappen. Klanten worden aangemoedigd om hun eigen feestelijke pairing te creëren, bijvoorbeeld starten met een sprankelend alcoholvrij aperitief, gevolgd door een klassieke wijn bij het diner. Feestelijk én verantwoord.”

Soesjestoren eindejaar
Eindejaarsproducten laten proeven is een goede manier om de klanten nieuwigheden te laten ontdekken

DE VOORBEREIDING VAN DE FEESTPERIODE
Een succesvol eindejaar op de winkelvloer start al lang voor de eerste kerstlichtjes branden. Bij Colruyt Laagste Prijzen loopt de voorbereiding bijna een jaar: een goed geoliede machine waar elke schakel telt.

Analyse van het voorbije jaar
Van januari tot maart nemen productgroepmanagers, aankopers en marketing de resultaten onder de loep. Welke producten deden het goed, waar liggen verbeterpunten? Die inzichten bepalen het nieuwe assortiment.

Aankoop en assortiment
In het voorjaar gaan aankopers op zoek naar producten voor de feestperiode, met oog voor prijs, smaak en houdbaarheid. Voor huismerken begint dit proces nog iets vroeger.

Logistiek en transport
Vanaf november rollen de leveringen gefaseerd binnen. Eerst de langst houdbare producten, later de toppers. Om dat allemaal tijdig in de winkels te krijgen, zet Colruyt 50 extra chauffeurs in en zijn er dagelijks ongeveer 1.000 ritten (zo’n 200 meer dan normaal).

Extra handen in de winkel
Medewerkers van de centrale diensten helpen tijdelijk in de filialen om de drukte te verlichten. Elk team volgt interne briefings en proeverijen, zodat iedereen het eindejaarsassortiment kent en klanten goed kan adviseren.

Marketing en inspiratie
Midden november start de feestcommunicatie in de winkels en online. Eind november volgen de decoratie en de eindejaarsgids met recepten en inspiratie, zowel in de brievenbus als aan de kassa.

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Werner Claeys21 augustus 2025
Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook