Om de twee jaar, halverwege oktober, vindt in parijs de sial plaats, het belangrijkste evenement in de voedingswereld. uiteraard waren wij aanwezig om vast te stellen dat de beurs gekenmerkt werd door een hernieuwde dynamiek en een recordaantal bezoekers.
De concurrentie binnen de food- en horecasector blijft toenemen. tussen enerzijds discounters die klanten aantrekken met lage prijzen en anderzijds restaurants die een culinaire beleving willen bieden, zien steeds meer retailers kansen in het aanbieden van instore gastronomie.
Colruyt group heeft een belang van 45,65% verworven in bon, de gourmetbar die kwalitatieve en huisbereide maaltijden aanbiedt. voor colruyt group past de overname binnen de strategische doelstelling om enerzijds te groeien in steden en...
Pizza en lasagne gaan door recente lanceringen verder op een nieuw elan. pasta is favoriet bij de belgen, de bijhorende sauzen maken hen het leven makkelijk.
Volgens de ceo-enquête van mckinsey is 'food-to-go' een van de top vijf trends voor 2024. de markt voor meeneemmaaltijden, die tijdens de covid-19 pandemie een dip kende, is weer helemaal terug en blijft groeien.
Een ek of wk voetbal staat garant voor heel wat beleving en zorgt voor hogere verkoopcijfers. een passend hapje en drankje mag dus zeker niet ontbreken en een tricolore accessoire maakt het helemaal af.
De oosterse keuken sluit naadloos aan op de grote consumententrends van spicy food en bewuster eten, en biedt tegelijk veel avontuur en inspiratie.
De conveniencemarkt was voor corona in volle groei, en dat lijkt nu niet anders. we mogen er niet vanuit gaan dat alleen singles convenienceproducten kopen. omwille van het gemak zijn ook senioren en gezinnen met kinderen gretige afnemers.
Het etnische rayon is groeiende, het schap wordt belangrijker en breidt uit. de aziatische keuken is daarbij toonaangevend. het uitgebreide smakenpakket van zoetzuur over verfijnd tot ronduit pittig weet iedereen te bekoren.
Dossier mediterraanse gerechten
In 2021 werd in heel belgië 992 miljoen euro aan bio gespendeerd, en dat betekent dat de bioverkoop er met 4% op vooruit gaat. de groei van bio in vlaanderen gaat sneller dan in heel belgië.
Om te onderzoeken welke toekomst weggelegd is voor bereide maaltijden, konden we met onze vragen niet beter terecht dan bij anneleen vandewynckel, secretaris-generaal van brema, de sectorfederatie van bereide maaltijden in belgië.
Marktonderzoeksbureau why5 research onderzocht in opdracht van fevia, de federatie van de belgische voedingsindustrie, hoe belgische consumenten kijken naar duurzame voeding en wat ze verwachten van voedingsbedrijven.
Uit de vorige poll over horeca concepten blijkt dat u meest info nodig heeft over de wetgeving (27%), de werkwijze (21%) en de benodigde toetstellen (19%). een laatste vraag is hoeveel budget u zal vrijmaken om te investeren in een horeca concepten?
Uit een vorige poll blijkt dat 40% van de foodretailers van plan is om een horecaconcept te implementeren in hun winkel. daarnaast heeft 28% 'misschien' geantwoord. welk type van horecaconcept staat als eerste op uw investeringslijst?
Tekenden we tijdens de covidcrisis ongekende groeicijfers op in de verkoop in fmcg-producten, dan zien we vanaf het voorjaar 2021 een serieuze terugslag. tijd voor een gesprek met tom penninckx, analytical lead belgium bij nielsen, voor meer duiding.
Uit de vorige poll bleek dat 1 op 3 foodprofessionals van ons inspiratie verwacht voor recepten. wij polsen graag nog even welke types u liefst ontvangt.
De verkoop van versbereide gerechten blijft stijgen. alleen in volle coronaperiode was er een terugval. alle foodretailers blijven fors inzetten op bereide gerechten, zeker op de ontwikkeling van gezonde recepten.
Wij polsten gedurende januari en februari naar de verwachtingen in het kader van het ek voetbal bij de lezers van retail magazine. hieruit blijkt o.a. dat zoute snacks het grootste verkoopspotentieel hebben in die periode.
Färm, een coöperatief en participatief netwerk van ‘de’ biowinkels, is al goed gekend in brussel. wallonië en vlaanderen volgen stilaan. färm is niet de zoveelste bioketen. het merk gaat een stap verder.