Colruyt Group verhoogt haar participatie in Smartmat NV tot 100%
Sinds februari 2022 heeft Colruyt Group een belang van 41,36% in Smartmat NV (“Smartmat”), specialist in maaltijdboxen onder het merk Foodbag. In april 2025 wordt dit belang verder verhoogd tot 100% waarbij Colruyt Group NV het belang van 41,36% van Korys Investments NV (“Korys”) en het resterende belang van 17,28% van de overblijvende oprichters verwerft.
Foodbag, een leider in de Belgische fresh food e-commerce
Smartmat is een belangrijke Belgische speler in de online voedingsmarkt. De onderneming is vooral gespecialiseerd in de samenstelling en levering van maaltijdboxen onder het merk Foodbag. Het Belgische Foodbag levert wekelijks maaltijdboxen in heel België en onderscheidt zich met kwaliteit, flexibiliteit en duurzaamheid. Foodbag werkt samen met meer dan 100 lokale leveranciers voor verse ingrediënten en met eigen bezorgers voor levering aan huis.
Klanten kunnen, op een flexibele manier en dus zonder abonnement, elke week kiezen uit 35 gerechten en er is voor ieder wat wils: gerechten geïnspireerd op de Belgische keuken, vegetarische of vegan gerechten maar even goed nieuwe smaken en keukens. Naast levering aan huis kunnen maaltijdboxen ook worden afgehaald in meer dan 100 Collect&Go afhaalpunten en worden er ‘one meal’-kits aangeboden in Okay-winkels; Foodbag onderscheidt zich zo met een omnichannel aanpak.
Foodbag kende de afgelopen jaren een mooie groei, zowel wat betreft aantal klanten als aantal bestellingen per klant, en groeide sneller dan de markt. Smartmat is zo een leider in de Belgische fresh food e-commerce en ziet nog veel groeipotentieel. In boekjaar 2024 realiseerde Smartmat een omzet van ongeveer EUR 50 miljoen en een EBITDA-marge van meer dan 10%.
Jessie Maras, CEO van Foodbag: “Met onze aandeelhouders zijn we er de afgelopen jaren in geslaagd ons merk uit te breiden en te versterken, waarbij we kennis konden delen en ook onze eigenheid konden bewaren en verder uitbouwen. We blijven ook na de volledige overname door Colruyt Group nauw samenwerken én we blijven autonoom verder bouwen aan ons groeiverhaal.”
Jessie Maras is sinds begin 2025 CEO van Foodbag. Ex-CEO en mede-oprichter van Foodbag, Stéphane Ronse, is bestuurder bij Smartmat en blijft operationeel nauw betrokken.
Positie verder uitbouwen in de online voedingsmarkt
Deze bijkomende investering in Smartmat laat Colruyt Group toe haar positie in de online voedingsmarkt verder uit te bouwen en te versterken. Samen en elk vanuit hun eigen sterktes, zetten Colruyt Group en Smartmat verder in op de evoluerende behoeften van de klant, zoals de behoefte aan meer gemak en het juiste aanbod op het juiste moment. Beiden delen ook dezelfde waardengedreven visie op het vlak van lokale sourcing, focus op seizoensgebonden producten, aandacht voor duurzame verpakkingen, het vermijden van voedselverspilling en klantgerichte dienstverlening.