Charcuterie

Elke Belg eet gemiddeld 1 kg Italiaanse charcuterie

Italiaanse charcuterie

België is de derde grootste consument van Italiaanse charcuterie in de Europese Unie. In de 11 eerste maanden van 2024 steeg de import enorm, zowel op vlak van volume (+20,7% voor 10 525 ton) als in waarde (+ 11,0% = 118,9 miljoen). Volgens een studie van ASSICA, de Italiaanse vereniging van vlees- en vleeswarenfabrikanten, eet elke Belg gemiddeld een kilo Italiaanse charcuterie per jaar. In absolute cijfers is België is de derde grootste markt van de Europese Unie en vijfde in de wereld voor de import van Italiaanse ham, salami en mortadella. 

De studie, die op 19 maart 2025 bij Residence Palace in Brussel werd voorgesteld, maakt deel uit van het Europees project Trust Your Taste, CHOOSE EUROPEAN QUALITY, geleid door ASSICA en die een duurzame consumptie van Europese landbouwproducten in België en Italië promoot.

Export naar België stijgt

Gedurende de 11 eerste maanden van 2024, is de import van Italiaanse charcuterie sterk gestegen, met een volume van 20,7% (10.525 ton) en een waarde van 11,0% (118,9 miljoen euro’s). Die stijgingspercentages overschrijden de algemene trend van de Italiaanse export in deze sector, waar de import steeg wereldwijd, in volume met 12,8% en met 9,2% in waarde. Dit succes bevestigt de uitstekende prestaties die tussen 2019 en 2023 werden vastgesteld. De export naar België steeg met +17,8% in volume en +34,8% in waarde.

Volgens dezelfde gegevens, eet een Belg gemiddeld 918 gram Italiaanse charcuterie, het dubbel dan de Fransen en Duitsers, die de belangrijkste wereldmarkten van de sector zijn. Enkel de Kroaten en Slovenen (buiten Italië), eten meer Italiaanse ham en salami eten dan de Belgen.

"Aangezien de verschillende moeilijkheden die de sector heeft gehad, is dit zonder twijfel een zeer bemoedigende resultaat. De redenen zijn de hoge grondstofprijzen en de handelsbeperkingen als gevolg van de verspreiding van Afrikaanse varkenspest (AVP). De toename van de energiekosten en de internationale politieke context, hebben ook een invloed op de sector gehad", zegt Davide Calderone, Directeur van ASSICA.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Tom D'Halluin

Meer weten over

Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook