De onmisbare beurs voor foodprofessionals keert terug naar namur expo van 2 tot 4 februari 2025. met 120 exposanten, inspirerende ontmoetingen en een uitgebreid programma is saveurs & métiers het ideale evenement om jouw zaak te laten groeien...
Dit jaar organiseerde de vakbeurs tavola voor het eerst de tavola inspiration talks. marjan decoster, filière manager cheese & charcuterie & dairy bij delhaize group deelde haar visie en analyse op de huidige trends in retail.
Nieuw cijfermateriaal van de vlam over het thuisverbruik van charcuterie schetst enkele opmerkelijke tendensen. we destilleerden hieruit de belangrijkste evoluties en legden een aantal stellingen voor aan de marktspelers.
De licht dalende trend van de voorbije jaren is omgebogen tot een volumestijging van 8%. deze stijging was het sterkst merkbaar bij bevolkingsgroepen die normaal in verhouding vaker buitenshuis eten.
Binnen charcuterie schetsen de kalkoen- en kipbereidingen een mooie groei. deze producten wordt een gezond, vetarm maar smaakvol imago toebedacht. aangepaste verpakkingen vermelden alle geruststellende claims die een cruciale rol spelen in het aankoopproces: kwaliteit, traditionele knowhow en duurzame authenticiteit. een out-of-the-box presentatie met aandacht voor deze verwachtingen brengt meer dynamiek in het schap. de verkoopevolutie ziet er alleszins gunstig uit, want gevogelte biedt als alternatief voor klassieke vleeswaren nog heel wat mogelijkheden.
De categorie charcuterie is vrij stabiel over de jaren heen. in 2016 kocht de belgische consument iets minder vleeswaren dan het jaar voordien, maar door een hogere gemiddelde charcuterieprijs stegen de bestedingen lichtjes. vandaag koopt de gemiddelde belg zo'n 11 kg vleeswaren en besteedt hij er 128 euro aan. dat blijkt uit een onderzoek van vlam op basis van gfk-cijfers. opvallend: consumenten blijven een stijgende belangstelling voor gezonde voeding tonen. ook innovatie en variatie, authenticiteit en kleinere porties spelen een belangrijke rol, net als de apero- en snackingproducten en het kidsaanbod.
Belgen zijn tuk op charcuterie en smeersalades. met een jaarlijks volume van 78.996 ton aan charcuterie is de belg een echte 'fan' van vlees op de boterham. maar ook de smeersalades gaan vlotjes over de toonbank. deze subcategorie liet de voorbije vier jaar een groei van 4,5 procent optekenen. de belgische consument toont bovendien een stijgende belangstelling voor gezonde voeding en de fabrikanten blijven op dat gebied niet achter. maar ook authenticiteit, vakmanschap en kleinere porties spelen hier een belangrijke rol.