Retail & winkels

ABN Amro blikt vooruit op het retailjaar 2024

ABN Amro retail onderzoek
Door op zoek te gaan naar huismerken, kortingen en promoties willen consumenten bezuinigen, terwijl ze het tegelijkertijd ook belangrijk vinden om zichzelf te verwennen 

Geregeld pakken de economen van ABN AMRO uit met sectorprognoses. Die prognose voor de retailsector voor 2024 is vers van de pers. Het rapport focust in de eerste plaats op de Nederlandse markt, maar de analyse is transponeerbaar naar ons land. De uitdagingen lopen in beide landen wel wat gelijk. “Ondernemers hebben last van een afnemende vraag en een wispelturige consument. Daarnaast kampen ze met gestegen kosten van personeel, energie, inkoop en huur. In het retaillandschap blijft het onlinekanaal belangrijk en is tweedehands niet meer weg te denken”, zegt sectoreconoom Retail en Leisure Gerarda Westerhuis.

Wispelturige consument

Een belangrijke vaststelling is dat consumenten vrij wispelturig zijn. “Door op zoek te gaan naar huismerken, kortingen en promoties willen ze bezuinigen, terwijl ze het tegelijkertijd ook belangrijk vinden om zichzelf te verwennen door meestal eenmalig een duurder luxemerk te kopen of door iets speciaals te beleven. Denk aan uit eten of reizen.”

Het valt op dat jongere generaties niet erg merkvast zijn en zich vaak laten leiden door influencers op social media. “Door de opkomst van e-commerce met een enorme variëteit aan beschikbare producten, kunnen ze elk merk en elke smaak kiezen die ze willen. Zo zijn ze gewend aan een groot aantal keuzemogelijkheden en wisselen hierin snel en gemakkelijk. Ze staan open voor andere, nieuwe merken die bijvoorbeeld gezonder of duurzamer zijn. Maar ook een lagere prijs of lagere bezorgkosten spelen hierbij een rol.”

Op het vlak van duurzaamheid lopen sentiment en gedrag niet gelijk. “Hoewel een steeds groter wordende groep consumenten het belang van duurzame producten inziet, zijn ze niet altijd bereid daar extra voor te betalen. Dit komt onder meer door de druk op de koopkracht. Een goede balans tussen duurzaamheid en betaalbaarheid blijft daarom belangrijk.”

Aanvullende onlinekanalen zijn belangrijk

Volgens ABN Amro zal het onlinekanaal de komende jaren gestaag blijven groeien. “We voorzien dat platformbedrijven en webwinkels door de vraag naar gemak en lage prijzen een steeds groter aandeel in de totale bestedingen voor hun rekening nemen. Europese platforms krijgen daarbij flinke concurrentie van Chinese techreuzen als Shein, Temu en AliExpress. Fysieke winkels doen er goed aan nadrukkelijk in te zetten op kwaliteit, inspiratie en beleving in de winkel in plaats van op kwantiteit.”

Voor traditionele winkels blijft het inzetten op zichtbaarheid via aanvullende onlinekanalen belangrijk. “Zeker omdat veel consumenten zich nog altijd online oriënteren en pas daarna de stap naar de winkel maken. Bovendien zijn steeds meer consumenten, en dan vooral de jongere generaties, gewend om via verschillende onlinekanalen, zoals websites, blogs en social media, informatie tot zich te nemen. Zo maken ze kennis met nieuwe producten. Retailers zullen ook op zoek gaan naar manieren om consumenten meer te laten bestellen. Verder wordt volop geëxperimenteerd met het laten betalen van de consument voor het bezorgen en retourneren van producten.”

Online shopping onderzoek ABN Amro
Voor traditionele winkels blijft het inzetten op zichtbaarheid via aanvullende onlinekanalen belangrijk. Zeker omdat veel consumenten zich nog altijd online oriënteren en pas daarna de stap naar de winkel maken

Tweedehands in de lift

Naast de groei van fysieke tweedehands kledingwinkels zien we ook steeds meer gevestigde namen die een tweedehandskanaal opzetten. Dit kan bijvoorbeeld via een onlineplatform waar verkopers en kopers worden samengebracht. Ook zijn er retailers, zoals Zeeman en H&M, die spullen terugkopen van de consument. Ze worden nadien gesorteerd en schoongemaakt, om vervolgens weer verkocht te worden. De verkoper krijgt dan vaak een tegoedbon die bij desbetreffende retailer kan worden verzilverd. Daarnaast zijn er ook platforms, zoals Circle Closet, waar consumenten designerkleding, schoenen en tassen kunnen huren en verhuren.”

Ook op de meubelmarkt zijn er steeds meer aanbieders van tweedehands meubels actief. "Zo werkt FonQ bijvoorbeeld samen met het vintageplatform Reliving voor een aanbod van tweedehands artikelen. FonQ verkoopt de producten die op dit platform geretourneerd worden. Ook Ikea experimenteert met zogenoemde 'buy back'-programma's, waarbij klanten meubels kunnen terugverkopen en Ikea deze vervolgens weer verkoopt. Whoppah is de marktplaats voor het hogere segment.”

ABN Amro onderzoek retail
Naast de groei van fysieke tweedehands kledingwinkels zien we ook steeds meer gevestigde namen die een tweedehandskanaal opzetten

Competitieve voordelen

De retailsector heeft te maken met verschillende uitdagingen. “Een hogere omzet betekent niet automatisch ook meer winst. Zo zijn de kosten van personeel, energie, huur en inkoop hoog en dat drukt op de marges. Ook kampt de sector met grote personeelstekorten. Ondernemers moeten meer dan ooit inzetten op de professionalisering van hun organisatie."

Tot slot stelt ABN Amro dat detailhandelaars hun verdienmodel tegen het licht moeten houden. “In een onderzoek naar retailers tijdens de financiële crisis van 2009 stelt consultant McKinsey dat het belangrijk is om juist in onzekere economische en geopolitieke tijden actie te ondernemen. Dit geeft meer kans op competitieve voordelen, succes op lange termijn en weerbaarheid.”

ABN Amro geeft ook prognoses voor volgende subsectoren: supermarkten, voedingsspeciaalzaken, kleding- en schoenwinkels, meubel- en interieurwinkels, doe-het-zelfzaken, consumentenelektronica, drogisterijen.
Deze forecasts vind je hier.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Werner Claeys

Meer weten over

Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook