KazenPremium

Milcobel pakt uit met Mozzarella Experience Center

Langemark wordt kennishub voor de pasta filata kazen

Mozzarella Experience Center 1
De productie van mozzarella kent heel wat technische uitdagingen, die Milcobel volledig beheerst

Onlangs werd het Mozzarella Experience Center van Milcobel officieel geopend. Het ervaringscentrum moet een ontmoetingsplaats worden voor klanten en allerlei professionals uit de kaasindustrie, van R&D-afdelingen tot productontwikkelaars. Op deze manier wil Milcobel de markt van nabij opvolgen en zelf nieuwe formules en ideeën uittesten.

Vakkennis

Milcobel heeft de voorbije 20 jaar sterk geïnvesteerd in de ontwikkeling en productie van mozzarella, waardoor deze ingrediëntenkaas nu het absolute speerpunt is van de zogenaamde Milcobel Premium Ingredients. Deze inspanningen uitten zich in veelvuldig onderzoek naar de karakteristieken van mozzarella, onder meer in samenwerking met diverse universiteiten en onderzoeksinstellingen. Onder meer de kleur, blistering (hoe de kaas uitbakt), oil-off (smeuïgheid) en de manier waarop de kaas smelt zijn hierbij voorname criteria.

Milcobel wil echter niet alleen onderzoek voeren naar de technische kenmerken van mozzarella. "Milcobel wil in de eerste plaats een partner in life worden van haar klanten. Het doel is om een stabiele en vruchtbare relatie uit te bouwen en zo de klanten blijvend te ondersteunen", zegt Francis Relaes, managing director Premium Ingredients. Men wil dus verder gaan en het oor te luister leggen bij wat er bij producenten en consumenten leeft.

Mozzarella Experience Center 2
Het Mozzarella Experience Center werd op 11 mei 2023 geopend in aanwezigheid van Francis Relaes (links) en Europarlementslid Tom Vandenkendelaere (rechts)

Experience Center

Bij Milcobel ontstond dus een dubbel doel: technische tests uitvoeren, en de marktevolutie in kaart brengen en verder voorspellen. Ondertussen was er door de coronapandemie ook een grote nood aan nauwere samenwerking en overleg ontstaan bij de voedingsbedrijven. Hieruit groeide het idee voor het Mozzarella Experience Center: een kennishub waar niet alleen nieuwe recepten en applicaties uitgetest kunnen worden, maar waar cocreatie en innovatie hand in hand gaan.

Mozzarella is het absolute speerpunt van de Milcobel Premium Ingredients

"Mozzarella is een functioneel product, wat wil zeggen dat het doorgaans gebruikt wordt in andere toepassingen en daarbinnen een welbepaalde functie vervult. Hierdoor moeten de technische eigenschappen van deze kaas goed onderzocht worden. Het Experience Center faciliteert dit door de vele testopstellingen", gaat Relaes verder.

"Het Experience Center past ook binnen de klantengeoriënteerde strategie van Milcobel. We staan in nauw contact met producenten en consumenten en volgen de nieuwste trends en toepassingen op. Deze kunnen we vervolgens zelf aan uitvoerige tests onderwerpen en eventueel in onze eigen productie opnemen. Ons Experience Center ondersteunt en stimuleert deze uitwisseling van ideeën door mensen binnen de kaaswereld samen te brengen", stelt Relaes.

Kennishub

Het Mozzarella Experience Center in Langemark is dus bedoeld als een hub waar kennis uit verschillende subsectoren en markten wordt samengebracht. Op deze manier ontstaat er een doorgedreven interactie tussen klanten en ontwikkelaars van mozzarella. Milcobel gaat ver in het creëren van een kennispoel: zo werkt men samen met chefs wereldwijd en ook hotelscholen stappen mee in het verhaal.

De R&D-afdeling van Milcobel Premium Ingredients ondersteunt deze interactie en gaat kijken hoe gemeenschappelijke doelen bereikt kunnen worden. Deze aanpak staat dicht bij het ultieme doel van een coöperatief bedrijf als Milcobel: het betalen van een eerlijke prijs aan melkveehouders. Zij zijn immers niet alleen de aandeelhouders van het bedrijf, maar ook de basis voor de productie. Het Experience Center past dan ook in het opzet om duurzaamheid te verankeren in het economisch en sociaal weefsel van de regio. Nu wordt dit meer systematisch aangepakt, dankzij het bouwen van een kennishub.

Mozzarella Experience Center 3
Langemark wordt dankzij de nieuwe kennishub hét epicentrum van de mozzarellaproductie in België

Blijven groeien

Milcobel zit duidelijk niet stil. Na het openen van een Aziatische vestiging in Hongkong vijf jaar geleden, heeft het bedrijf immers heel wat kennis opgedaan over de markt in deze regio. Mozzarella zit daar duidelijk in de lift, met een groeipercentage dat twee keer zo hoog ligt als in Europa. Kaas wordt daar bovendien vaak op creatieve en voor ons onconventionele manieren gebruikt, wat tot heel wat nieuwe ideeën leidt om uit te testen in het Experience Center.

Er ontstaat een doorgedreven interactie tussen klanten en ontwikkelaars van mozzarella

Milcobel produceert momenteel jaarlijks zo'n 65.000 ton mozzarella in Langemark, maar wil dit volume de komende jaren nog verder opdrijven. Het Experience Center kadert duidelijk in deze expansieve strategie: inspelen op de evoluerende markt en toepassen van nieuwe oplossingen op een bestaand product. Milcobel blijft daarnaast nog steeds inzetten op kwaliteit, wat centraal staat binnen het bedrijf.

Het zal wel steeds meer zaak zijn om de uitdagingen bij de vele klanten van Milcobel in kaart te brengen en hiervoor in onderling overleg een oplossing te bedenken. De vele technische installaties in het Experience Center zijn hiervoor cruciaal, maar de ruimte voor overleg is dat evenzeer. "Op deze manier bouwen we verder aan een duurzame toekomst voor onze coöperatie en ons bedrijf door in te zetten op innovatie, knowhow, cocreatie en samenwerking met klanten en chefs", besluit Relaes.

Mozzarella Experience Center 4
Milcobel produceert specifiek 'low-moisture'-mozzarellablokken, het type dat 88% van de globale productie uitmaakt
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door dr. Alexis Daveloose

Meer weten over

Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook