Om de twee jaar, halverwege oktober, vindt in parijs de sial plaats, het belangrijkste evenement in de voedingswereld. uiteraard waren wij aanwezig om vast te stellen dat de beurs gekenmerkt werd door een hernieuwde dynamiek en een recordaantal bezoekers.
Echte ardense melk zet duurzaamheid op de allereerste plaats. het is een volledig lokaal product dat nu in een nieuwe verpakking zit
Melkunie breaker, een succesvol merk van het internationale zuivelbedrijf arla foods, is vanaf nu beschikbaar voor de belgische markt. breaker is een innovatief zuivelmerk van melkunie en staat bekend om zijn ‘yoghurt in knijpzak’ of ‘pouch packaging’, een handige on-the-go snack.
Omdat pure chocolade verder aan belang wint, creëren fabrikanten steeds meer variëteiten met donkere chocolade. die gaan tegenwoordig trouwens op zoek naar ecologisch verantwoorde chocolade.
In 2021 werd in heel belgië 992 miljoen euro aan bio gespendeerd, en dat betekent dat de bioverkoop er met 4% op vooruit gaat. de groei van bio in vlaanderen gaat sneller dan in heel belgië.
Ter gelegenheid van wereldmelkdag lanceerde vlam een trendrapport dat de voornaamste bewegingen in consumentenvoorkeuren voor zuivel aangeeft. opvallend: de covid-19-pandemie versnelde enkele trends waardoor pure en lokale voeding aan belang wonnen.
Specialisten in hun vak geven retail enkele opvallende inzichten in het kaasrayon. convenience en bijkomende eetmomenten zijn de motor achter sommige nieuwigheden. kaas van eigen bodem blijft het goed doen, in combinatie met authentieke smaken en verhalen. vrijwel elk merk heeft dan ook een of meer biologische varianten die uitstekend onthaald worden. hou in uw assortiment rekening met de seizoenen en zorg voor afwisseling dankzij onderscheidende producten. zo verrast u de consument telkens weer.
De consumptie van zuivel van de gemiddelde belg kende afgelopen jaar een lichte daling, een tendens die zich ook voordoet in de rest van de voedingsmarkt. in grote lijnen daalt de aankoopfrequentie voor melk, yoghurt en kaas met als gevolg een lichte afname van de volumes per capita. een stijging van de gemiddelde prijzen binnen de zuivelsector zorgden dan wel weer voor een positieve evolutie op vlak van omzet en besteding. persvoorlichter b2b van vlam leen guffens licht de tendensen die zich in de zuivelmarkt voordoen verder toe.
Twee trends staan sinds twintig jaar garant voor vernieuwing en dynamiek in de categorie zuivel: gezondheid en plezier. verder is zuivel een productgroep die stevig is gestoeld op degelijke klassiekers enerzijds en rake innovaties anderzijds. een hoofdrolspeler op de belgische markt is danone. we ontmoeten er een van de category managers, aurélia boes. zij schetst de zekerheden en uitdagingen in de zuivelcategorie.