Ayvens verlengt leasecontracten naar zes jaar
Elektrische wagens gaan technisch langer mee dan vroeger, waardoor de klassieke leaseperiode van vier jaar onder druk komt te staan. De combinatie van technische betrouwbaarheid en lage onderhoudskosten maakt een langere looptijd vandaag extra interessant – zowel voor het milieu als voor de portemonnee. Daarom raadt Ayvens, een van de marktleiders in leasing en duurzame mobiliteit, aan om contracten te verlengen tot 72 maanden. Zo wil het bedrijf inspelen op de groeiende vraag naar efficiënter en duurzamer wagenparkbeheer.
De markt voor elektrische voertuigen (EV’s) evolueert razendsnel. In 2024 werden in België 127.922 nieuwe elektrische wagens ingeschreven – een stijging van 37,3% ten opzichte van 2023. Vooral bedrijven en leasingmaatschappijen trekken die groei: zij waren goed voor 86,7% van de inschrijvingen. Die verschuiving is het directe gevolg van het afbouwen van fiscale voordelen voor niet-elektrische bedrijfswagens sinds 2021. Met resultaat: België heeft intussen het derde hoogste EV-marktaandeel van Europa.
Langere levensduur, minder onderhoud
De snelle opmars van EV’s brengt ook nieuwe vragen met zich mee voor wagenparkbeheerders. Niet alleen stijgt hun populariteit, ook hun economische levensduur blijkt langer dan verwacht. Zo behouden batterijen gemiddeld nog 80% van hun capaciteit na 200.000 kilometer, blijkt uit recent onderzoek.
Bovendien vragen elektrische wagens minder onderhoud, blijven ze technisch betrouwbaarder en passen ze beter binnen een duurzaam mobiliteitsbeleid. Dat maakt een langere leaseperiode aantrekkelijker.
“Daarom raden we bij Ayvens aan om leasecontracten te verlengen tot zes jaar”, zegt Johan Portier, managing director van Ayvens België. “Voor wie vandaag al elektrisch rijdt via leasing, biedt een verlenging met één à twee jaar nieuwe voordelen – zowel voor werknemer als werkgever.”
Waarom verlengen loont voor werknemers
Werknemers behouden hun vertrouwde voertuig én de gunstige rente- en belastingvoorwaarden van hun oorspronkelijke leaseovereenkomst. Zeker in een context van schommelende rentevoeten zorgt dat voor meer financiële voorspelbaarheid. Het uitgespaarde budget kan bovendien ingezet worden voor extra mobiliteitsopties, zoals een e-bike of gedeeld vervoer.
“Duurzaamheid speelt ook voor werknemers een steeds grotere rol”, aldus Portier. “Vooral jongere generaties kiezen bewust voor circulaire alternatieven. Door langer met hun elektrische wagen te rijden, verkleinen ze hun ecologische voetafdruk en verlagen ze de vraag naar nieuwe grondstoffen.”
Werkgevers winnen op duurzaamheid en efficiëntie
Ook werkgevers plukken de vruchten van leaseverlenging. “Je kan medewerkers langer met dezelfde elektrische wagen laten rijden, of het voertuig na verloop van tijd intern doorschuiven naar een collega”, verduidelijkt Portier. “Zo geef je wagens een tweede leven binnen het bedrijf en verhoog je de waardecreatie per voertuig. Het uitgespaarde budget kan opnieuw ten goede komen aan je werknemers, bijvoorbeeld via een ruimer mobiliteitsaanbod. Dat verhoogt je aantrekkelijkheid als werkgever én versterkt de loyaliteit binnen je team.”
Daarnaast wordt verwacht dat de elektriciteitskosten op termijn verder dalen dankzij de groei van hernieuwbare energie, wat elektrisch rijden op lange termijn nóg voordeliger maakt.
Duurzamer wagenpark door langere inzet
Een verlengd leasecontract draagt bij aan een duurzamer mobiliteitsbeleid. Hoewel de productie van elektrische wagens initieel meer CO2-uitstoot dan die van klassieke voertuigen, wordt dat meestal gecompenseerd na circa 120.000 kilometer. Door de gebruiksduur te verlengen, worden grondstoffen en productiemiddelen efficiënter benut. De afschrijving spreidt zich over meerdere jaren, het onderhoud blijft beperkt, en het wagenpark wordt duurzamer ingezet.