Auto rijtesten

B-Extra Large of C-Medium?

Rijtest MG S5 EV Long Range (64,0 kWh – 170 kW/231 pk)

Met afmetingen die passen binnen het C-marktsegment, positioneert MG zijn nieuwe S5 EV liever als een B-SUV-model. De opvolger van de elektrische SZ EV wordt dus niet in de markt gezet als een C-SUV, maar als een Extra Large B-SUV. Geeft MG met zijn nieuwe elektrische model blijk van een te bescheiden marktaanpak? Of wil MG daarmee ‘marketingtechnische’ ruimte vrijhouden voor een in aantocht zijnde nieuwe C-SUV – zijnde de opvolger van een al evenmin compact te noemen Marvel R?

Rijtest MG S5 EV Long Range 1
In de disciplines acceleraties, topsnelheid en laadtijden scoort de MG S5 EV geen kampioenenresultaten. Maar het zijn wel cijfers waarmee eerlijk tegemoetgekomen wordt aan de verlangens van de hedendaagse, elektrische B-SUV-clientèle

Groter dus dan zijn SZ EV-voorganger. Zo positioneert MG deze S5 EV-nieuwkomer verrassend als een B-segment-SUV. De afmetingen plaatsen hem nochtans terecht in het C-marktsegment. Met een wielbasis ook, die vergelijkbaar is met die van verschillende populaire C-segment-SUV’s. Met maatwerk dat veeleer refereert aan het ‘grotere’ C-segment – en de zonet aangehaalde MG-marketingstrategie indachtig – beschrijven we de MG S5 dus best als een Extra Large B-SUV. Ook al blijven C-SUV-mediummaatpakken hem perfect op het lijf geschreven.

MG4-memories

Ook voor de nieuwkomer S5 EV doet MG een beroep op het specifiek voor elektrische voertuigen ontworpen MSP-platform (Modular Scalable Platform) van het (Shanghai Automotive Industry Corporation) SAIC-concern, waarvan MG trouwens deel uitmaakt. Zelfde platform trouwens waarop ook de MG4 is gebaseerd. Een nadere studie van aandrijving, energieopslag, elektronica, ADAS-rijhulp en connectiviteit verwijst herhaaldelijk naar de technische verduidelijkingen van de MG4.

Rijtest MG S5 EV Long Range 02
De MG S5 EV wordt de tweede MG die gebruikmaakt van het Modular Scalable Platform van het Chinese SAIC

Dit wordt meteen geïllustreerd door de aangeboden accupakketten voor de nieuwe S5. Er is keuze tussen een 49 kWh-LFP-batterij of een 64 kWh-NMC-batterij, net als bij de MG4. De 77 kWh-NMC-batterij die in de MG4 wordt aangeboden, wordt momenteel nog niet genoemd in het MG S5 EV-hoofdstuk.

Er is echter een reële kans dat ook die krachtigere energieopslag wordt toegevoegd aan het S5-aanbod. Voor een X-Large crossover als deze is extra rijbereik altijd mooi meegenomen, en bovendien is het verhogen van die batterijcapaciteit hier technisch best haalbaar.

Vertrekkende met twee batterijvarianten en evenveel motorvermogens wordt de MG S5 EV bij de introductie aangeboden in drie uitvoeringen: S5 EV Comfort Standard Range, MG S5 EV Comfort Long Range en – versie waarmee we deze nieuwe MG beter leerden kennen – de MG S5 EV Luxury Long Range-topuitvoering.

Rijtest MG S5 EV Long Range 03
Voor een elektrische SUV als deze zien we het onderstel liever wat zachter en comfortabeler afgesteld

Cyberster-bezieling?

Roept de technologie van de MG S5 EV herinneringen op aan de MG4, dan is – tenminste zo ziet men dat bij MG – het MG S5 EV-design geïnspireerd op het ontwerp van de spectaculaire Cyberster GT-cabriolet. Voor een aantal details kunnen die visuele vergelijkingen zeker opgaan. Toch zal men ook bij MG moeten toegeven dat crossover-koetswerkdesign nooit de bekoorlijkheid van een meeslepend getekende cabrio zal evenaren.

Niet dat de S5-SUV met zijn royaal bemeten afmetingen ons te log zou overkomen. In profielzicht is men er zelfs in geslaagd om deze hoge SUV een subtiele dynamische uitstraling te bezorgen. Wat wel meteen aan de Cyberster herinnert, is die gesplitst ontworpen snoet en de markante Cyberster-grille met de fijntjes geïntegreerde grootlicht- en dimlichtlampen. Achteraan zien we – het lijkt een algemeen designkenmerk van EV’s te worden – een over de hele wagenbreedte uitgesmeerde lichtbalk.

Rijtest MG S5 EV Long Range 04
Geeft MG met deze S5 blijk van een te bescheiden marketingstrategie? Of wil men zo ruimte vrijhouden voor een in aantocht zijnde nieuwe C-SUV, zijnde de opvolger van een al evenmin compact te noemen Marvel R?

Groot scherm met behoud van de fysieke bedieningsknop

In tegenstelling tot de SZ heeft MG in het S5-interieur de inbreng van zachter aanvoelende kunststoffen opgevoerd. Enkele stijlvolle accenten werden zelfs afgewerkt in suède-achtige materialen. In ons testmodel waren de stoelen bekleed met tweekleurig grijs leder en merken we reliëfvormige MG-dessins op. Opvallend is het zeshoekige stuurwielontwerp, zoals MG dat een eerste keer monteerde in de MG4.

Of MG in deze SUV het gebruik van harde plastics definitief heeft vermeden? Neen. Alleen voor de afwerking van de portieren wordt er in die S5 nog gebruik van gemaakt. Maar hoewel dit minder comfortabel aanvoelt, heeft het visueel weinig nadeel omdat die afwerkingsmaterialen daar grotendeels uit het zicht zitten.

Rijtest MG S5 EV Long Range 05
Zoals MG dat een eerste keer monteerde in zijn MG4: een stuurwiel met zeshoekig ontwerp

Het testvoertuig was uitgerust met een in zes standen instelbare bestuurdersstoel die ook over een verstelbare lendensteun beschikte. De voorstoelen en het stuurwiel waren bovendien elektrisch verwarmd.

De mens-machinecommunicatie verloopt – uiteraard zou men zeggen – voor het overgrote deel via een multimedia-aanraakscherm. Benevens een 10,25 inch HD-digitaal bestuurdersdisplay voorziet de MG S5 bijgevolg in een centraal geplaatst 12,8 inch HD-aanraakscherm. Met daarbij – en dit omdat er steeds meer mensen naar vragen – de broodnodige fysieke knoppen voor de bediening van audio, airconditioning, alarmlichten en vooruitontwaseming.

Rijtest MG S5 EV Long Range 06
Het interieur is stijlvoller afgewerkt dan dat van de ZS EV-voorgangers

Leefruimte en koffervolume

De nieuwe MG rijdt op een wielbasis waarmee hij zich in een hoger marktsegment bepaald niet verlegen hoeft te voelen. En die ruime afstand tussen voor- en achteras is en blijft bepalend voor het scheppen van interieurruimte. Voor een B-segmenter – en mede dankzij een vlakke vloer – voorziet de MG S5 alvast in een interieurvolume dat boven het klasgemiddelde uitstijgt. Dat garandeert tevredenstellende bewegingsvrijheid, zowel op de voorstoelen als op de achterbank. Hoofdruimte? Tot 1.026 mm voor de voorste passagiers en bijna één meter voor de medereizigers op de achterbank.

Ook qua koffervolume behoort deze MG tot de lijstaanvoerders in dit marktsegment. Naar een frunk zoekt men tevergeefs, maar aan opbergruimtes is er geen tekort. Bovendien biedt een dubbele kofferbodem uitzicht op extra stockagemogelijkheid – onder meer voor het opbergen van laadkabels.

Rijtest MG S5 EV Long Range 07
Voor een B-segmenter voorziet de MG S5 in interieur- en koffervolumes die boven het klasgemiddelde uitstijgen

iSmart en MG Pilot Custom

Met iSmart biedt de MG S5 EV snelle en slimme interactie tussen mens en voertuig via een mobiel apparaat. Die slimme interactie maakt het mogelijk om het voertuig te vergrendelen en ontgrendelen, een parkeerplaats te vinden, de klimaatregeling op afstand in te stellen, een rit te plannen, de laadstatus van energieopslag of de bandenspanning te controleren. Het high-definition (12,8 inch)-aanraakscherm is ook voorbereid op draadloze verbinding met Apple CarPlay en Android Auto, zodat het gebruik van populaire applicaties vereenvoudigd wordt.

Ook in deze MG worden de ADAS-hulpsystemen gegroepeerd in MG Pilot. MG spreekt van een compleet portfolio van assistenties zoals botswaarschuwing, rijstrookveiligheid, cruisecontrol, actieve noodremassistentie en dodehoekdetectie. Wie een bovenmatig aanbod aan rijassistentiesystemen niet voor lief neemt, wees getroost: de lijst van assistentiemethodieken is gelukkig beperkt gebleven tot het essentiële.

Bij iedere herstart mateloos swipen en schermvegen om rijstrookhulp, snelheidswaarschuwingen en andere piepgeluiden uit te schakelen? In deze MG hoeft het gelukkig niet langer. Uniek voor de MG S5 EV werd de MG Pilot Custom-optie voorzien. Naar voorbeeld van Renault en Dacia kan men daarmee specifieke ‘hulpjes’ programmeren die bij iedere herstart met één druk op de knop kordaat het zwijgen worden opgelegd.

Rijtest MG S5 EV Long Range 08
Zoals voor de MG4 is er keuze uit een 49 kWh-LFP-batterij of een 64 kWh-NMC-batterij. De 77 kWh-NMC-batterij, zoals die intussen in de MG4 beschikbaar is, wordt (nog) niet vermeld in het MG S5-hoofdstuk

Stroomgedreven

De S5 EV wordt dus de tweede MG die gebruik maakt van het SAIC Modular Scalable Platform. Dit platform werd door MG geïntroduceerd op de MG4. Naast het lichtgewichtchassis, de achterwielophanging met vijf armen en achterwielaandrijving, vormt de 47:53-gewichtsverdeling tussen voor- en achteras een informatief kenmerk. In het geval van ons testmodel levert de op de achteras gebouwde e‑motor 170 kW/231 pk aan maximumvermogen en 350 Nm aan dito trekkracht.

Om de energie-efficiëntie te verbeteren, werden voor de MG S5 EV nieuwe lagers gebruikt. Die zouden niet enkel de rolweerstand verminderen. In combinatie met een geïntegreerd remsysteem en de kinetische energierecuperatie (KERS) zou tijdens het vertragen ook meer energie gerecupereerd worden.

Rijtest MG S5 EV Long Range 09
Het drijfwerk van de MG S5 is niet geschikt om repen asfalt uit het wegdek te sleuren en de prestaties zijn niet van het gehalte om naar de top van de elektrogepowerde hitlijsten te snellen. Toch is er voldoende elektropotentieel aan boord om vlot mee te kunnen in het verkeer

Rijden

De zitpositie is meteen goed en – zoals geschreven – over ruimte en bewegingsvrijheid zal in deze zogenaamde B-SUV nooit geklaagd kunnen worden. Slechts één opmerking: de stoelzittingen zijn ons te kort. Niet enkel voor ons, dat is ongetwijfeld ook zo voor alle medemensen die met langere benen door het leven moeten stappen. Te korte zittingen resulteren tijdens een langere rit in te weinig ondersteuning ter hoogte van de knieholte.

Met de wielgeleiding, gerealiseerd met McPherson-veerpoten vooraan en een multilink achteraan, zal de doorsnee MG S5-klant zeker kunnen leven. Ook al vinden we de afstelling van vering en schokdempers te stug. Goed voor wie snel door de bocht wil, minder aangenaam voor de meer op comfort gestelde bestuurder. Anderzijds draagt die sportief stugge vering wel bij tot een gunstige rechtuitstabiliteit en een dito koersvastheid.

Rijtest MG S5 EV Long Range 10
Tekenwerk dat zich inspireerde op het ontwerp van de Cyberster GT-cabriolet

Ook de besturing voelt vrij direct en eerder sportief georiënteerd aan. Het zeshoekige stuurwielontwerp uit eerdere MG4-testritten versterkt het sportieve rijgevoel. Tot daar de ervaring met een onderstel dat wel nooit door de 231 pk straffe e‑motor in verlegenheid zal gebracht worden. Die e‑motor maakt van de MG S5 niet meteen een EV waarmee men repen asfalt uit het wegdek sleurt. De sprints en topsnelheden zijn niet van het gehalte om meteen naar de top van de elektrogepowerde hitlijsten te dingen.

Wel is er ruim voldoende aandrijfkracht aan boord om vlot mee te kunnen in het dagelijkse verkeer. Veel vlotter wel te verstaan dan straffe ICE-aangedreven SUV-concurrenten. Waarbij – zie technische fiche – de aannemelijke verbruikscijfers en (voor ons testmodel) bevredigende gemiddelde rijbereiken niet uit het oog mogen verloren worden.

Rijtest MG S5 EV Long Range 11
Met afmetingen die refereren aan het ‘grotere’ C-segment positioneert MG deze nieuwkomer als een (Extra Large) B-SUV. Ook al blijven C-SUV-mediummaatpakken hem perfect op het lijf geschreven

Conclusie

Met acceleraties, topsnelheden en laadtijden realiseert MG met de S5 EV niet meteen kampioenencijfers. Toch volstaan die cijfers om eerlijk tegemoet te komen aan de doorsnee-eisen van de hedendaagse, elektrische B-SUV-clientèle. Onderstel en besturing lijken ons – verrassend genoeg – veeleer sportief georiënteerd. Voor een elektrische SUV – en gezien zijn als gemiddeld te quoteren elektroprestaties – zagen we het onderstel liever iets zachter en comfortabeler afgesteld.

Het royale plaatsaanbod en een stijlvollere interieurafwerking (dan zijn ZS EV-voorganger) doen de balans meteen in het voordeel van de S5 EV kantelen. Bovendien zet MG de prijs op scherp, zoals ze dat enkele jaren geleden bij de introductie van de ZS EV ook al deden. En al kunnen een aantal concurrenten sneller hun batterijen herladen, straffere e‑motoren en dikkere batterijen aanbieden, dan nog zullen maar weinig B-SUV-klanten bereid zijn om daar ook veel meer voor te betalen.

Technische fiche MG S5 EV Long Range

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Ferre Beyens20 juni 2025
Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer
Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook

Cookies

Mobility Business Solutions maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.