Auto rijtesten

Retrofuturisme en omstreden modelnamen

Rijtest Ford Capri EV Extended Range AWD (79,0 kWh – 250 kW/340 pk)

Onze generatie heeft de oude Capri goed gekend, er graag mee gereden en veel sportief rijplezier aan beleefd. Wij waren – en zijn dat nog steeds – fans van de originele Capri. Zoals we dat ook zijn van de originele Mustangs. Verbijsterend is het geenszins dat Ford – voertuigelektrificatie en trendy retrofuturisme najagend – iconische modelnamen als Mustang en Capri nieuw leven wil inblazen. Voor de Mustang Mach-E werd nog enig begrip getoond. De elektrische Capri krijgt het ongetwijfeld een stuk moeilijker om de harten van originele Capri-fans sneller te doen kloppen.

Rijtest Ford Capri EV Extended Range AWD 1
SUV en sportcoupé; het zijn en blijven twee moeilijk te verenigen, controversiële koetswerkvormen. Zelfs al betreft het in het geval van de nieuwe Capri een SUV-coupé …

Los van die iconische naam kan je de nieuwe Ford Capri nochtans weinig verwijten. Het is een geloofwaardige elektrische auto, met acceptabel rijbereik, een te verdedigen stroomconsumptie, een ruim en comfortabel interieur. Goed te rijden en te sturen ook. Met – in het geval van onze bimotor-AWD-testuitvoering met Extended Range-batterijpakket – een voldoende hoeveelheid pk’s en Newtonmeters aan trekkracht aan boord.

SUV-gerelateerde renaissance

Wat kan een fan van de originele Capri zich dan nog meer wensen? Vooreerst lopen liefhebbers van het soort sportieve coupé dat de originele Capri toch altijd is geweest, niet meteen warm voor al dat bovenmatig aangemoedigde elektrificatiegeschieden. Zelfs niet als het handelt om – in vergelijking met de ICE-motoren uit de gouden Capri-tijden – uitzonderlijk hoge vermogens, inherent aan het hedendaagse elektromagnetisch propulsief.

Rijtest Renault 4 E‑Tech (52,0 kWh – 110 kW/150 pk)
31 artikels
Alles over elektrische personenwagensOntdek ons digitaal magazine over elektrische personenwagens
Lees magazinechevron_right
Rijtest Ford Capri EV Extended Range AWD 2
Met 340 pk aan systeemvermogen zal de op vier wielen trekkende Capri nooit gebrek aan tempo vertonen. Acceleraties en hernemingen verlopen veel sneller dan wat we ooit met klassieke verbrandingsmotoren in een originele Capri mochten ervaren

Bovendien zorgt deze Capri-renaissance voor nog andere consternatie. Want het betreffende Ford-icoon, gelauwerd omwille van zijn gerechtvaardigde sportieve coupéstatuut, werd nu ‘herboren’ als een stoer ogende SUV.

SUV en sportcoupé: het zijn en blijven twee moeilijk te verenigen, om niet te zeggen, controversiële koetswerkvormen. Zelfs al betreft het dan, in het geval van de nieuwe Capri, een SUV-coupé. Geloof ons Ford: autoliefhebbers die de originele Capri als bevallige sportcoupé een warm hart toedroegen, zullen nooit vrede nemen met deze SUV-gerelateerde sportcoupé-renaissance.

Rijtest Ford Capri EV Extended Range AWD 3
Dit is geen sportieve coupé, zoals het origineel. Wel een dynamisch ogende SUV-coupé

Ongebreidelde verbeeldingskracht

Uiteraard doet Ford hier ook maar wat andere – vooral Westerse – constructeurs al deden en in toenemende mate nog zullen doen: oude modelnamen nieuw leven inblazen. Niet enkel door de aandrijvingen, onderstellen alsook comfort- en veiligheidsvoorzieningen op hedendaags technologisch niveau te tillen, maar ook door hun ‘wedergeboorte’ te verpakken in een retrofuturistisch kleedje.

Lees: in een koetswerk dat designtechnisch opmerkelijke punten van overeenkomst vertoont met het opnieuw tot leven geroepen icoonmodel. Bij de Mustang Mach-E waren die designtechnische convenanten er ongetwijfeld. Vergeleken met de originele Capri blijven de visuele overeenkomsten met de beroemde voorgangers ver te zoeken. Met uitzondering dan van de Capri-badges en de Capri-like vormgeving van zijdelingse achterruiten of die strip op de grille, die bij de originele Capri nog een radiatorrooster was. Voor het overige moet men over ongebreidelde verbeeldingskracht beschikken om in deze SUV-coupé de iconische sportcoupé van Ford te zien.

Wij zien het niet, en wij zijn zeker niet de enigen die dat niet zien. Trouwens, wie bij een eerste aanblik wél overtuigende designconvenanten vindt, heeft zeker getelefoneerd met de marketingafdeling van Ford. Daar hoor je immers dat deze SUV-coupé er net zo zou uitzien, ware de beroemde Capri van weleer altijd in productie gebleven en al die jaren verder geëvolueerd ...

Rijtest Ford Capri EV Extended Range AWD 5
Verrassend kan je het niet noemen dat ook Ford – voertuigelektrificatie en trendy retrofuturisme najagend – iconische modelnamen als die van de beroemde Capri nieuw leven wil inblazen

What’s in a name?

Het SUV-coupéconcept en de naam Capri zullen – zo vrezen we – nog een poos voor controverse zorgen. Eens achter het stuur van deze nieuwe vierwielaangedreven Ford stelt men zich dan ook de vraag: what’s in a name? Rijcomfort en rijdynamica staan immers volkomen buiten kijf. Het tegendeel zou verbazen.

Want, zoals de elektrische Ford Explorer, is ook deze Capri gebouwd op het MEB-platform van de Volkswagen-groep. Dezelfde Explorer die we begin dit jaar – in zijn achterwielaangedreven uitvoering – hier beter leerden kennen en oprecht waardeerden.

De nieuwe Capri is wel lager en langer dan de Explorer, waarmee hij uiteraard ook de interieurarchitectuur deelt. Dankzij die lange, coupé-achtige daklijn kan de Capri wel extra aan koffervolume offreren. Waarna het ons dan opnieuw door het hoofd flitst: ware het niet beter geweest deze nieuwe, technologisch of rijtechnisch weinig of niets te verwijten Ford een badge ‘Explorer Coupé’ op te kleven? Als eerbetoon aan de originele Capri?

Rijtest Ford Capri EV Extended Range AWD 4
Ook al is hij gebouwd op VW’s MEB-platform, dan rijdt deze Capri toch anders dan we intussen van andere, op dit platform rijdende modellen gewoon zijn, en heeft de Ford-afstelling van de ophanging voor typische rij- en stuureigenschappen gezorgd

Gekende interieurs

Het interieur is gekend. Een kopie van de Ford Explorer. Op zijn beurt grotendeels conventioneel met de interieurs van de op het betreffende MEB-platform gebouwde VW-modellen. We zien dus ook hier het kleine dashboarddisplay en het grote, kantelbare, 14,6 inch metende aanraakscherm.

De graad van afwerking en de gebruikte materialen zijn correct, maar – daar gaan we weer – voor een Capri-interieur valt hier te weinig sportieve sfeer te snuiven.

Ook de brede en minder zijdelingse steun verschaffende voorstoelen horen perfect thuis in een SUV, maar ze misstaan in wat als een rasechte sportcoupé in de markt wordt gezet. Voor een sportcoupé krijg je met de nieuwe Capri wél een zee aan leefruimte aangeboden. Zowel voor- als achterin.

Rijtest Ford Capri EV Extended Range AWD 7
Men moet over een ongebreidelde verbeeldingskracht beschikken om in deze SUV-coupé de iconische sportcoupé van Ford te zien

Extended Range-vierwielaandrijving

Zoals de technische fiche weergeeft, rijden we met de bi-engine, vierwielaangedreven Ford Capri, voorzien van een Extended Range-batterij van 79,0 kWh. Een identieke batterij wordt trouwens ook aangeboden in de single-engine, achterwielaangedreven Capri.

Voor motorvermogens, rijbereiken, laadtijden, prestaties, stroomconsumptie en andere eigenschappen verwijzen we naar bijgaande technische steekkaart. Enkel nog melden dat Ford snel een achterwielaangedreven versie zal commercialiseren met een (52 kWh) standaard range-accu en een e‑motor van 168 pk. Het oplaadvermogen van de Capri-boordladers kan variëren afhankelijk van de versie. In ons testmodel zit alvast een DC-boordlader met een maximum laadvermogen van 185 kW en een AC-boordlader van 11 kW.

Rijtest Ford Capri EV Extended Range AWD 6
Een maximum intern laadvermogen van 11 kW AC en een maximaal intern snellaadvermogen van 185 kW DC

Anders, maar zeker niet sportiever

Hij mag dan al gebouwd zijn op VW’s MEB-platform, ook deze Capri rijdt anders dan we intussen van andere, op dit platform geconstrueerde Volkswagens gewoon zijn. Zoals we dat eerder in de Ford Explorer mochten ervaren, heeft de Ford-afstelling van de ophanging ook op de Capri typische rij- en stuureigenschappen met zich meegebracht. Niet beter dan de VW’s, wel anders.

Anders, maar daarom ook weer niet – en dat is jammer voor een auto die de naam Capri draagt – zeker niet sportiever. Sportiever dan een aantal elektrische mededingers in deze voertuigklasse, ja. Onvoldoende sportief voor een Capri die de wedergeboorte van een coupé-icoon moet voorstellen.

Ford is er wel in geslaagd om de ophanging van dat MEB-platform stugger te dempen. Hetgeen voor de Capri – en ook de Explorer trouwens – de meerwaarde van de MEB-chassisrigiditeit beter tot zijn recht doet komen. Zonder echt in te boeten aan rijcomfort, wordt men in het snelle bochtenwerk nauwelijks geconfronteerd met een overhellend koetswerk.

Rijtest Ford Capri EV Extended Range AWD 8
Los van zijn naam kan je de nieuwe Ford Capri weinig verwijten. Het is een geloofwaardige elektrische auto, met acceptabel rijbereik, een te verdedigen stroomconsumptie en een comfortabel interieur

Ook de besturing voelt wat stugger aan, maar de feedback is correct gebleven. Zijn wij te streng als we stellen dat de stug afgeveerde maar alsnog comfortabel rijdende Capri op minder glad wegdek moeite heeft om de wielen tegen het asfalt te drukken? Zijn we ook te streng door deze Capri niet meteen een van de meest verfijnde EV’s te noemen?

Weet alvast dat op oneffen wegdek rolgeluiden doordringen in het interieur. Minder verfijnd ervaren we de reminfrastructuur. De Capri soepel tot stilstand brengen is nooit een probleem. Maar sportieve en enthousiaste bediening van het rempedaal is aan deze coupé duidelijk minder besteed.

Met 340 pk aan systeemvermogen zal deze, op de vier wielen trekkende Capri, nooit gebrek aan tempo tonen. Acceleraties en hernemingen verlopen – naar goede elektrische gewoonte – veel sneller dan wat we ooit met klassieke verbrandingsmotoren mochten ervaren. Maar of de sportief ingestelde rijder dat ook echt plezierig vindt, blijft de vraag.

Mooi meegenomen is dan weer dat deze AWD Capri nooit een probleem heeft om al die pk’s en de aanzienlijke trekkracht kwijt te spelen aan de straatstenen. De tractie is indrukwekkend. Knap voor een sportcoupé, al lijkt een goede SUV daar beter mee geholpen.

Rijtest Ford Capri EV Extended Range AWD 9
In vergelijking met de strafste ICE-motoren uit de gouden Capri-tijden voorziet de renaissance-uitvoering in uitzonderlijk hoge aandrijfvermogens die inherent zijn aan het hedendaagse elektromagnetisch propulsief

Conclusie

Laat ons heel even de naam Capri vergeten. Dan krijgen we wel degelijk te maken met één van de betere auto’s in zijn klasse. Ruim, comfortabel, goede rijeigenschappen, degelijk uitgerust en van alle moderne veiligheidsitems voorzien. Minder verfijnd misschien, maar wel stevig gespierd en rijkelijk met pk’s en Newtonmeters gezegend. Qua stroomverbruik, rijeigenschappen en laadvermogens kan je hem probleemloos indelen binnen de gangbare klassenormen. Als Explorer Coupé en uitgespeeld in het coupé-SUV-marktdeel kunnen we niet anders dan hem een goed geslaagde nieuwe SUV noemen. 

De relatie echter tussen de originele en nieuwe Capri is – zeker wat ons, fans van de authentieke Capri’s, betreft – veel te fragiel. Te broos om – zoals Ford het stelt – betreffend icoon echt te doen herleven. Daarvoor is de nieuwe Capri als een elektrisch aangedreven SUV met te weinig sportiviteit gezegend. Dit is geen sportieve coupé, zoals het origineel. Wel een dynamisch ogende SUV, die het moeilijk zal hebben om de fans van het origineel voor zich te winnen.

Technische fiche Ford Capri EV Extended Range AWD

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Ferre Beyens
Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook

Cookies

Mobility Business Solutions maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.