E-sigaretten

Omni™ : Tien jaar innovatie voor een rookvrije toekomst

Gesprek met Laurent Fierens Gevaert van BAT

Laurent Fierens bij voorstelling OMNI
Laurent Fierens Gevaert bij de voorstelling van Omni™

Ondanks tientallen jaren aan campagnes rond volksgezondheid, zijn er wereldwijd nog steeds ongeveer een miljard mensen die roken. Dit confronterende cijfer benadrukt de dringende nood aan innovatieve oplossingen om een van de grootste gezondheidsuitdagingen van onze tijd aan te pakken. Kiosk had hierover een gesprek met Laurent Fierens Gevaert, Senior Government Affairs Manager Benelux bij British American Tobacco.

Op weg naar een rookvrije samenleving

Hallo Laurent, BAT streeft als tabaksfabrikant dus wel degelijk naar een wereld zonder sigaretten?

"Zeker en vast. Bij British American Tobacco zijn we al meer dan tien jaar op weg naar een fundamentele transformatie. Onze ambitie is om bij te dragen aan 'A Better Tomorrow™' door de weg te banen naar een wereld zonder rook. Een wereld waarin sigaretten uiteindelijk tot het verleden behoren."

"In België stagneert het aantal rokers, maar ongeveer een op de vijf volwassenen rookt nog steeds. Ondertussen groeit de verkoop van rookvrije alternatieven, met name vapingproducten, maar te traag – mede doordat de autoriteiten deze alternatieven onvoldoende ondersteunen. Nochtans zien we in de Europese Unie dat dit een bredere trend is."

Tobacco Harm Reduction
Bij BAT willen ze hun steentje bijdragen aan een rookvrije toekomst. Als je naar de cijfers kijkt van deze drie landen, zie je dat rookvrije alternatieven helpen om het aantal tabaksrokers te doen dalen

Om de buitenwereld inzichten te verschaffen in jullie evolutie naar deze rookvrije wereld, hebben jullie Omni™ opgericht. Kan je even uitleggen wat dit is?"

"Omni™ weerspiegelt inderdaad deze transformatie. Het is onze wetenschappelijke en strategische blauwdruk, een samenvatting van onze vooruitgang richting een rookvrije samenleving. Het biedt inzichten voor wetenschappers, beleidsmakers, gezondheidsautoriteiten, regelgevers, investeerders en andere belanghebbenden die geïnteresseerd zijn in risicoreductie."

"Omni™ is onze wetenschappelijke en strategische blauwdruk, een samenvatting van onze vooruitgang richting een rookvrije samenleving"

"Omni™ bundelt kennis over onze producten, de onderliggende wetenschap en de internationale ervaringen met tabaksontmoediging van het afgelopen decennium. Het doel: het stimuleren van een open dialoog en het ondersteunen van doeltreffende regelgevingskaders."

Verlaagde impact op volksgezondheid

"Centraal in onze aanpak staat de ambitie om de impact van onze activiteiten op de volksgezondheid te verlagen. Daarom ontwikkelen we rookvrije alternatieven die volwassen rokers, die anders zouden blijven roken, minder schadelijke keuzes bieden. Gesteund door geavanceerd onderzoek en continue afstemming op de behoeften van consumenten, hebben we een portfolio van rookvrije producten uitgebouwd: van e-sigaretten en verhitte tabak tot nicotinepouches."

rookvrije producten
BAT biedt een gans portfolio aan van rookvrije producten: van e-sigaretten en verhitte tabak tot nicotinepouches. Momenteel zijn alleen dampproducten toegestaan door de overheid in België

Merk je wereldwijd een verschuiving?

"Zeker. De verschuiving is voelbaar en meetbaar. In de voorbije vijf jaar is het aantal gebruikers van rookvrije producten wereldwijd met zo’n 70% gestegen. Japan illustreert die evolutie: tussen 2018 en 2023 steeg het gebruik van verhitte tabaksproducten fors, terwijl de sigarettenverkoop met een derde daalde. Vandaag maken verhitte producten al meer dan 44% van de Japanse tabaksmarkt uit."

"Ook in de Verenigde Staten, waar vapes sinds 2007 beschikbaar zijn, is de trend duidelijk: in 2023 gebruikte 6,4% van de volwassenen dampproducten, terwijl het aantal rokers sinds 2012 daalde van 18,1% naar 11% (volgens de CDC, Centers for Disease Control and Prevention)."

"Technologie is een belangrijke motor in deze transformatie. Dankzij digitalisering, artificiële intelligentie en automatisering konden we niet alleen de productkwaliteit en gebruikersveiligheid versterken, maar ook sneller inspelen op veranderende consumentenvoorkeuren. Daarnaast zetten we sterk in op gedragswetenschappelijk onderzoek. Want alleen door écht te begrijpen wat rokers nodig hebben, kunnen we hen effectieve en bevredigende alternatieven bieden."

Wetenschappelijk en transparant

"Sinds de lancering van ons eerste dampproduct in 2013 zijn we geëvolueerd tot een multicategoriebedrijf. Maar onze transformatie stopt hier niet. De weg vooruit vraagt blijvende investeringen in wetenschap, duurzaamheid en innovatie. We blijven vastberaden werken aan een rookvrije toekomst – niet alleen voor onze consumenten, maar ook voor de samenleving en onze planeet. In een snel veranderend regelgevingsklimaat, zoals in België, waar nicotinealternatieven steeds meer onder de loep worden genomen, is het van cruciaal belang om te kunnen beschikken over gedegen wetenschappelijke kennis en transparante informatie, en dat is precies wat Omni™ biedt."

Toekomst

Wat is de rol in dit verhaal van onze lezers?

"Een België zonder rook klinkt misschien ambitieus. Maar met de juiste keuzes, wetenschappelijke onderbouw en gezamenlijke actie is die toekomst absoluut haalbaar. Belgische retailers lopen voorop in deze evolutie. Door volwassen rokers te helpen toegang te krijgen tot rookvrije alternatieven, spelen ze een cruciale rol in het ondersteunen van volksgezondheidsdoelstellingen – en maken ze tegelijkertijd hun eigen bedrijven toekomstbestendig."

Logo Omni van BATOntdek de data en laat je inspireren op asmokelessworld.com.




Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Dimitri Van Moerkercke20 mei 2025
Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer
Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook

Cookies

Kiosk maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.